۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

فهرست سرّی "دستگیری یا قتل" پیمان ناتو


از برنامه فاکت در شبکه اول تلویزیون آلمان – 3 ماه مه 2010

نشانی در اینترنت:

http://www.mdr.de/fakt/7296121.html

برگردان به فارسی از حمید بهشتی

در نزد نیروهای پیمان ناتو در افغانستان فهرستی از نام جنگجویان خطرناک افغان که باید یا دستگیر شده و یا به قتل رسند وجود دارد. فهرست مزبور جزو اسرار به شدت سری بوده و نیز با وظیفه ای که برای ارتش آلمان از طرف مجلس این کشور مقرر گشته است تناقض دارد. یک نسخه از این فهرست در اختیار تهیه کنندگان برنامه "فاکت" می باشد که حتّا مجلس نمایندگان آلمان نیز از وجود آن بی خبر است.

از قرار معلوم نیروهای بین المللی کمکی برای تأمین امنیت در افغانستان امکان این را دارند که به شکار جنگجویان افغان بپردازند. این کار بر مبنای یک فهرست "دستگیری یا قتل" جنگجویان رده بالای افغان صورت می گیرد. هدف از این کار دستگیری و یا قتل طالبان می باشد. ارتش آلمان نیز از وجود این فهرست آگاهی دارد. این امر را یکی از افسران آلمانی که به تازگی از کندوز بازگشته و حاضر نیست که نامش فاش گردد، تأیید نموده است. به گفته او فهرست مزبور در ارتش آلمان کاملن سری به حساب می آید. اما او در عین حال تأکید می کند که فهرست مزبور جنبه ی دستوری دارد. به گفته ی او :

"اگر من با فرد ایکس – از این فهرست - در خیابان مواجه گردم، باید او را یا دستگیر کنم و یا بکشم."

کشتن عمدی مجاز نیست

متناسب با وظیفه ای که بر عهده ی ارتش آلمان در افغانستان می باشد برای سربازان آلمانی اکیداً ممنوع است که ابتدا به ساکن و به عمد اقدام به قتل رهبران طالبان نمایند. به همین جهت نیز رهبری نیروهای ارتش آلمان در محل، هیچگونه فرمانی در این زمینه صادر نکرده است. بر این موضوع همان ارتشی آلمانی که از افغانستان بازگشته است شهادت داده. به گفته ی او هیچیک از رهبران نیروهای آلمان حاضر به اظهار این مطلب نیست که فلان رهبر طالبان را می بایست یا دستگیر و یا اعدام نمود.

به گفته افسری که حاضر نیست نام او فاش گردد:

"هیچکس حاضر نیست مسئولیت این کار را بر عهده گیرد. آنها فقط می گویند: این لیست هست. آنگاه هر کس می تواند نظری بدان بیافکند، همین!"

احتمال گسترش جنگ.

اما به نظر سرهنگ سابق فرماندهی کل ارتش آلمان، "رولاند کِستنِر"، نابود کردن طالبانی که خطرناک به حساب می آیند به لحاظ نظامی کار حساب شده ایست. به گفته وی در برنامه فاکت در پاره ای موارد به لحاظ تاکتیکی بسیار زیرکانه است که رهبران طرف مخالف را دستگیر نموده و یا به قتل رساند و از این طریق به لحاظ تاکتیکی بر دشمن سبقت گرفت. کستنر که مدت ها در فرماندهی وزارت دفاع آلمان بوده است، در عین حال قبول دارد که شکار ابتدا به ساکن رهبران طالبان ممکن است به گسترش جنگ بیافزاید. به گفته ی او :

"این بدان معناست که عملیات جنگی مخالفین و نیز نیروهای خودی شدت یافته و خشونت هر دو طرف بر اثر اینگونه عملیات فزونی یابد."

خطر فهرست اسامی طالبان

در فهرست سری "دستگیری یا قتل" که در اختیار برنامه فاکت می باشد، هیچ تفاوتی میان افرادی که باید دستگیر و یا کشته شوند گذاشته نشده است. فقط نام ها و شماره هاپشت سر هم ردیف و نام رهبران طالبان نسبت به مناطق مختلف کشور دسته بندی شده اند. بنا بر اطلاعاتی که از یک خبرنگار افغانی به نام "راتبیل شامل" که در آلمان زندگی می کند، رهبران طالبانی که در فهرست مزبور نامشان ذکر شده است، واقعا افراد خطرناکی می باشند. به عنوان نمونه او عبدالرحمن را نام می برد که یکی از مهم ترین رهبران طالبان در ناحیه کندوز به شمار می رود. در فهرست مزبور نام ملا عبدالسلام نیز هست که در این بین دستگیر شده است. وی از رهبران عملیات ضربتی به حساب می رود که علیه نیروهای آلمان در افغانستان صورت گرفت. بسیاری از افراد دیگری که نامشان در این لیست می باشد هنوز دستگیر نشده و به نظر این روزنامه نگار این موضوع خطرناکی است.

به کفته ی راتبیل شامل که خبرنگار رادیو آلمان در بن بوده و رئیس این فرستنده افغانی می باشد:

"کشتن انسان برای آنها در راه رسیدن به اهدافشان مسأله ای به حساب نمی آید و از دست دادن جان خودشان نیز برایشان اهمیتی ندارد. آنها برای تحقق اهداف رهبران خویش حاضر به انجام هر کاری هستند."

هیچ نظری موجود نیست: