۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

تقش "خانه آزادی" آمريکا در کمک به نيروهای اپوزيسيون

تقش "خانه آزادی" آمريکا در کمک به نيروهای اپوزيسيون

بنابر گزارش روزنامهء انگلیسی فایننشال تایمز، موسّسه " خانهء آزادی " از زمرهء موسّساتی می باشد که برای عملیات پنهانی در ایران از وزارت امور خارجهء آمریکا پول دریافت می کند.*مقادیری ازاین مبلغ به منظور سازماندهی یک پلاتفرم اینترنتی ,www.goozar.org , برای چهره های اپوزیسیون(ایرانی)تخصیص یافته است.* همکاران سایت: ساسان قهرمان، مسعود نقره کار، عباس معروفی و...

روزنامه NRC Handelsblad
یکشنبه 17 سپتامبر 2006
مترجمین وحید شعبانی و دامون گلریز
پیک ایران



تقش "خانه آزادی" آمريکا در کمک به نيروهای اپوزيسيون

وزارت امور خارجه هلند برای برنامهء یکی از موسّسات نئو کنسرواتیو آمریکایی که تحقق بخشیدن به تعویض قدرت سیاسی در ایران را از راه صلح آمیز پی می گیرد، اعتبار مالی قائل شده است.

موسّسه " خانهء آزادی "- Freedom House- که در سال 2003 از حملهء آمریکا به عراق جانبداری می کرد، بنابر تصدیق مدیریّت این موسّسه در سال جاری حدودا مبلغ 630 هزار یورو از دولت هلند دریافت کرده است. این مبلغ به منظور سازماندهی یک پلاتفرم اینترنتی ,www.goozar.org , برای چهره های اپوزیسیون ]ایرانی[ تخصیص یافته است. در تارنمای موسّسه " خانهء آزادی " اعلان می شود که این موسّسه « بطور مطلق ضد دیکتاتورهای مذهبی از قبیل ایران می باشد».

هلند و ایالات متحده تنها کشورهایی در جهان هستند که صراحتاً برای تغییرات سیاسی در ایران تأمین اعتبار کرده اند. دولت هلند هیچ نظر مثبتی نسبت به کانالهای دولتی ماهواره ای ایران که نظرگاههای حکومت اسلامی را تبلیغ می کنند, ندارد. بر این اساس, سال پیش, از پخش یک کانال ماهواره ای دولتی ایران به سبب « تبلیغ تنفر » ممانعت به عمل آمد.*

این تأمین اعتبار مالی، قسمتی از یک پروژه بزرگتر هلندی می باشد که توجه خود را معطوف ارتقا در تکثرگرایی رسانه های گروهی ایرانی می کند. پس از لایحه ای که بدین منظور در سال 2004 میلادی توسط فرح کریمی (از حزب سبزها) و هانس فان بالن- Hans van Baalen- ( از حزب لیبرالها) به مجلس هلند ارائه شده بود، مبلغ 15 ملیون یورو برای این منظور تأمین اعتبار شد.

بنابر نظر روزنامهء انگلیسی فاینانشال تایمز موسّسه " خانهء آزادی " از زمرهء موسّساتی می باشد که برای عملیات پنهانی در ایران از وزارت امور خارجهء آمریکا پول دریافت می کند. ایالات متحده ]پیشتر[ 75 ملیون دلار برای « آزادی و دموکراسی در ایران» تخصیص اعتبار کرده بود. " خانهء آزادی " همچنین از نیروهای تاثیرگذار پشت پرده " انقلاب نارنجی" سال 2004-2005 اوکرایین و جنبش دانشجویی اُتپور-Otpor - در صربستان است.

در زمانیکه موسّسه آمریکایی خانهء آزادی از بودجهء تخصیصی مجلس هلند تقاضای اعتبار مالی کرد، این موسّسه توسط مدیر سابق سازمان سیا جیمز وولسی-James Woolsey - اداره می شد؛ کسیکه در مرتبط کردن ] اپوزیسیون [برای تغیییر رژیم در ایران کوشا بود. دبیر فعلی هیأت مدیره " خانهء آزادی "، پیتر آکرمن-- Peter Ackerman مسئولیت ادارهء «مرکز اسناد حقوق بشر ایران - Iran Human Rights Documentation Centre » را بر عهده دارد. این سازمان مسئول برگذاری جلساتی در دوبی بود که در طی آن بر دروسی تأکید می شد که از قیامهای صربستان و اوکرایین می توانست حاصل شود. شرکت کننندگان ]ایرانی[ این جلسات بعداً در ایران دستگیر شدند.

جنیفر ویندسر-Jennifer Windsor -، مدیر " خانهء آزادی " از حمایت دولت هلند خشنود است. وی اظهار می کند: "ما بینهایت از هلند سپاسگزاریم. هلند بعنوان یک پیش قدم وظیفه اش را در ارتقا و پیشرفت آزادی بیان ]بخوبی[ ایفا می کند."

این اعتبار مالی هلند برای تکثر گرایی رسانه های گروهی، نخست برای برپایی یک کانال تلوزیون-ماهواره ای بسوی ایران با مشارکت روزنامه نگاران مخالف حکومت منظور شده بود. زمانیکه این طرح انجام ناشدنی بنظر رسید، این بودجه بین موسّسات هلندی ای تقسیم شد که روزنامه نگاران را آموزش میدهند، از جمله رادیویی** که بسوی ایران برنامه پخش می کند و «خبرگزاری جهانی عکس World Press Photo - ».

بنا بر منابع وزارت امور خارجهء هلند، " خانهء آزادی همراه با یکی از سازمانهای مرتبط با بنگاه سخن پراکنی BBC از جملهء 2 موسّسهء خارجی هستند که از این پول استفاده میکنند. بنابر گفتهء کُِیس یان اوورکِرک-Kees Jan Ouwerkerk -، سخنگوی وزارت امور خارجهء هلند – که مسئولیت تقسیم این اعتبار را بر عهده داشت- گیرندگان این اعتبار معرفی نمی شوند". او همچنین می گوید: « اگر " خانهء آزادی " اظهار می دارد که ازدولت هلند پول دریافت میکند، این البته حق مسلم آنهاست. ما اینطور قرار گذاشته ایم که اعلان نکنیم به کدام موسسه کمک مالی کرده ایم. این بدان جهت است که ]امنیّت[ این موسّسات به خطر نیفتد. »
* Sahar TV1
** رادیو زمانه (www.radiozamaneh.com)


هیچ نظری موجود نیست: