۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

کمکهای اولیه درتظاهرات


این نوشته در دو مورد کمک می کند 1 ـ در زمان خونریزی 2ـ در زمان بیهوشی
هر بار که برای تظاهرات می روید وسایلی را به همراه خود داشته باشید.
1ـ تنظیف، دستمال و یا پارچه
2ـ دستکش پزشکی
3ـ یک مشمع سوراخ شده جهت دادن تنفس مصنوعی( جهت حفظ سلامتی خود و شخص زخمی و یا بیهوش)
4 ـ شماره تلفن یک دکترخودی(اگر شما نتوانستید کاری بکنید از او کمک فکری بگیرید)
5ـ آرامش خود را حفظ کنید و به مصدوم نیز آرامش دهید.
در زمان خونریزی
خونریزی بسیار بزرگ دیده می شود. در بدن یک انسان معمولی حدود 4 تا 5 لیترخون جریان دارد. کافیست که نیم لیتر آن ریخته شود ما می ترسیم. حتی اگر یک لیترخون از دست رود ما باز می توانیم یک زندگی را نجات دهیم.

خون ریزی در پیشانی خطرناک نیست.
دستمال ـ جوراب ـ تنظیف ـ انگشتان دست و سنگ پیچیده به پارچه تمیزوسیله ایست که با فشار آنها بر روی زخم از خونریزی جلوگیری می شود. فشار باید به اندازه ای باشد که خونریزی قطع شود. اگر خونریزی قطع نشد هرگز تنظیف و یا دستمال را از روی زخم برندارید چون خونریزی شدید تر می شود بلکه تنظیف و یا پارچه بیشتری استفاده کنید.
قسمتی که خونریزی می کند بالاتر از قسمتهای دیگر نگه دارید.

در مرحله ای که زخمی شوکه شود. رنگش می پرد ، عرق می کند ولبها و انگشتان دستش کبود رنگ می شود که دلیل کم خونی است. برای اینکه حال این شخص بهتر شود ما باید خون را به قلب و مغزو برسانیم و آن را به تحرک در آوریم. کسی که کم خون است نمی تواند جوابهای درستی بدهد چون خون به مغز نمی رسد.
او را روی زمین بخوابانید. وقتی روی زمین می خوابد بهتر خون به قلب و مغزش می رسد. برای این کار پاهای شخص مصدوم را بالا نگه دارید و بدن او را گرم نگه دارید.
کسی که شوکه شده احساس تشنگی می کند هرگز به او آب ندهید بسیار خطرناک است. آرامش خود را حفظ کنید و به مصدوم نیز آرامش دهید.

در زمان بیهوشی
اگر شخصی بیهوش شد سر اورا به طرف عقب ببرید و سپس به صدای تنفس او گوش فرا دهید. اگر تنفس نمی کند با انگشت خود نبض خون را درروی گلوی شخص بیهوش کنترل کنید. اگر نبض او کار نمی کند به آمبولانس زنگ بزنید( نه در ایران) شخص بیهوش را روی زمین بخوابانید و روی دو زانو نزدیک مصدوم بایستید. کف دست خود را روی وسط قفسه سینه بگذارید و اگر شخص بیهوش لباس زخیم داشته باشد آنها را کنار بزنید. دستها باید صاف باشد تا قلب را مابین قفسه سینه و ستون مهرها فشار دهد. دو دست را روی هم بگذارید و فشار را به کف دستها بیاورید تا وزن شما به روی قلب فشار آورد. در اشخاص معمولی باید فشاردستها به اندازه 5 سانتیمترقفسه سینه را پائین ببرد. کیفیت کار مهم است نه کمیت. اشتباه معمولی که انجام می شود قفسه سینه به اندازه 5 سانتیمتر پائین نمی رود. اگر قلب به اندازه کافی فشار داده نشود خون به جریان نمی افتد. هر بار قفسه سینه را رها کنید تا به حال معمولی برگردد تا خون جدید به قلب برسد واین عمل را تا 30 بار انجام دهید. 100 فشار در یک دقیقه درست است. اگر قدرت شما تمام شد کس دیگری این کار را انجام دهد.( هر دقیقه یک نفر بهتر نتیجه خواهد داد چون نیرو آدمها کاهش می یابد ) بعد از دو بار و هر بار 30 فشارعمل تنفس مصنوعی را انجام دهید.
اول سر شخص مصدوم را جهت باز شدن راه تنفسی به طرف عقب ببرید. دماغ شخص را گرفته خیلی آرام هوا را داخل ششهای مصدوم کنید و هر بار به قفسه سینه شخص نگاه کنید که این عمل درست انجام می شود یعنی هوا وارد ششها می شود و قفسه سینه بالا می آید. بعد از دو نوبت تنفس دادن دوباره 30 فشار دیگر به قفسه سینه بدهید این کار را تا آمدن دکترانجام دهید. ( در ایران دکتر نمی آید)

هیچ نظری موجود نیست: