۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

محكوم كردن هرگونه تعرض و تهديدهاى ولىفقيه به محاكمه و مجازات موسوى


پيام مسعود رجوى
محكوم كردن هرگونه تعرض و تهديدهاى ولىفقيه به محاكمه و مجازات موسوى

2:56:07 PM 1388/4/15


-هشدار نسبت به امنيت آقاى موسوى و درخواست از ملل متحد براى اعزام يك هيأت نظارت بينالمللى به تهران
-فراخوان به شوراى امنيت ملل متحد براى بازگشودن پرونده انتخابات قلابى در ايران

*********************************************

تاثیر اعتراضات اخیر در ایران بر گروه های خارج از کشور

اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم از نگاه برخی از صاحب نظران فصل تازه ای را در روابط میان نیروهای سیاسی منتقد دولت ایران در داخل و خارج ایران گشوده است.

همگرایی گروه ها و جناح های سیاسی خارج از کشور در روزهای پیش از انتخابات در قالب فاصله گرفتن برخی از گروه ها از خط مشی تحریم انتخابات در ایران بازتاب یافت.

در موج اعتراضی ایرانیان گروه های مختلف سیاسی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و عمدتا شعار هایی را به زبان آوردند و دنبال کردند که همان شعار های معترضان در داخل کشور بود.

گزارش علی اصغر رمضانپور

پخش با "ریل پلیر" یا "ویندوز میدیا پلیر"

مهرداد خوانساری، فعال سیاسی و از مقامات دیپلماتیک در دوره حکومت پادشاهی معتقد است که جنبش اعتراضی در ایران از حد خواسته های انتخاباتی فراتر رفته و صف بندی تازه ای را در میان نیروهای سیاسی داخل و خارج به وجود آورده است.

به گفته آقای خوانساری، سد بزرگ میان نیروهای داخل و خارج از کشور شکسته شده است و بسیاری از نیروهای معترض و منتقد در خارج از کشور هم اکنون رهبری اعتراضات از سوی میرحسین موسوی را پذیرفته اند.

" من ندیده ام درمیان نیروهای سیاسی منطقی که در خارج از کشور هستند بخواهند وضعیت آقای موسوی را زیر سوال ببرند. آرزوی همه ما این است که اقای موسوی امکان برابر را برای همه شهروندان ایرانی فراهم کند."

مهرداد خوانساری

آقای خوانساری می گوید: " گسترش اعتراضات سبب شده است تا نارضایتی هایی که در جامعه هست و مخالفان خارج از کشوری همواره بر آن تاکید داشته اند آشکار شود. مساله این است که اگر خواسته هایی که در چارچوب نظام است نتوانند به جایی برسند بدیهی است که مطالبات دیگری هم مطرح می شود."

با وجود نزدیکی که میان خواسته های مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران و منتقدان داخل حکومت به وجود آمده است هنوز هم برخی نیروهای سیاسی خواهان آن هستند که خواسته های دموکراسی طلبانه تغییر نظام ولایت فقیه را دنبال کنند.

چنان که "مهدی سامع" ، نماینده سازمان "چریک های فدایی خلق" در "شورای ملی مقاومت"، که یک تشکل مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور است ، با خانوادگی تلقی کردن منازعه مخالف است.

آقای سامع می گوید: "دعوایی که وجود دارد به نظر من و بر خلاف نظر آقای موسوی که در بیانیه دهم تیرماه اشاره کرده اند یک دعوای خانوادگی نیست و یک دعوای تاریخی برای اجرای حاکمیت ملت و علیه نهادهایی مانند ولایت فقیه است که این حاکمیت را نقض می کنند."

با این وجود ،حتی نیروهای غیر مذهبی هم شرایط را به گونه ای می بینند که تفاوت دید مذهبی با رهبران اعتراضات را کم اهمیت می دانند. امیر حسین گنج بخش ،از گردانندگان "اتحاد جمهوری خواهان ایران" می گوید مرز بندی خودی و غیر خودی دیگر بی معنا ست.

آقای گنج بخش می گوید " با هم سرنوشت شدن نیروهای مذهبی درون نظام با نیروهای سکولار و آزادیخواه خارج از نظام در خارج از کشور ، این امکان به وجود آمده است که یک شعار مشترک برای همزیستی ملت ایران مطرح شود.

این امکان وجود دارد که همه مردم ایران با خواست یک انتخابات آزاد وارد صحنه شوند. انتخاباتی که حتی آقای خامنه ای و احودی نژاد هم حق حضور در آن را داشته باشند اما میزان رای ملت باشد."

آقای گنج بخش حتی حرکت اعتراضی را یک برنامه مشترک میان نیروهای سیاسی خارج و داخل کشور می داند. آقای گنج بخش می گوید " برنامه مشترک اعتراضی باید میان نیروهای سیاسی سکولار که عمدتا خارج از کشور هستند و نیروهای داخل کشور شکل بگیرد.

نیروهای داخل و خارج بدون این که الزاما برنامه های یکدیگر را بپذیرند باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و بر سر یک اصل که میزان رای ملت است توافق کنند."

اگرچه به گفته آقای سامع همچنان برخی از نیروهای خارج کشور به ضرورت ساختار شکنی و رفتن به سوی برگذشتن از شرایط فعلی تاکید دارند.

آقای سامع می گوید:" شرایط نشان می دهد که نظام در ضعیف ترین نقطه خود قرار دارد. من بر خلاف نظر آقای موسوی که می گوید ساختارشکنی یک تهدید است برای نظام ولایت فقیه، معتقدم که تهدید برای ولایت فقیه یک فرصت است برای مردم تا با اتحاد و همبستگی و سازماندهی مبارزات خود را پیش ببرند."

با وجود همه اختلاف نظرها به گفته آقای خوانساری بیشتر نیروهای سیاسی خارج از کشور با همراه بودن با رهبری اعتراضات در داخل کشور موافق هستند و تضعیف آقای موسوی را به ضرر همه می دانند.

آقای خوانساری می گوید: "من ندیده ام در میان نیروهای سیاسی منطقی که در خارج از کشور هستند بخواهند وضعیت آقای موسوی را زیر سوال ببرند. آرزوی همه ما این است که آقای موسوی امکان برابر را برای همه شهروندان ایرانی فراهم کند."

من بر خلاف نظر آقای موسوی که می گوید ساختارشکنی یک تهدید است برای نظام ولایت فقیه ، معتقدم که تهدید برای ولایت فقیه یک فرصت است برای مردم تا با اتحاد و همبستگی و سازماندهی مبارزات خود را پیش ببرند

مهدی سامع

اغلب نیروهای سیاسی خارج از ایران معتقدند که حضور ایرانیان در خارج از کشور نقش مهمی را در بازتاب یافتن موج اعتراضات در سطح بین المللی ایفا کرده اند و به گفته آقای گنج بخش، "در شرایطی که سرکوب و سانسور راه ابراز نظر را بر ایرانیان در داخل کشور بسته است، نیروهای خارج از کشور می توانند پیام های مردم ایران را به جهان برسانند."

به نظر می رسد بیشتر نیروهای سیاسی مخالف حکومت ایران به ضرورت کنار گذشتن اختلاف ها در داخل و خارج از ایران برای پشتیبانی از حرکت اعتراضی در ایران باور دارند. نیروهایی که هنوز از ضرورت شکل گیری رهبری در خارج از کشور سخنی به زبان نمی آورند.

بنا بر گزارش های رسمی در ایران ، بیش از سه میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که در بیشتر انتخابات ها مشارکت قابل توجهی نداشته اند اما در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به گفته وزیر امور خارجه ایران میزان مشارکت در انتخابات تا 300 درصد افزایش داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: