۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

گزارشگران سازمان ملل خواهان تحقيق مستقل در باره مرگ ستار بهشتی شدند

گزارشگران سازمان ملل خواهان تحقيق مستقل در باره مرگ ستار بهشتی شدند


http://www.fidh.org/UN-experts-Investigate-death-of-12436?var_mode=calcul
چهار گزارشگر ويژه سازمان ملل با صدور بيانيه ای مشترک از جمهوری اسلامی ايران خواهان تحقيق کامل، مستقل، غيرجانبدارانه در باره مرگ وبلاگ نگار ستار بهشتی در زندان، به ويژه رسيدگی به مساله شکنجه، و انتشار علنی گزارش تحقيق شده اند. «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» و «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران» از بيانيه مشترک چهار گزارشگر سازمان ملل متحد استقبال و تاکيد می کنند که تمام موارد مرگ در زندان در زير شکنجه و بدرفتاری های ديگر بايد مورد تحقيق قرار گيرند و مجرمان به دست عدالت سپرده شوند.
گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران، گزارشگر اعدام های فراقضايی، فوری يا خودسرانه، گزارشگر شکنجه و گزارشگر آزادی بيان سازمان ملل با صدور بيانيه ای در روز ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) با استقبال از تصميم مجلس و قوه قضاييه برای تحقيق در باره مرگ ستار بهشتی، تاکيد کردند که تعدادی از زندانيان در اثر بدرفتاری يا شکنجه، عدم رسيدگی پزشکی يا غفلت درگذشته اند.
احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر وضعيت در ايران، گفت: «وجود شکنجه را مطلقا نبايد تحمل کرد. اشخاصی که در اين گونه جنايت های وحشتناک شرکت داشته اند بايد به دست عدالت سپرده شوند.کوتاهی از اين کار به ترويج فرهنگ معافيت از مجازات می انجامد.»
اين چهار گزارشگر از دولتمردان ايران خواستند امکان جبران شامل دريافت خسارت را برای خانواده قربانيان فراهم سازند.
کريستوف هينز، گزارشگر اعدام های فراقضايی، فوری يا خودسرانه گفت: «زمانی که شخصی در اثر جراحت در زندان دولتی فوت می کند، دولت مسئول محسوب می شود. با تحقيق در باره ادعای شکنجه، برپايه موازين بين المللی مثل اصول سازمان ملل برای پيشگيری موثر از اعدام های فراقضايی، خودسرانه و فوری، و تحقيق در باره آنها و با دست زدن به اقدامات فوری برای مبارزه با فرهنگ معافيت از مجازات که مشوق اين گونه جنايت ها است، می توان از تکرار مرگ در زندان جلوگيری کرد.»
خوان ا. مندز، گزارشگر ويژه شکنجه و مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غيرانسانی يا تحقيرآميز تاکيد کرد که حقوق بين المللی حقوق بشر شکنجه را کاملا ممنوع کرده است و از دولت ايران خواست که در باره تمام موارد ادعای شکنجه و مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غيرانسانی يا تحقيرآميز در زندان ها تحقيق کند و عدالت را در مورد مجرمان اجرا کند.
چهار گزارشگر سازمان ملل ازدولت ايران خواستند روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران را که در مغايرت با ماده های ۹ و ۱۹ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی زندانی شده اند آزاد کند و امکان جبران موثر قضايی و خسارت را در اختيار آنها قرار دهد.
فرانک لا رو، گزارشگر ويژه حمايت از آزادی عقيده و بيان مسئوليت دولتمردان ايران را برای احترام به آزادی بيان بر اساس تعهدات بين المللی آنها يادآوری کرد و گفت: «حکم های سنگين زندان برای روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران در پی محاکمه هايی که حق متهمان در برخورداری از موازين قضايی و موازين محاکمه عادلانه تضمين نشده بود، محدوديت های سخت بر آزادی بيان و عقيده را به نمايش می گذارد.»
اين کارشناسان مستقل از دولتمردان ايران خواستند «آزادی بيان و عقيده رسانه های مستقل را تضمين کنند و به روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران اجازه دهند بدون آزار و تعقيب به حرفه اشان عمل کنند.»
عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، در پی انتشار بيانيه تازه کارشناسان سازمان ملل گفت: «هفته گذشته در پی درگذشت ستار بهشتی از گزارشگران سازمان ملل خواستيم به اين موضوع توجه ويژه نشان دهند. به علاوه، خبرهايی در باره مرگ يک زندانی عرب ايرانی به نام جميل سويدی در اهواز نيز منتشر شده است. اينک دولتمردان ايران بايد هرچه زودتر به توصيه کارشناسان سازمان ملل عمل کنند؛ مرگ ده ها زندانی در سالهای گذشته را در زير شکنجه و بدرفتاری های ديگر مورد تحقيق قرار دهند و متهمان و مجرمانی مثل سعيد مرتضوی را به جای تشويق به دست عدالت بسپارند.»

هیچ نظری موجود نیست: