۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

دیدگاه ها صفروف: بمب ساعتی در قطعنامه شورای امنیت نهاده شده است


17:54 | 1389 / 03 / 21

خوانندگان گرامی!

شما می توانید نظرات خود درباره این مقاله را برای ما ارسال کنید، بهترین و جالب ترین نظرات همه روزه در بخش نامه های شما منتشر می شوند.

برای نوشتن نظرات خود اینجا کلیک کنید

محتوای مطالب منتشره می تواند مغایر با مواضع «ریا نووستی» باشد

استفاده از مطالب خبرگزاری «ریا نووستی» تنها با ذکر منبع مجاز است

"رجب صفروف" مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر روز پنجشنبه در جریان جلسه باشگاه سیاسی مسکو "روس بالت" در موضوع "ایران با چه کسی خواهد جنگید؟" تاکید کرد که "بمب ساعتی" در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص ایران نهاده شده است.

وی گفت: "به نظر می رسد که تهران اینبار تحقیر جدید جامعه جهانی را نادیده نخواهد گرفت. می توان پیشنهاد ادامه مذاکرات در ترکیب گروه "1+5" به فراموشی سپرد و حتی تهران ممکن است که روابط خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف نماید. اگر برخی از مفاد قطعنامه ایران از جمله بازرسی محموله ها به اجرا در آید (و می توان تردید نکرد که ساختارهای بین المللی در این مسئله حداکثر تلاش خود را بکار خواهند گرفت)، ایران ممکن است که نظامیان خود را جهت تامین منافع اعزام کند". وی ادامه داد: "ایران را تحریک می کنند و به سمت انجام حرکتی نظامی سوق می دهند تا در نتیجه این کشور را به شعله ور نمودن مناقشه نظامی متهم نمایند".

صفروف تاکید کرد: "در نیویورک توطئه ای علیه ایران شکل گرفت". به مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر وی، روسیه در جایگاه بازنده قرار خواهد گرفت چرا که مدتی بعد از آنکه روابط روسیه-ایران مخدوش شد، کشورهای غربی پیشنهاد ادامه روند مذاکرات با ایران را اما اینبار بدون روسیه، مطرح خواهند ساخت چرا که مسکو در چشمان تهران، مواضع پایدار سابق خود را از دست داده است".

یادآوری می کنیم که چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد حاوی تحریم هایی علیه ایران به خاطر امتناع تهران از توقف غنی سازی اورانیوم روز چهارشنبه 9 ژوئن صادر شد. بر اساس اندیشه تنظیم کنندگان، این سند باید نگرانی های جامعه جهانی نسبت به ماهیت برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد.

قطعنامه مذکور با 12 رای موافق، 2 رای مخالف (ترکیه و برزیل) و یک رای ممتنه (لبنان) به تصویب رسید.

قطعنامه مذکور تحریم هایی را علیه بانک های ایرانی خارج از جمهوری اسلامی در نظر دارد در صورتیکه این تردید وجود داشته باشد که آنها ارتباطی با توسعه برنامه هسته ای و برنامه موشکی این کشور دارند. به غیر از این سند مذکور خواستار هشیاری در حین نقل و انتقالات پولی با شرکت بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی شده است.

قطعنامه 10 صفحه ای کنونی همچنین توسعه تحریم های سازمان ملل متحد در خصوص تحویل تسلیحات به ایران و "لیست سیاه" کمپانی های ایرانی را در نظر دارد که در رابطه آنها ممکن است تدابیر محدود کننده ای اتخاذ شود. در آن همچنین از کمپانی های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نام برده شده است.

در کنار آن قطعنامه اخیر خواستار اعمال رژیم بازرسی بارهای ایرانی و به سمت ایران شده که مشابه آن هم اکنون درباره کره شمالی وجود دارد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 21 خردادماه

هیچ نظری موجود نیست: