۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

گزارش‌ها حاکی از محکوم شدن دو جوان کرد به اعدام توسط يک شعبه دادگاه تجديد نظر شهر اروميه است.

، بی بی سی

يکی از اعضای "کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی ايران" به بی بی سی فارسی گفت که احکام حبس دو جوان کرد به نام های محمد امين عبدالهی و قادر محمد زاده، از اهالی ميرآباد شهر بوکان (در شمال غرب ايران) که به همکاری با احزاب کرد مخالف دولت ايران متهم بودند،
امجد حسين پناهی، عضو کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی ايران در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت: "محمد امين عبدالهی، ۲۵ ساله، در دادگاه اوليه به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، اما حکم او توسط دادگاه شعبه ۲ دادگاه تجديد نظر شهر اروميه در تاريخ ۲۴ دی (۱۴ ژانويه) به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و محاربه با خدا به اعدام تبديل شد."

به گفته آقای حسين پناهی که هم اکنون در کردستان عراق سکونت دارد، قادر محمد زاده نيز در دادگاه اوليه به ۳۲ سال حبس محکوم شده بود که دادگاه تجديد نظر حکم ابتدايی را به اعدام تغيير داده است.
اوايل دی ماه نيز فصيح ياسمنی، فعال کرد ۲۷ ساله ايرانی به اتهام محاربه به دار آويخته شده بود.
پيشتر احسان فتاحيان، جوان ۲۸ ساله کرد ايرانی نيز به اتهام عضويت در حزب کومله و تبليغات عليه نظام جمهوری اسلامی در شهر سنندج اعدام شده بود.

از جمعيت ۷۰ ميليونی ايران، بيش از چهار ميليون نفر کرد هستند که در بخش های غربی ايران در استان های ايلام، کرمانشاه، کردستان، و بخش های از آذربايجان غربی زندگی می کنند.
بخش عمده ای از اين اقليت، سنی مذهب اند.
گروه های حقوق بشر و فعالان حقوق اقليت ها همواره از محدوديت های سياسی، اجتماعی و اقتصادی در مناطق کردنشين ايران انتقاد کرده اند.

سازمان ديدبان حقوق بشر در آخرين گزارش خود، که اوايل سال جاری ميلادی منتشر شد، با مرور موانع و محدوديت های اعمال شده عليه اقليت کرد در ايران، تصريح کرد که محدوديت های دولتی بر آزادی تجمع، احزاب، و بيان در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی هم وجود داشت، اما محروميت ها در دوران محمود احمدی نژاد شدت يافته است.

هیچ نظری موجود نیست: