۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۲, شنبه

12ارديبهشت.انتقال پيکرهای قتل عام شده‌گان سال 67 از خاوران به مکانی نامعلوم

12ارديبهشت.انتقال پيکرهای قتل عام شده‌گان سال 67 از خاوران به مکانی نامعلوم

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
نيروهای لباس شخصی در تاريخ شنبه 5 ارديبهشت ماه اقدام به خاک برداری قسمتی از گورستان و انتقال پيکرها از خاوران کردند.

بنابر گزارش‌های موثق دريافتی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، صبح روز مذکور در تاريکی هوا، نيروهای لباس شخصی با استفاده از چندين دستگاه کاميون و لودر اقدام به خاک‌برداری از قسمت جنوب شرقی گورستان خاوران که تعلق به گورهای دسته‌جمعی دارد و سپس خاک‌ريزی جديد در آن مکان کردند.

خانواده‌هايی که در تاريخ مورد اشاره به گورستان مذکور مراجعه کرده بودند، ضمن مشاهده‌ی آثار حرکت ماشين‌های سنگين و هم‌چنين خاک‌ريزی در اين نقطه، قسمت‌هايی از اسکلت اجساد را که در خاک‌برداری منتقل نشده بودند و به سطح زمين آمده بودند را مشاهده کردند.

هم‌چنين تنی از خانواده‌ها به مجموعه گفتند مقداری از بقايای اجساد مورد اشاره را به‌عنوان مدرک برداشته‌اند. اين در حالی است که اين اجساد به مکان نامشخصی انتقال پيدا کرده‌اند و خانواده‌ها هيچ اطلاعی از محل جديد ندارند.

گورستان خاوران محل دفن هزاران زندانی سياسی قتل عام شده در سال 67 است و در اين رابطه مهم‌ترين سند محسوب مي‌شود. از يک‌سال قبل پروژه‌ی تغيير کاربری اين مکان در دستور کار قرار گرفت که با مخالفت خانواده‌های بازمانده‌گان همراه شد.

نيروهای امنيتی ضمن اقدام‌هايی هم‌چون ممانعت از حضور خانواده‌ها حسب برنامه‌ی هر جمعه‌ی آنان در گورستان، اقدام به جوش دادن در فلزی اصلی اين مکان کرده‌اند. هم‌چنين اين نيروها در دفعات متعدد به ضرب و شتم خانواده‌ها و کندن پلاک اتومبيل‌های آنان پرداخته‌اند. اين نيروها به خانواده‌ها اعلام کردند از اين پس تنها زمانی که اعلام مي‌کنيم، اجازه‌ی حضور در مزار را خواهيد داشت.

نظر به اهميت موضوع مذکور، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، به زودی اسناد و موضع خود در قبال اين موضوع را اعلام خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: