۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

کفش ها و ظالمان….. نبرد سمبلیک مردم با عدالت ستیزان در جهان


خبرگزاری آریا- دومینیک اشتراس کان رییس صندوق بین المللی پول در ترکیه هزینه خشم مردم جهان نسبت به وضعیت نابسامان و غیر عادلانه جهان را در ترکیه پرداخت.
به گزارش سرویس تحلیل آریا؛ اشتراس کان در ترکیه همان وضعیتی را شاهد بود که بوش رییس جمهور سابق آمریکا در عراق شاهد آن بود.
در همین راستا؛خبرگزاری ها خبر دادند؛حضوردومینیک اشتراوس کان رئیس صندوق بین المللی پول/ IMF/ درترکیه، مورد اعتراض برخی مردم و دانشجویان این کشورقرارگرفت. رئیس IMF که به مناسبت نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به ترکیه سفرکرده است به دعوت دپارتمان اقتصاد دانشگاه بیگلی استانبول برای دانشجویان این دانشگاه نیز سخنرانی کرد که باپرتاب کفش از سوی یکی از دانشجویان معترض مواجه شد.شیوه اعتراض این دانشجو یادآورپرتاب کفش از سوی “منتظرالزیدی “خبرنگارشبکه العراقیه به جرج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال گذشته بود. اقدام اعتراضی که توجه افکارعمومی ورسانه های جهان رابه عمق نارضایتی مردم عراق از حضور آمریکا در کشورشان جلب کرد و این بارنیز این دانشجوی ترک با اقدام خود سعی کرد که توجه افکارعمومی جهان رابه سیاست های IMF در ترکیه جلب کند. چنانکه رئیس IMF درپایان سخنرانی خود باشعارهای اعتراض آمیز دانشجویان سالن سخنرانی راترک کرد وشماری از مردم استانبول نیز دراعتراض به برگزاری نشست سالانه صندوق بین المللی پول وبانک جهانی اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.
دومینیک اشتراس کان رئیس صندوق بین المللی پول نیز یک هفته قبل و در آستانه برگزاری نشست رهبران گروه بیست در آمریکا هشدار داده بود که بحران مالی و رکود اقتصادی هنوز پایان نیافته ، رشد و رونق اقتصادی جهان بسیار ضعیف است و نرخ رشد اقتصادی بسیار کمتر از میانگین آن پیش از آغاز بحران مالی است.وی در ادامه خواستار تلاش کشورهای مختلف جهان برای برقراری تعادل در تجارت و سرمایه گذاری شد.
وی گفت ، کشورهایی مثل چین که دارای مازاد تراز تجاری و مالی هستند باید با افزایش هزینه و مصرف داخلی ، به رشد و رونق اقتصادی جهان کمک کنند .
اشتراس کان افزود ، کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته باید برای گسترش و موفقیت جهانی سازی اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشند .
رییس صندوق بین المللی پول افزود ، آمریکا می تواند با افزایش نرخ پس انداز و کاهش کسری بودجه ، نقش خود را ایفا کند . چین نیز باید با افزایش تقاضای داخلی و شناور کردن ارزش یوان نقش خود را برای خروج از بحران اقتصادی ایفا کند .وی افزود :بانک های جهان باید اقدامات زیادی را برای خروج از بحران انجام دهند.
صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود چشم انداز نظام مالی جهانی را بهتر از آنچه قبلا پیش بینی کرده بود، ترسیم کرده است. صندوق بین المللی پول در “گزارش ثبات مالی جهانی” می گوید در نتیجه مداخله دولت ها و بانک های مرکزی، خطرهایی که نظام مالی جهانی را تهدید می کرد کاهش یافته است.
این نهاد، میزان ضررهای ناشی از بحران مالی را ۱۵ درصد کمتر از ارزیابی قبلی خود تخمین زده ولی هشدار داده است که هنوز احتمال خطر جدی وجود دارد.کل زیان بانک ها در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ قبلا ۴ تریلیون دلار تخمین زده شده بود ولی اکنون این رقم به ۳ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش داده شده است.اگر چه این رقم هنوز قابل توجه است ولی به هر حال ۶۰۰ میلیارد دلار کمتر از رقمی است که صندوق بین المللی پول در ۶ ماه قبل تخمین زده بود.
صندوق بین المللی پول می گوید این تغییر به این دلیل است که رشد اقتصادی جهانی از آنچه قبلا تصور می شد سریع تر صورت می گیرد ، ولی این نهاد هشدار می دهد که از این بهبود نباید به عنوان بهانه ای برای تاخیر در انجام اصلاحات مالی ضروری استفاده کرد.
در گزارش صندوق بین المللی پول گفته شده که هنوز خطر وخیم تر شدن دوباره وضعیت مالی از بین نرفته و این احتمال وجود دارد که بانک ها برای تامین اعتبار مورد نیاز خود با مشکل روبرو شوند.
نویسندگان گزارش معتقدند که ترازنامه بانک ها بهتر شده است ولی این بانک ها برای حمایت از بهبود وضعیت اقتصادی هنوز به حد کافی قوی نشده اند.پیش بینی این وضعیت بر این اساس بوده که حتی اگر درآمد بانک ها در ۱۸ ماه آینده طبق انتظار افزایش یابد، این درآمد برای جبران ضرری که به این بانک ها در اثر عدم وصول طلب ها و سرمایه گذاری، وارد شده کافی نخواهد بود.
در مورد وضعیت کشورهای در حال توسعه، گفته شده که بحران مالی کاهش یافته ولی کشورهایی که محتاج به اخذ وام از خارج هستند هنوز آسیب پذیرند.
شایان ذکر است که انتشار این گزارش یک روز قبل از انتشار گزارش “چشم انداز اقتصادی جهان” توسط صندوق بین المللی پول صورت گرفته است.
انتظار می رود در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان، نرخ پیش بینی شده برای رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰، از دو و نیم درصد به سه درصد افزایش یابد.

هیچ نظری موجود نیست: