۱۳۸۶ بهمن ۴, پنجشنبه

شورای حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل را محکوم کرد بی بی سی

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه ای، اقدام نظامی اسرائیل در غزه و کرانه باختری را محکوم کرده و خواستار پایان انسداد مرزهای غزه توسط این کشور شده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار است پنجشنبه برای دومین بار طی سه روز دیدار کند که هدف آن تلاش برای توافق بر سر درخواست پایان خشونت ها در غزه و جنوب اسرائیل است.
قطعنامه شورای حقوق بشر، که خواستار اقدام بین المللی برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی می شود، توسط کشورهای عرب و اسلامی پیشنهاد شده و با 30 رای مثبت در مقابل یک رای منفی و 15 رای ممتنع به تصویب رسید.
این قطعنامه حملات نظامی اسرائیل به غزه و شهر نابلس در کرانه باختری را "نقض جدی حقوق" غیرنظامیان فلسطینی خواند.
با این حال کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان و همچنین ژاپن با این استدلال که قطعنامه به مساله راکت پرانی فلسطینی ها از غزه به اسرائیل اشاره ای نمی کند به آن رای ممتنع دادند. تنها رای مخالف متعلق به کانادا بود.
اسرائیل از هفته پیش در واکنش به افزایش حملات راکتی از غزه، عملیات انسداد مرزهای غزه را تشدید کرده بود. با این حال پیکارجویان فلسطینی روز چهارشنبه با منفجر کردن محدوده بزرگی از حصار مرزی در رفح، این گذرگاه را گشودند که جاری شدن سیل فلسطینی ها به مصر عمدتا برای تهیه اقلام ضروری را به دنبال داشت.
تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر در روز پنجشنبه با استقبال فلسطینی ها مواجه شد. محمد ابو کواش، نماینده فلسطینی ها در ژنو، گفت که هدف قطعنامه پررنگ کردن نقض حقوق بشر توسط اسرائیل است.
وی گفت: "ما اسرائیل را به رسمیت می شناسیم، اما با آنچه اسرائیل علیه مردم ما انجام می دهد مخالفیم."
اسرائیل که عضو این شورا نیست اما حق شرکت در جلسات آن را دارد در جلسه ویژه دو روزه برای بحث درباره قطعنامه شرکت نکرد.
واکنش اسرائیل
خوشحالم که اسرائیل در این سیرک شرکت نکرد. امیدوارم جلسات ویژه (شورا) در آینده تنها برای مسائلی که نیازمند بحث جدی است و برای یافتن راه حل مشکلات، تشکیل شود

نماینده اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو
اسحاق لوانون، نماینده اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "خوشحالم که اسرائیل در این سیرک شرکت نکرد. امیدوارم جلسات ویژه (شورا) در آینده تنها برای مسائلی که نیازمند بحث جدی است و برای یافتن راه حل مشکلات، تشکیل شود."
این سومین قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل در دو سال گذشته از زمان تشکیل آن است. شورا در ماه ژوئن 2006 جایگزین کمیسیون حقوق بشر شد که به خاطر عضویت کشورهایی که متهم به نقض گسترده حقوق بشر بودند تا حدود زیادی اعتبار خود را از دست داده بود.
اسرائیل هفته پیش موقتا تحویل سوخت به یک نیروگاه برق غزه و جایگاه های سوختگیری را قطع و ورود مواد غذایی و سایر کمک های انساندوستانه را نیز مسدود کرد.
ارتش اسرائیل تخمین می زند که از هفته پیش تاکنون حدود 250 گلوله راکت و خمپاره در اسرائیل فرود آمده است. نیروهای اسرائیلی در این مدت بیش از 30 فلسطینی را کشته اند.
لوئیز آربور، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه در سخنانی "کاربرد نامتناسب زور و کشتارهای هدفمند" اسرائیل و همچنین اقدام پیکارجویان فلسطینی در پرتاب راکت به اسرائیل را محکوم کرده بود.
افزایش فشار مرزی
همزمان بنا به گزارش ها هزاران نفر از اهالی غزه برای دومین روز متوالی با گذر از حصار ویران شده مرزی در رفح، به مصر سرازیر شده اند.
پلیس مصر به تدریج سعی دارد اوضاع را کنترل کند
صدها مامور امنیتی مصری برای به دست گرفتن کنترل اوضاع به ناحیه منتقل شده اند اما تاکنون تلاشی برای جلوگیری از ورود فلسطینی ها نکرده اند.
ایان پَنل، خبرنگار بی بی سی در شهر رفح در مصر، گزارش می دهد که این شهر حتی از روز چهارشنبه که 50 هزار نفر از مرز گذشته بودند شلوغ تر است.
وی می گوید تعداد فلسطینی ها در شهر آنقدر زیاد است که گویی به غزه ضمیمه شده است.
خیابان اصلی شهر به یک بازار سرباز عظیم بدل شده و انواع کالاها از سوخت و سیگار گرفته تا بز و گوسفند در آن عرضه می شود.
با این حال اکنون برخی گله می کنند که قیمت ها در رفح چنان بالا رفته که برخی کالاها در غزه ارزانتر است.
اشرف سید یک مصری ساکن رفح به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "فلسطینی ها چیزی برای ما نگذاشته اند. درست که آنها برای ما عزیز هستند، اما امروز، آنها مثل ملخ هجوم آورده اند."
خبرنگاران می گویند اینکه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد یک سوال بزرگ است.
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه گفت نخواهد گذاشت انسداد غزه به بروز بحران انسانی منجر شود.
با این حال وی گفت اجازه نخواهد داد اهالی باریکه غزه به زندگی عادی خود ادامه دهند درحالی که اهالی جنوب اسرائیل هدف راکت های پیکارجویان هستند.

هیچ نظری موجود نیست: