۱۳۸۸ آذر ۱۳, جمعه

نامه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به آیت الله منتظری و مهدی کروبی منتظر اعتراضی از جانب شما بودیم!

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در نامه ای به آیت الله منتظری و مهدی کروبی از آن ها خواسته است در مورد اعدام احسان فتاحیان و خطر اعدام ۱۴ زندانی سیاسی کرد دیگر سکوت نکنند. متن این نامه را در زیر می خوانید:


آیت الله حسینعلی منتظری و حجت الاسلام مهدی کروبی
با سلام و تحیت

این نامه ۲۰ روز پس از اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی کُرد برای ‌شما ارسال می‌گردد. طی این مدت منتظر واکنشی از سوی شما در اعتراض به اجرای این حکم بودیم. اما متأسفانه اعدام غیرمنتظره احسان که با وجود تلاش‌های خانواده و فعالان حقوق بشر، در میان بهت و ناباوری عمومی صورت گرفت، هیچ واکنشی را از سوی شما به دنبال نداشت. از این رو تصمیم به نگارش این نامه گرفتیم تا از طریق آن ضمن درخواست برای اعلام موضع در قبال اجرای حکم اعدام این جوان کُرد، شما را نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع ۱۴ زندانی سیاسی کُرد دیگر که هم اینک در شرایط مشابه پیش از اعدام احسان به سر می‌برند آگاه کنیم.

احسان فتاحیان جوانی ۲٨ ساله، اهل کرمانشاه بود که تیرماه سال گذشته دستگیر شد. حکم دادگاه بدوی مبنی بر ۱۰ سال حبس به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان از سوی دادگاه انقلاب سنندج برای وی‌ صادر گردید. اما در کمال ناباوری این حکم پس از بررسی دوباره در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام محاربه، به اعدام تغییر یافت. این در حالی است که طبق قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند مجازات تعزیری مقرر در حکم بدوی را تشدید نماید. البته در این ماده مواردی نیز برای افزایش حکم پیش بینی شده که به نظر نمی‌رسد در مورد احسان موجه بوده باشد.

عالی جنابان
آن‌گونه که از طریق رسانه‌ها مطلع گشته‌اید بامداد روز چهارشنبه بیستم آبان ماه ۱٣٨٨ حکم اعدام احسان فتاحیان در زندان سنندج به اجرا درآمد. تعیین زمان اجرای حکم سه روز قبل از آن به وکیل پرونده ابلاغ شده و به اطلاع خود وی نیز در زندان رسیده بود. خانواده فتاحیان، فعالان و مدافعان حقوق بشر در سطح داخلی و بین‌المللی از زمان انتشار این خبر تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از اجرای حکم و متوقف ساختن آن آغاز کردند. نامه نگاری به رییس قوه قضاییه، تماس با نمایندگان کُرد در مجلس شورای اسلامی، مراجعه به نماینده ولی فقیه در سنندج و... اما متأسفانه تمامی این تلاش‌ها با اعلام اجرای حکم در موعد مقرر نافرجام ماند.

عالی جنابان
به واقع طی چند سال اخیر صدور احکام اعدام و اقدام به اجرای آن برای فعالان سیاسی کم سابقه بوده و به ندرت اتفاق افتاده است. اعدام احسان در شرایط حاضر طلسم اعدام‌های سیاسی را شکست و ادامه‌ی سکوت ما می‌تواند راه را برای اجرای احکام مشابه دیگر هموار سازد.
در حال حاضر ۱۴ زندانی سیاسی کُرد با احکام اعدام در زندان‌های کردستان و شهرهای دیگر به سر می‌برند. برای ۵ نفر از بازداشت شدگان وقایع اخیر پس از انتخابات در تهران نیز حکم اعدام صادر شده است. همچنین تعداد نامشخصی در بلوچستان با اتهاماتی مشابه در خطر اعدام قرار دارند.
در شرایط حساس و پرخطر کنونی که اشکال مختلف اعمال خشونت بیش از پیش در برخورد با شهروندان و فعالان چهره خود را نمایان ساخته، لزوم موضع گیری صریح و قاطع در اعتراض به اجرای حکم احسان فتاحیان و اعلام خطر نسبت به اجرای احکام اعدام دیگر زندانیان سیاسی کاملاً احساس می‌گردد.

آیت الله حسینعلی منتظری
از این جهت جنابعالی را خطاب این نامه قرار داده‌ایم، زیرا بر سابقه‌ی شما در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و اعتراض به اعدام‌های دست جمعی در آن سال‌هایی که صدا از کسی بر نمی‌خواست و شما نیز می‌توانستید با سکوت خود مقام و منصبت‌تان را حفظ کنید آگاهیم و بر آن ارج بسیار می‌‌نهیم.
بنا بر این توقعی نیز که اینک از شما در واکنش به اعدام احسان فتاحیان و خطر اعدام دیگر زندانیان سیاسی می‌رود همان است که در آن زمان و طی تمامی ‌سال‌های ‌پس از آن تا کنون با تحمل همه‌ی محدودیت‌ها، محرومیت‌ها، آزارها و توهین‌ها در ابراز مخالفت و اعتراض خود به ارتکاب چنین اعمالی انجام داده‌اید.

حجت الاسلام مهدی کروبی
از آن‌جا که طی سال‌های اخیر، به ویژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و وقایع پس از آن جنابعالی با صراحت و شجاعتی‌ خاص به طرح مطالبات شهروندان و دفاع از حقوق مردم پرداخته‌اید و در پیگیری وضعیت بازداشت شدگان و افشای رفتارهای نامناسب با آنان پیشگام بوده‌اید شما را مورد خطاب این نامه قرار داده‌ایم.
این انتظار از شما می‌رود تا آن‌‌گونه که در شرایط حاضر با پذیرش تمامی خطرات و فشارهای موجود در کنار مردم ایستاده و به زبان گویای معترضان تبدیل شده‌اید در مقابل اجرای حکم اعدام این شهروند کُرد و خطری که جان دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را تهدید می‌کند سکوت نکنید.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
پنج‌شنبه ۱۲ آذر ۱٣٨٨

هیچ نظری موجود نیست: