۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

مراسم یادبود کشتار ارامنه برگزار شد BBC
















مراسم یادبود کشتار ارامنه برگزار شد

مراسم یادبود نود و پنجمین سالگرد کشتار ارامنه در ایروان، پایتخت  ارمنستان

سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان و مقام های بلندپایه دولتی، مذهبی و سفرای کشورهای خارجی در مراسم ۲۴ آوریل در ایروان

ارامنه سراسر جهان امروز ۲۴ آوریل در مراسم یادبود نود و پنجمین سالگرد کشتار اجداد خود در ترکیه عثمانی شرکت کرده اند.

در ایروان، پایتخت ارمنستان دهها هزار نفر از مردم این کشور با حضور در بنای یادبود این کشتارها، نسبت به قربانیان ادای احترام کرده اند.

در این مراسم سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان و مقام های بلندپایه دولتی، مذهبی و سفرای کشورهای خارجی حضور داشتند.

در ترکیه نیز برای اولین بار مراسمی برای بزرگداشت قربانیان این کشتارها برگزار شده است. بیش از شصت روشنفکر ترک از شهروندان این کشور خواسته اند تا در تظاهرات آرام که در چند نقطه مهم شهر استانبول برگزار می شود، شرکت کنند.

اتحادیه حقوق بشر ترکیه مشتمل بر دهها سازمان و گروه حقوق بشری این کشور نیز از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بود.

روشنفکران ترکیه با انتشار بیانیه و راه اندازی سایت اینترنتی از مردم این کشور دعوت کرده اند تا برای ادای احترام به کشته شدگان در چند نقطه از استانبول مانند میدان تقسیم و ایستگاه قطار حیدرپاشا حضور یابند.

در زمان ترکیه عثمانی از این ایستگاه قطار برای اخراج اولین گروه از ارامنه، شامل رهبران ارمنی استانبول استفاده شد که تنها عده کمی از آنها زنده ماندند.

نزدیک به ۲۰ کشور و چند سازمان بین المللی و تعداد زیادی از مورخان غربی این کشتار را قتل عام نامیده اند. ترکیه این اتهام را رد می کند و می گوید که گروهی از ارامنه و ترک ها در شرایط بحرانی حاکم بر جنگ جهانی اول به دلایل مختلف از جمله بیماری و گرسنگی کشته شدند.

روسیه، کانادا، اوروگوئه، شیلی، آرژانتین، لبنان، بلژیک، یونان، ایتالیا، واتیکان، فرانسه، سوئیس، اسلواکی، هلند، لهستان، لیتوانی و قبرس از جمله کشورهایی هستند که این کشتارها را به عنوان "قتل عام" به رسمیت شناخته اند.

توقف عادی سازی روابط

مراسم امسال ۲۴ آوریل، دو روز پس از آن صورت می گیرد که ارمنستان روند عادی سازی روابط با ترکیه را به حالت تعلیق در آورد. آقای سرکیسیان در مراسم یابود کشته شدگان گفت دولت ترکیه سعی کرده مفاد قراردادی را که سال پیش دو کشور برای عادی سازی روابط امضاء کرده بودند، تغییر دهد.

توافق نامه ای که دو کشور، مهر ماه سال پیش در سوئیس با حضور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا امضا کردند، برای اجرایی شدن نیاز به تائید مجالس دو کشور داشت.

ترکیه پس از امضاء این توافق نامه، برای تائید آن از سوی مجلس ترکیه شروطی از جمله عقب نشینی نیروهای ارمنی از مناطقی از خاک جمهوری آذربایجان تعیین کرد که این اقدام با واکنش ارمنستان مواجه شد.

ترکیه اگر چه در زمره اولین کشورهایی قرار داشت که استقلال ارمنستان را پس از فروپاشی شوروی سابق به رسمیت شناخت اما در سال ۱۹۹۳ در حمایت از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ مرزهای خود را به روی ارمنستان بست.

**********************************************

کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول bbc

وزارت خارجه ترکیه دستورالعمل تازه ای را برای تمام وزارت خانه ها صادر کرده تا به واسطه آن با فعالیت های گروه هایی مقابله کند که تلاش می کنند کشتار ارامنه در 95 سال پیش به عنوان نسل کشی شناخته شود،

ماه گذشته میلادی، تصویب قطعنامه هایی در آمریکا و سوئد در جهت به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، دولت ترکیه را غافلگیر کرد.

ارمنی های سرتاسر جهان روز شنبه، 24 آوریل، برای بزرگداشت یاد کسانی که توسط حکومت عثمانی در سال 1915 میلادی کشته شدند، مراسم یادبود برگزار می کنند.

در واشنگتن تلاش های زیادی از سوی گروه های هوادار ارمنی ها از یک سو، و طرفداران دولت ترکیه از سوی دیگر بر سر طرح قطعنامه نسل کشی ارامنه در مجلس نمایندگان آمریکا در جریان است

کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول ، همچنان بر روابط ترکیه ، ارمنستان سایه انداخته است.

ترکیه به شدت درباره به رسمیت شناختن این کشتار به عنوان نسل کشی حساس است .

این کشور همه ساله میلیونها دلار صرف لابی کردن با سیاستمداران در امریکا می کند تا از این کشتار به عنوان نسل کشی نام نبرند.

اما به نظر می رسد فشار ترکیه در سال جاری ثمربخش نبوده، به این دلیل که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ماه گذشته قطعنامه ای را تصویب کرد، که براساس آن کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی نسل کشی نامیده شده است.

اندکی پس از این اقدام کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، پارلمان سوئد هم اقدامی مشابه در این مورد انجام داد.

برای ترکیه ، کشوری که خود را یکی از متحدان وفادار به امریکا می داند ، کشوری که قدرتش در حال افزایش است، این اقدام شکستی تلخ محسوب می شود.

به همین دلیل وزرات امور خارجه ترکیه تصمیم گرفته با صدور دستورالعمل جدیدی به مقامات این کشور برای مقابله با اتهامات مربوط به نسل کشی کمک کند.

به جای پاسخ های قدیمی ترکیه در این باره از جمله متهم کردن ارمنستان به جعل مدارک ، به مقامات ترکیه توصیه شده تا بر اهمیت روابط ترکیه و امریکا تاکید کرده و پیشنهاد ترکیه را در مورد بررسی حوادث اتفاق افتاده در سال 1919 توسط کمیته مشترکی از مورخان ترکیه و ارمنستان مورد توجه قراردهند.

ممکن است این دستورالعمل جدید تاحدی به مقامات ترکیه کمک کند . اما ترکیه هنوز در سال جاری در مقابله لابی ارمنستان با نبردی سخت روبرو است.

ترکیه حمایتی را که پیش از این از سوی لابی طرفدار اسراییل در امریکا دریافت می کرد، از دست داده است. این تغییر سیاست پس از آن اتفاق افتاد که رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه انتقادات شدیدی را از نحوه رفتار با فلسطینیان بیان کرد.

در همین حال دولت ترکیه تمایلی به عملی کردن توافقی که سال گذشته با ارمنستان امضا کرد، ندارد . براساس این توافق دو کشور متعهد به بازگشایی مجدد مرز های متشرک خود شدند.

ترکیه به خاطر عملی نکردن این توافق مجبور به پرداخت هزینه هایی به دولت امریکا شد که از آن جمله می توان به تصویب قطعنامه ای مبنی بر نسل کشی خواندن کشتار ارامنه درکمیته راوبط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اشاره کرد که چندان با فشار دولت امریکا روبرو نشد.

********************************************************

کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول و در دوره حکومت عثمانی رخ داد

در صفحاتی از تاریخ غرب آسیا، وقایعی ثبت شده اند که ارامنه دنیا از آن به عنوان "نسل کشی" نام می برند. وقایعی که در دوره عثمانی و در فاصله سال های 1915 تا 1917 میلادی به اوج خود رسید. در آن زمان که با جنگ جهانی اول همزمان بود، ارامنه ساکن شرق قلمرو عثمانی که به داشتن رابطه با روسیه متهم شده بودند، وادار شدند از محل زندگی خود به سمت غرب ترکیه کوچ و به اجبار در نزدیکی سوریه امروز زندگی کنند. اتفاقاتی که در جریان این کوچ اجباری رخ داد، همواره مورد مناقشه ارامنه و مقام های ترکیه امروز بوده است.

محمدعلی جمال زاده، نویسنده ایرانی که در بهار سال 1915 میلادی، از مسیر بغداد به استانبول می رفت، در نوشته های خود با عنوان "مشاهدات شخصی من در جنگ جهانی اول" نوشته است: "ژاندارم های مسلح و سوار ترک ... صدها زن و مرد ارمنی را با کودکانشان به حال زار و به ضرب شلاق و اسلحه، پیاده و ناتوان به جلو می راندند ... اگر کسی از آنها از فرط خستگی و ناتوانی عقب می ماند، برای ابد عقب مانده بود و ناله و زاری کسانش بی ثمر بود. از این رو فاصله به فاصله کسانی از زن و مرد ارمنی را می دیدیم که در کنار جاده افتاده اند و مرده اند، یا در حال جان دادن بودند."

گزارش رادیویی، مریم رستگار بی بی سی فارسی

پخش با "ریل پلیر" یا "ویندوز میدیا پلیر"


آقای جمال زاده در نوشته های خود به تاریخ 25 خرداد 1350 وقایعی را که در سفر خود به استانبول دیده، در حکم کابوسی بسیار هولناک توصیف کرده است که او را آزار می دهد. وقایعی که پس از فروکش کردن آتش جنگ و آرام تر شدن اوضاع، مورد اعتراض جامعه ارامنه در سراسر جهان قرار گرفت. آنها آنچه را که رخ داده است، "نسل کشی" می خوانند و برای رسمیت دادن به آن، تلاش می کنند.

گئورگ وارطان، نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که ارامنه در هر موقعیت جغرافیایی که حضور داشته باشند، نظر واحدی در باره وقایع سال 1915 میلادی دارند. او می گوید: "ارامنه به عنوان ملتی که قربانیان اولین نسل کشی در قرن بیستم هستند، نظر واحدی دارند و معتقدند که دولت ترکیه باید این واقعه تاریخی را به عنوان واقعیتی مسلم بپذیرد و تاریخ خود را انکار نکند."


هیچ نظری موجود نیست: