۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

دولت اسرائیل ساخت حصار مرزی با مصر را تصویب کرد

مرز اسرائیل و مصر

اسرائیل هدف از ایجاد حصار مرزی را توقف تردد غیرمجاز اعلام کرده است

نخست وزیر اسرائیل ساخت حصار مرزی با مصر را به منظور جلوگیری از تردد غیرمجاز تصویب کرده است.

روز دوشنبه، 11 ژانویه (21 دی)، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که روز یکشنبه آقای نتانیاهو با ساخت بخش هایی از یک دیوار مرزی موافقت کرده که هدف از احداث آن مسدود کردن مسیرهای اصلی نفوذ افراد غیر مجاز در طول مرز 266 کیلومتری با مصر است.

براساس این گزارش، طرح مورد تایید نخست وزیر شامل نصب تجهیزان پیشرفته مشاهده و ردیابی هم می شود و این طرح، که 270 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، ظرف دو سال تکمیل خواهد شد.

این تجهیزات به ماموران مرزبانی امکان آن را خواهد داد تا از هر تحرکی برای عبور از مرز آگاه شوند.

حصار مورد نظر تمامی مرز مشترک مصر و اسرائیل را شامل نمی شود بلکه تنها دو قطعه حصار یکی در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح، در شمال مرز مشترک اسرائیل و مصر در نوار غزه، و دیگری در نزدیکی بندر ایلات در جنوب ساخته خواهد شد.

آقای نتیانیاهو گفته است که تصمیم به ساخت این حصار مرزی را با انگیزه مسدود کردن مرز جنوبی اسرائیل به روی نفوذ افراد غیرمجاز "و تروریست ها" اتخاذ کرده و آن را تصمیمی استراتژیک برای "حراست از خصوصیات یهودی و دموکراتیک کشور اسرائیل" توصیف کرده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، هر ساله چند هزار مهاجر غیرقانونی از قاره آفریقا به منظور برخورداری از زندگی مرفه تر و یا گریز از درگیری های نظامی در کشورهای این قاره از مرز اسرائیل و مصر عبور می کنند و در اسرائیل سکونت می گزینند.

نخست وزیر اسرائیل در عین حال گفته است که کشور او همچنان به پذیرش پناهجویان مناطق جنگزده ادامه می دهد اما افزوده "ما نمی توانیم به دهها هزار کارگر غیرقانونی اجازه دهیم از طریق مرزهای جنوبی به داخل کشور وارد شوند."

مقامات اسرائیلی گفته اند که طرح احداث حصار مرزی به آگاهی دولت مصر رسیده و مقامات مصری گفته اند تا زمانی که این طرح در داخل خاک اسرائیل به اجرا در می آید، نسبت به آن اعتراضی ندارند.

در ماه های اخیر، پلیس مرزی مصر هم به اقدامات بیشتری برای نظارت بر عبور و مرور مرزی با اسرائیل مبادرت کرده که دلیل آن گزارش های حاکی از افزایش فعالیت "تاجران انسان" در نواحی مرزی بوده است.

در جریان اقدامات پلیس مصر در ماه های گذشته چند نفر که در صدد عبور از مرز بودند به دلیل بی توجهی به دستور پلیس مرزی هدف اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده اند.

در حال حاضر، مصر طرحی را برای احداث یک حصار مرزی در عمق زمین به اجرا گذاشته است تا مانع از عبور و مرور مرزی از غزه ار طریق حفر تونل های زیرزمینی شود.

پیش از این اسرائیل در مرز با نوار غزه نیز یک حصار مرزی ساخته و در مرزهای شمالی خود با سوریه و لبنان هم تاسیسات و تجهیزاتی را برای مراقبت مرزی ایجاد کرده است.

با اینهمه، برنامه حصار سازی بین اسرائیل و سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن است که انتقادات شدیدی را در پی آورده است.

دولت اسرائیل با ایجاد دیوارهایی در اطراف کرانه باختری رود اردن گفته است که هدف از این اقدام جلوگیری از ورود "تروریست های انتحاری" به داخل خاک اسرائیل بوده است.

در مقابل، فلسطینیان دولت اسرائیل را متهم می کنند که با ایجاد این حصارها، می کوشد بخش هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری را به خاک اسرائیل منضم کند.

هیچ نظری موجود نیست: