۱۳۹۷ آبان ۳۰, چهارشنبه

جدال اسرائیل و «Airbnb» بر سر خانه‌های اجاره‌ای شهرک‌های یهودی‌

۳۰/آبان/۱۳۹۷
اسرائیل با ابراز خشم از اقدام یک شرکت آمریکایی اجاره خانه‌های گردشگری که خانه‌های یهودی‌نشین‌ها را از فهرست اماکن پیشنهادی برای گردشگران حذف کرد، از آمریکا و دیگر کشورهای جهان خواست تا روند قانونگذاری علیه جنبش تحریم اسرائیل را سرعت بخشند.
شرکت «Airbnb» این هفته اعلام کرد خانه‌های اجاره‌ای برای گردشگران را که در شهرک‌های یهودی‌نشین‌ کرانه باختری واقع هستند، از فهرست خانه‌هایی که به توریست‌ها پیشنهاد می‌کند، حذف کرده است.
این شرکت در دفاع از تصمیم خود تاکید کرده که شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق مورد نزاع اسرائیلی و فلسطینی واقع است و کانون تنش هستند.
در فهرست این شرکت، تنها حدود ۲۰۰ خانه در یهودی‌نشین‌ها برای اجاره به گردشگران ثبت شده بود اما این شمار اندک، باعث نشد تا مقام‌های ارشد اسرائیلی خشم شدید خود را از این شرکت بروز ندهند.
گیلاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، روز چهارشنبه ۳۰ آبان در سخنانی در همایش دیپلماتیک روزنامه جروزالم پست در اورشلیم گفت تصمیمی که «Airbnb» گرفته است، همان اهداف جنبش «بی‌دی‌اس» است که بایکوت، تحریم و انزوای اسرائیل را تشویق می‌کند.
به گفته اردان، «جنبش بی‌دی‌اس و ترور، دو روی یک سکه هستند و هر دو، خشونت علیه شهروندان اسرائیل را تصدیق می‌کنند».
این وزیر اسرائیلی افزود که دولت او از آمریکا می‌خواهد هر چه زودتر قوانین برخورد با جنبش تحریم اسرائیل و عواملی که از این تحریم پیروی می‌کنند را اجرایی کند.
آقای اردان، سایر کشورها را نیز به تصویب و اجرایی کردن قوانین مشابه فرا خواند.
به نوشته جروزالم پست، وی گفته است که اسرائیل شرکت‌های گردشگری دیگر مانند Booking.com را به جای «ایربی‌ان‌بی» که یهودی‌نشین‌ها را تحریم نکرده‌اند، تبلیغ خواهد کرد.
سرنوشت یهودی‌نشین‌ها یکی از مهم‌ترین معضلات در همه طرح‌های صلحی است که دولت‌های آمریکا و جامعه جهانی تا به حال ارائه کرده‌اند.
سرنوشت یهودی‌نشین‌ها یکی از مهم‌ترین معضلات در همه طرح‌های صلحی است که دولت‌های آمریکا و جامعه جهانی تا به حال ارائه کرده‌اند.
آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل، نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که کشورش در برابر تصمیم «ایربی‌ان‌بی» اقدام می‌کند.
به نوشته دِمارکر، نشریه اقتصادی هاآرتص، خانم شاکد پیشنهاد کرد که با اجرایی کردن قانون مصوب سال گذشته در مجلس اسرائیل، که قائل شدن تفاوت میان محصولات و کالاهای ساخت اسرائیل با یهودی‌نشین‌ها را «جرم» می‌داند، خانه‌های اجاره‌ای در یهودی‌نشین‌ها برای گردشگران نیز در شمار «خانه‌های واقع در اسرائیل» معرفی شود.
وزیر دادگستری اسرائیل که حزب او، «بیت یهودی» مدافع یهودی‌نشین‌ها است، همچنین افزود که می توان فعالیت «ایربی‌ان‌بی» در کل اسرائیل متوقف کرد.
شورای شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری نیز تصمیم «ایربی‌ان‌بی» را «تسلیم شدن به ترور» نامیده و از آن انتقاد کرده است.
شماری از نهادهای یهودی آمریکایی، مانند مرکز سایمون ویزنتال که تعقیب نازی‌ها را دنبال می‌کند، از یهودیان دنیا خواستند در واکنش به تصمیم ایربی‌ان‌بی، استفاده از خدمات این شرکت را تحریم کنند.
اما فلسطینیان و حامیان آنها تصمیم این شرکت را آغاز اجرای عدالت دانسته و از آن حمایت کرده‌اند.
«Airbnb» از ۱۰ سال پیش در کالیفرنیا فعالیت خود را آغاز کرد و درآمد سالانه آن بیش از دو و نیم میلیارد دلار است. تحریم این شرکت یا لطمه به وجهه آن می‌تواند ضربه‌ای جدی به درآمد و کاهش ارزش سهام آن باشد.
اسرائیل در جنگ خرداد ۱۳۴۶ خورشیدی، کرانه باختری را که دو دهه قبل از آن در کنترل اردن بود، اشغال کرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد دی‌ ۱۳۹۵ با تصویب قطعنامه ۲۳۳۴، شهرک‌های یهودی‌نشین‌ کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم را «تخطی گستاخانه از قوانین بین‌الملل» دانست و توقف این ساخت‌وسازها را درخواست کرد؛ اما اسرائیل این قطعنامه را به شدت رد کرد و گفت برای آن ارزشی قائل نیست.
رای ممتنع دولت وقت آمریکا در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری باراک اوباما به قطعنامه ۲۳۳۴، در حالی که همین دولت و دولت‌های پیشین این کشور از «وتو» در جریان رای‌گیری‌ها بر سر قطعنامه‌های مربوط به یهودی‌نشین‌ها استفاده می‌کردند، به برخورد شدید سیاسی میان اسرائیل با دولت اوباما منجر شد.
سرنوشت یهودی‌نشین‌ها یکی از مهم‌ترین معضلات در همه طرح‌های صلحی است که دولت‌های آمریکا و جامعه جهانی تا به حال ارائه کرده‌اند.
دولت دونالد ترامپ که حامی سرسخت اسرائیل است، این روزها از آماده شدن خود برای ارائه طرح صلح تازه‌ای برای اسرائیل و فلسطینیان خبر داده ولی بعید به نظر می‌رسد که خروج اسرائیل از یهودی‌نشین‌ها را که حدود نیم میلیون اسرائیلی در چند دهه اخیر در آن اسکان یافته‌اند، درخواست کرده باشد.

هیچ نظری موجود نیست: