۱۳۸۹ شهریور ۱۱, پنجشنبه

افشای جزئیات بمباران تاسیسات هسته ای سوریه

افشای جزئیات بمباران تاسیسات هسته ای سوریه
کتاب جدیدی که اخیرا در تل آویو چاپ شد، جزئیات جدیدی از حمله اسرائیل به نیروگاه "دیر الزور" سوریه را فاش کرد.
کتاب جدیدی که اخیرا در تل آویو چاپ شد، جزئیات جدیدی از حمله اسرائیل به نیروگاه "دیر الزور" سوریه را فاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری "محیط"، انتشار این کتاب در حالی است که هنوز رژیم صهیونیستی به طور آشکار مسوولیت بمباران پایگاه "دیر الزور" سوریه در سپتامبر سال 2007 را نپذیرفته است.
این کتاب توسط دو اسرائیلی به نامهای "میخائیل بار زوهار" و "نیسیم مشعال"، روزنامه نگار اسرائیلی با عنوان "موساد- عملیات بزرگ" به چاپ رسیده و جزئیات جدیدی از این عملیات مبهم را آشکار کرده است.
موساد در ابتدا شروع به جمع آوری دلایل غیر قابل انکاری کرد که نشانگر فعالیت های هسته ای در خاک سوریه بود.
برای اطمینان از این فعالیت ها، دو تن از ماموران موساد برنامه ای را در لپ تاپ یکی از مقامات سوری که در هتلی در لندن اقامت داشت و تا پایان ماه جولای سال 2007 از سوی موساد تحت نظر قرار داشت، نصب کردند.
از طریق این رایانه، موساد اسرائیل، به اطلاعاتی دست یافت که برای اولین بار آنچه که برنامه هسته ای سوریه خوانده می شد، ثابت شد.
این اطلاعات برنامه های ساخت نیروگاه هسته ای در منطقه دیر الزور و مکاتباتی با مسوولان کره شمالی و همچنین تصاویری که نیروگاه پوشیده شده با سیمان را نشان می داد، شامل می شد.
کتاب فوق در ادامه به این نکته اشاره می کند که در این تصاویر دو نفر نیز دیده می شدند، یکی از آنها آسیایی بود که مشخص شد از مسوولان برنامه هسته ای کره شمالی است. نفر دوم عرب بود که بعدها مشخص شد، ابراهیم عثمان، رئیس کمیته انرژی هسته ای سوریه بوده است.
اطلاعات مذکور، به اطلاعات دیگری که طی سالهای 2006 و 2007 به وسیله دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل "امان" جمع آوری شد، اضافه شد و اسرائیل اطمینان یافت که سوریه در حال ساخت نیروگاه هسته ای در منطقه دیرالزور در شمال شرق سوریه و در منطقه نزدیک به مرزهای سوریه و ترکیه است که این منطقه در مسافت 160 کیلومتری مرزهای سوریه و عراق قرار دارد.
پس از جمع آوری این اطلاعات، "ایهود اولمرت"، نخست وزیر وقت اسرائیل با روسای شاخه های امنیتی اسرائیل نشستی ویژه برگزار کرد و آنها توافق کردند که دلایل آشکاری درباره فعالیت های این نیروگاه به دست آورند.
این کتاب می افزاید: اسرائیل تمایل داشت که آمریکا را در جریان دلایلی که جمع آوری کرده است، قرار دهد و در تماس با "استیو هادلی"، مشاور امنیت ملی آمریکا تصاویری که از فعالیت دیرالزور در دست داشت، ارائه داد.
اسرائیل اصرار داشت که آمریکا ماهواره جاسوسی را در منطقه دیر الزور متمرکز کند و اسرائیل نیز ماهواره جاسوسی "اوفیک 7" را برای این کار اختصاص داد.
در جولای سال 2007 اولمرت به آمریکا سفر کرد و همه اطلاعات پنهانی که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل درباره نیروگاه سوریه جمع آوری کرده بود، را با خود برد، اما مقامات آمریکایی با حمله اسرائیل به این نیروگاه موافقت نکردند.
پس از آن، اسرائیل تلاش کرد تا دلایل قانع کننده ای بیاورد که آمریکا را درباره فعالیت های هسته ای سوریه متقاعد نماید، از این رو دو بالگرد نظامی که نظامیانی از هیات ستاد ارتش اسرائیل در آن حضور داشتند، به سوی پایگاه دیرالزور پرواز کرد و این نظامیان نمونه هایی از خاک را با خود آوردند که پر از تشعشعات هسته ای بود.
اسرائیل با اطلاعات جدید، مشاور امنیت ملی آمریکا را متقاعد کرد و نمونه هایی از خاک را برای انجام تحقیقات به آمریکا فرستاد. پس از اینکه کارشناسان آمریکایی صحت اطلاعات را تایید کردند، آمریکایی ها پرونده نیروگاه هسته ای سوریه را با نام "البستان" نامگذاری کردند.
پس از آن ، اولمرت نشستی را با "ایهود باراک"، وزیر جنگ و "تسیپی لیونی"، وزیر امور خارجه اسرائیل برگزار کرد که روسای دستگاه های امنیتی اسرائیل نیز در آن حضور داشتند؛ آنها در این نشست تصمیم گرفتند نیروگاه سوریه را ویران کنند و اولمرت، "بنیامین نتانیاهو"، رهبر مخالفان را در جریان جزئیات طرح حمله قرار داد.
در همین راستا در روز 4 سپتامبر، نیروهای گروه "شلداگ" اسرائیل به وسیله اشعه لیزر وارد پایگاه دیر الزور شدند و نیمه شب بعد، نیروی هوایی اسرائیل با موشک های هوا به زمین مدل "ماوریک" و بمب هایی که هر کدام نیم تن وزن داشتند، این پایگاه را بمباران کردند.
این کتاب می افزاید: مقامات اسرائیل نگران عکس العمل سوریه بودند، بنابراین اولمرت با "رجب طیب اردوغان"، نخست وزیر ترکیه تماس گرفت و از او خواست به مقامات سوریه بگوید که هدف اسرائیل جنگ نیست.
بر اساس گزارش پایگاه میحط، رژیم صهیونیستی همواره از توضیح دادن درباره عملیات مذکور اجتناب کرده است و جزئیات قابل ذکری از این عملیات را ارائه نداده و از اعتراف به بمباران دیر الزور خودداری کرده است.
اما در همان دوره، نتانیاهو در استودیو خبر کانال یک اسرائیل حاضر شد و در پاسخ به سوال "حاییم یفین"، مجری برنامه درباره این عملیات گفت: هنگامی که اسرائیل کاری را برای تامین امنیت انجام می دهد، من از آن حمایت می کنم، من نیز از لحظه اول همکاری کردم و کمک هایی را ارائه دادم.
این سخنان نتانیاهو در زمانی که اسرائیل از این حمله سخنی نمی گفت، خشم نزدیکان اولمرت را برانگیخته بود که می گفتند: ما همواره از کارهای این فرد بی مسوولیت رنج می بریم.
پس از آن در سال 2008 ، یعی 7 ماه پس از این عملیات ، دولت آمریکا اعلام کرد که تاسیات بمباران شده سوریه، نیروگاهی هسته ای بوده که با همکاری کره شمالی ساخته شده و دارای اهداف صلح آمیز نبود.

هیچ نظری موجود نیست: