۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

دو انفجار در بغداد بیش از ۱۳۰ کشته بر جای گذاشت


یکی از انفجارها در نزدیکی ساختمان وزارت دادگستری عراق رخ داد

پلیس عراق می گوید بر اثر انفجار دو بمب در مرکز بغداد، بیش از 130 نفر کشته و 500 نفر مجروح شدند.

این مرگبارترین حمله از سال 2007 به این سو در عراق است. دو بمب با فاصله زمانی نزدیکی منفجر شدند.

انفجارها در محل ساختمان وزارت دادگستری و یک مجتمع اداری در نزدیکی منطقه سبز بغداد رخ داد و باعث به بار آمدن خرابی های گسترده ای شد.

ایران و آمریکا انفجارهای امروز را محکوم کرده اند.

این انفجارها به فاصله کمی از یکدیگر، در ساعت 10:30 صبح به وقت محلی (07:30 به وقت گرینویچ)، زمانی رخ دادند که مردم مشغول رفتن به سر کارهای خود بودند و تردد زیاد بود.

این دو انفجار پس از حملات روز نوزدهم ماه اوت انجام می شود که در آن برخورد دو کامیون پر از مواد منفجره به ساختمان دو وزارتخانه به کشته شدن حداقل 100 نفر انجامید.

در آن زمان عراق جنگجویان خارجی را مسبب این حادثه دانست، سوریه را به دخالت داشتن در آن متهم کرد و خواستار انجام تحقیقات از سوی سازمان ملل متحد شد. سوریه دست داشتن در این حادثه را رد کرده بود.

وزارت کشور عراق انفجارهای امروز را با حملات ماه اوت مرتبط دانسته است.

جستجو به دنبال بازماندگان

حملات اخیر با انفجار دو اتومبیل پر از مواد منفجره انجام شد و ستون های دود که از مرکز بغداد به هوا بلند شده بودند در شهر بغداد دیده می شدند.

محل وقوع انفجار در نزدیکی منطقه سبز در بغداد، ناحیه ای که اکثر ادارات و سفارتخانه ها در آنجا قرار دارند و تحت کنترل شدید نظامی است، رخ داد.

یاسمین افضل، کارمند 24 ساله فرمانداری بغداد که یکی از نقاط مورد حمله بود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "دیوارها فرو ریختند و ما مجبور شدیم به خارج فرار کنیم."

این خبرگزاری در گزارش خود مردی را توصیف کرده که در محل حادثه فریاد می زد: "چرا با ما این کار را می کنند؟"

امدادگران مشغول کندن آوار و جستجو به دنبال بازماندگان حادثه در میان خرابه ها هستند و مقام های عراقی می گویند احتمالا تعداد کشته شدگان و مجروحان افزایش خواهد یافت.

گابریل گیت هاوس، گزارشگر بی بی سی در بغداد گفت او که چند کیلومتر دورتر از محل وقوع انفجار قرار داشته، نیروی انفجار را احساس کرده است.

گزارشگر بی بی سی معتقد است هنوز برای مشخص کردن مسبب این حادثه زود است.

اما او معتقد است احتمالا انگشت اتهام به سوی شورشیان و چریک های خارجی گرفته خواهد شد که قصد دارند پیش از انتخابات عراق در میانه ماه ژانویه باعث بی ثباتی شرایط امنیتی شوند.

در مقایسه با یک سال گذشته خشونت ها در عراق به میزان چشمگیری کاهش یافته است اما هنوز وقوع حملات پراکنده در چندین بخش از این کشور ادامه دارد

حمله به نیروهای پلیس و ارتش عراق

انفجار در عراق

با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی عراق خشونت ها افزایش یافته است

پلیس عراق می گوید در اثر یک رشته حملات در شمال وشرق این کشور که مامورین پلیس و سربازان را هدف قرار داده بود دست کم 9 نفر کشته شده اند.

در یک مورد، انفجار یک بمب کنار جاده ای در نزدیکی شهر فلوجه در غرب بغداد، موجب کشته شدن 4 سرباز که در حال گشت زنی بودند، شد.

در این حمله 10 سرباز دیگر نیز مجروح شدند.

دو مامور پلیس و یک غیرنظامی نیز در جریان حملات جداگانه در شهر موصل در شمال عراق جان باختند و دو نفر دیگر در اثر انفجار در نزدیکی کرکوک کشته شدند.

در یک حمله جداگانه انتحاری، انفجار بمبی که در یک کامیون کار گذاشته شده بود پل اصلی در شمال رمادی را کاملا منهدم کرد ولی تلفات جانی به بار نیاورد.

این پل بغداد را به غرب کشور و مرز با سوریه و اردن متصل می سازد و سربازان آمریکایی برای بیرون بردن تدارکات خود از عراق از این پل استفاده می کنند.

بسیاری از عراقی ها پس از اشغال کشورشان توسط نیروهای به رهبری آمریکا در سال 2003، از این مسیر برای فرار از کشور و پناهنده شدن به سوریه و اردن استفاده می کردند.

یک سخنگوی ارتش آمریکا در استان انبار که شهرهای رمادی و فلوجه در آنجا قرار دارد این خبر را تایید کرد که انفجارها در نزدیکی دو پایگاه نظامی عراقی که نیروهای آمریکایی در منطقه در آنجا مستقرند، رخ داده است.

از هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به تقویت نیروهای آمریکایی در عراق پرداخت و دست دوستی به سوی رهبران سنی مذهب قبایل عراقی در استان های غربی این کشور دراز کرد، خشونت ها تا حد زیادی کاهش یافته است ولی برخی از ناظران نگرانند که هنگام برگزاری انتخابات پارلمان عراق در ماه ژانویه سال 2010، خشونت ها افزایش یابد.


هیچ نظری موجود نیست: