۱۳۹۷ مهر ۱۰, سه‌شنبه

یک کولبر دیگر در مرز سومای ارومیه به شلیک ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی کشته شد. هویت این کولبر اکرم خلیلی اعلام شده است.

یک کولبر دیگر در مرز سومای ارومیه به شلیک ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی کشته شد. هویت این کولبر اکرم خلیلی اعلام شده است.
به گزارش منابع خبری شامگاه دوشنبه ۹ مهر ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی سوما اورمیه به گروهی از کولبران شلیک کردند. در جریان این تیراندازی یک کولبر کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.
یک روز پیش (یکشنبه ۸ مهر) یک کولبر دیگر به نام شفیع محمدپور در همین منطقه با شلیک ماموران مرزبانی مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
براساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان سوم مهر نیز دو کولبر دیگر در منطقه مرزی دره وران انجیران بر اثر انفجار مین کشته شدند.
شبکه خبری هه‌نگاو گزارش کرده است تنها در ماه گذشته میلادی (سپتامبر ٢٠١٨) ٢٩ کولبر طی کشته یا زخمی شدند. از این تعداد ٨ کولبر جانشان را از دست دادە و ٢١ تن نیز زخمی شدەاند.
براساس گزارش این شبکه خبری در نیمه نخست سالجاری ۲۹ کولبر در مناطق مرزی با شلیک گلوله و یا بر اثر انفجار مین، سقوط از ارتفاع  و سکته قلبی جان باختند.
ماموران مرزبانی نقش اصلی را در کشتن کولبران در مناطق مرزی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق دارند. در این دوره ۲۱ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و مرزبانی به قتل رسیدند، دو تن قربانی انفجار مین‌های به جای مانده از دوران جنگ ایران و عراق شد و دو تن نیز بر اثر فشار کار در هنگام کولبری به ایست قلبی دچار شدند. ۴ کولبر نیز با سقوط از بلندی جان باختند.
شمار کولبران مجروح شده در شش ماه نخست امسال هم ۶۹ تن اعلام شده است. ۴۵ تن از این کولبران را نیروهای مسلح ایران در مناطق مرزی هدف گلوله قرار داده و مجروح کرده‌اند.
١٠ کولبر بە دلیل سقوط از ارتفاع، ٨ کولبر در اثر انفجار مین، ٨ کولبر در اثر سانحە رانندگی و یک کولبر نیز بە دلیل افتادن زیر بار زخمی شدەاند.
دولت جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته با افزایش نیروهای مرزبانی عبور و مرور کولبران را دشوارتر کرد. این مسئله با اعتراض چند روزه کولبران در چندین شهر استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجانغربی همراه شد.
سیاست دولت جمهوری اسلامی اما آنگونه که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرده، «ممنوعیت کولبری» است.
رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همزمان با تحصن واعتراض کولبران در کردستان، گفته بود که بستن مرزها معیشت حداقل ۸۰ هزار کولبر را به خطر انداخته است.

هیچ نظری موجود نیست: