۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

جنگ هوایی بین شکاری های متفقین در آسمان لیبی

جنگ هوایی بین شکاری های متفقین در آسمان لیبی
رافال فرانسوی علیه تیفون اروپایی
و
اف 35 ایالات متحدۀ آمریکا

نوشتۀ مالینو دینوچی
ترجمه از فرانسه به فارسی توسط حمید محوی

par Manlio Dinucci
Mondialisation.ca, Le 5 avril 2011
نقشۀ جهان عرب
بین داوطلبانی که لیبی را بمباران می کنند، به نام «حقوق بشر» و «حقوق بین الملل» و با فراخوان شورای امنیت، کشورهایی مانند قطر و امارات متحدۀ عربی، دو دولت  سلطنت موروثی دیده می شود که نه تنها برای  مرگ و زندگی اتباع خود تصمیم می گیرند، بلکه با زیر پا نهادن حقوق بین الملل، واحدهای نظامی شان را به بحرین اعزام داشته اند تا تظاهرات دموکراتیک مردم این جزیرۀ کوچک را به خاک وخون بکشند.
پدرخواندۀ این کشورها در جنگ علیه لیبی فرانسه است. وزیر دفاع فرانسه، ژرار لانگه، نقش قطر را اساسی ارزیابی کرد که با ارسال شش شکاری بمب افکن میراژ 5-2000 به پایگاه سودا در کرت در یونان، یعنی پایگاهی که از آن جا به همراهی میراژهای فرانسوی برای بمباران اهدافشان در لیبی به پرواز در می آیند. پانزده سال است که فرانسه نیروی هوایی قطر را آموزش می دهد و به آن تعدادی میراژ فروخته ، و سرانجام  اکنون می تواند در عملیات جنگ واقعی به فرماندهی فرانسه به کار برده شود. به همین گونه امارات متحدۀ عربی شش میراژ و شش شکاری بمب افکن اف 16 و یم ارباس با تجهیزات و خدمات لوژیستیک به پایگاه دسیمومانو در ساردین فرستاده اند. شرکت میراژهای دو رژیم سلطنتی خلیج در جنگ لیبی «اساسی» ارزیابی شدهف ولی نه به عنوان راه حل نظامی در جنگ فعلی  بلکه از دیدگاه منافع اقتصادی برای کارخانه های سازندۀ اسلحهف یعنی گروه صنعتی «داسو» که یک گروه صنعتی خصوصی بوده و با 70 کشور جهان معامله می کند.


میراژ 5-2000
  با به آزمون گذاشتن کارآیی جنگ افزار میراژ، مطمئنا نوید فروش آن افزایش می یابد : قراردادی برای فروش 18 فروند به عراق در شرف تکوین است که به بهای یک میلیارد  دلار تمام خواهد شد. در عین حال، به نمایش گذاشتن برتریت فنی جنگ افزار، شرکت داسو شکاری جدیدی را به فروش می گذارد : «رافال».


اتفاقی نبود که روز 19 مارس نخستین هواپیمایی که به روی لیبی آتش گشود، رافال بود. دولت فرانسه با سرمایه ای معادل تقریبا 55 میلیارد دلار، با مالیاتی که مردم می پردازند، 300 فروند از این نوع هواپیماها را خریداری کرده است. ولی تا کنون هیچ کشوری رافال نخریده است.
قطر قصد دارد 36 فروند هواپیمای شکاری جدید خریداری کند ولی هنوز انتخاب نکرده است : رافال دو رقیب دیگر دارد : اروفایتر تیفون کنسرسیوم اروپایی، و اف 35 ساخت لاکهید مارتین شرکت آمریکایی.
یوروفایتر
اف 35
همین وضعیت برای امارات متحدۀ عربی وجود دارد که رئیس جمهور سازکوزی دوسال پیش به مناسبت بازگشایی پایگاه نظامی فرانسه و در عین حال برای بستن قرارداد فروش 60 فروند رافال به بهای 10 میلیارد دلار (27 می 2009) به آن جا رفت. با این وجود هنوز اطمینانی برای این قراداد وجود ندارد، زیرا در امارت رافال با اف 16 آمریکایی در رقابت است.
رافال
در عربستان سعودی، رافال نبرد هوایی را باخته است : شرکت بوئینگ برندۀ قرارداد 65 فروند شکاری اف 15 و با احتمال 70 فروند دیگر در چهار چوب بسته ای که شامل  100 هلیکوپتر جنگی  نیز می باشد، در مجموع یعنی 67 میلیارد دلار. به این ترتیب بهتر می فهمیم که چرا وقتی دولت اوباما روز 17 مارس اعلام کرد که « شورای امنیت در سازمان ملل متحد به فریاد مردم لیبی پاسخ گفت»، صدای مردم بحرین نشنید که واحدهای عربستان سعودی در آن جا داشتند از دو روز پیشتر آدم کسی می کردند.

Edition de mardi 5 avril 2011 de il manifest
+ نوشته شده در 6 Apr 2011ساعت 4:36 قبل از ظهر توسط گاهنامۀ هنر و مبارزه | نظر بدهید

 گاهنامۀ هنر و مبارزه

پهپاد مسلح به اورنیوم ضعیف شده
در لیبی
نخستین بررسی تأثیرات آن
از دیدگاه محیط زیست و بهداشت
نوشتۀ
ماسیمو زوچتی،
استاد در مدرسۀ پلی تکنیک تورن در ایتالیا
Mondialisation.ca, Le 28 mars 2011
این مقاله به دلیل موضوع آن یعنی کاربرد اورانیوم ضعیف شده در جنگ های معاصر در وبلاگی به همین نام منتشر شده است. از کاربران گرامی دعوت می کنم برای مطالعۀ مقالۀ پروفسور ماسیمو زوچتی به آدرس زیر مراجعه نمایند.

هیچ نظری موجود نیست: