۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

روزنامه فیگارو : حکومت و مخالفین نیرو های خود را ارزیابی می کنند

روزنامه فیگارو، دلفین مینویی
برگردان از سوسن دادرس

احمدی نژاد در مراسم سی و یکمین سالگرد انقلاب هو شد. هرکس جای خود، هر کس انقلاب خود، اکثر طرفداران رژیم برای برگزاری جشن سالگرد انقلاب در میدان آزادی گرد آمدند. فیلم آن ها در تلویزیون دولتی پخش شد.
پرچم های سبز و سفید و سرخ با علامت جمهوری اسلامی ، همراه با عکس های رهبر معظم "روح الله خمینی و جانشین ا ش علی خامنه ای " و شعار های « مرگ بر آمریکا» در دست طرفداران رژیم دیده می شد.

بسیجی ها در لباس شخصی
زیر سبیل لباس شخصی ها و بی توجه به دوربین های دولتی در میدان صادقیه در غرب تهران، مخالفین حکومت پیام دیگری داشتند: « مرگ بر دیکتاتور» و « رفراندوم، رفراندوم» و فیلم هایشان روی اینتر نت پخش شد.
چند روز جلو تر قرار گردهمایی ها گذاشته شده بود. رهبران « جنبش سبز» مانند میر حسین موسوی که در یک گفتگوی پخش شده در سایت " کلمه " جراًت کرد و برای نخستین بار از « افراط رژیم » سخن بگوید. او افزود که انقلاب نتوانسته « ظلم و دیکتاتوری» را از میان بردارد. او لزوم تغییرات در چارچوب جمهوری اسلامی را تاکید کرد، همان جمهوری که خود در آن ریشه دارد و ازبازیگران اصلی آن بوده است. این مراسم دوگانه سالگرد انقلاب نشان دهنده ترک برداشتن وحدت رژیم بود، و خیلی زود به برخورد های خشونت آمیز تبدیل شد.
در تهران، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز، نیروهای ضد شورش به مصاف تظاهر کنندگان رفتند و با گاز اشک آور به آنان حمله کردند، و با تیراندازی گلوله های پلاستیکی و رنگی بسوی مردم درنظر داشتند آنان را شناسایی نمایند.
چهره های سرشناس تظاهرات که می خواستند خود را به میدان صادقیه برسانند، بی درنگ از سوی ماًمورین لباس شخصی محاصره شدند. برخی از سایت های مخالفین می گویند که محافظین مهدی کروبی، زخمی شدند. همسر میر حسین موسوی ، به زحمت توانست از ضربه های لباس شخصی ها در امان بماند.
تند رو های رژیم، مخالفین را تهدید کرده و گفته بودند : « تظاهرات مخالفین رژیم را تحمل نخواهند کرد» . محمود احمدی نژاد هم گفته بود: « 22 بهمن روز نابودی فتنه است».
در یک پیام "اس ام اس" روی تلفن های دستی ایرانیان تظاهر کنندگان تهدید شده بودند. این تهدید ها نتوانست روی عزم تظاهر کنندگان تاًثیری بگذارد. مخالفین به این کار ها عادت کرده اند، و یک بار دیگر توانستند از فشار ها بگریزند و در سراسر پایتخت پخش شوند و حتی پارچه های سبز خود را پهن کنند.

بدبینی و یاًس تظاهر کنندگان
در پخش مستقیم سخنرانی محمود احمدی نژاد در تلویزیون دولتی، صدای تعدادی از مخالفین که توانسته بودند در میان طرفداران رژیم در میدان آزادی نفوذ کنند شنیده شد که شعار های « مرگ بر دیکتاتور» و « دروغگو ، دروغگو» سرمی دادند.
یکی از تظاهر کنندگان می گفت : « بیش از هفت ماه است که تظاهرات می کنیم، چه نتیجه ای؟ » او یادآور می شود که تعداد بی شماری از مردم در تظاهرات دیروزدستگیر شدند : « آن ها ما را دستگیر می کنند و روزنامه ها را می بندند ، دوستانمان را می کشند ...رژیم با خشونت برنده می شود. وقت آن فرا رسیده که مخالفین در روش های خود تجدید نظر نمایند».
25 بهمن- 14 فوریه 2010
تارنمای فرهنگ ایران

هیچ نظری موجود نیست: