۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

سرين ستوده در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوين؛ ۱۸ ماه ممنوع از تلفن زدن به خانواده

سرين ستوده در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوين؛ ۱۸ ماه ممنوع از تلفن زدن به خانواده

۱۳۹۱/۰۸/۲۹nasrin sotodeh4 13 1 -کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ رضاخندان همسرنسرين ستوده وکيل وزندانی عقيدتی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با شرح آخرين وضعيت همسرش گفت که اين وکيل حقوق بشر هم اکنون دوران ۲۰ روز سلول انفرادی را می گذراند که روز چهارشنبه به پايان می رسد. او به کمپين گفت که همسرش قرار بود ۲۰ روز در انفرادی باشد و او اين انفرادی را الان در بند ۲۰۹ می گذراند.
 
رضاخندان گفت: « روزهای ملاقات ما از وقتی که نسرين اعتصاب غذا را شروع کرد به يکشنبه منتقل شده بود همرا با ديگر زنان زندان عقيدتی. ولی می‌گويند چون انفرادی است بنابراين ممنوع الملاقات هم هست که ربطی به هم ندارند. اين ۲۰ روز ۳ روز ديگر تمام می شود و بايد به بند عمومی منتقل شود ولی مشکل اين است که نسرين ۱۸ ماه است که يک بار هم تلفن نداشته است و ممکن است حتی انتقالش به بند عمومی را اين هفته متوجه نشويم. اولين روز ملاقات رسمی ما بايد روز يکشنبه ی هفته آينده می بود که به علت مصادف شدن آن روز با عاشورا تعطيل رسمی است و ملاقاتی در کار نيست.

او با توضيح در خصوص اينکه برخی منابع از ناپديد شدن نسرين ستوده خبر داده بودند به کمپين گفت: « نسرين الان ۲۰۹ است ولی از آنجاييکه مسولين اين بند ميگويند اينجا هست ولی هيچ مسوليتی در قبال آن نداريم از طرف ديگر زندان اوين هم ميگويد در اختيار ما نيست من جايی گفتم نسرين از نظر قضايی ناپديد شده است و اين سوء تفاهم به وجود آورده است. اين هشدار را از آن جهت دادم که که خدای نکرده در صورت هرنوع اتفاقی اينها از خود سلب مسوليت خواهند کرد. الان نسرين طبق قانون و هيچ قرارری ممنوع الملاقات نيست ولی همين بازی های داخلی باعث شده است که عملا از ملاقات هفتگی محروم شده است، ملاقاتی هم که ۱۰ دقيقه به بچه ها در يکی از ساختمانهای اداری خارج از سالن ملاقات داده شد به خاطر اين بود که دادستان تهران يک روز بعد ميخواست مصاحبه کند و در آنجا قرار بود خبرنگاری راجع به ملاقات نسرين سوال کند و او هم ميخواست جوابی داشته باشد.»

نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر يکی از زنان زندانی اوين است از تاريخ ۲۶ مهرماه در اعتراض به وضعيتش دست به اعتصاب غذا زده است که نه تنها به خواسته های او رسيدگی نشده بلکه او را از تاريخ چهارشنبه ۱۰ آبان ماه به سلول انفرادی منتقل کرده اند. نسرين ستوده ۱۳ شهريور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجديد نظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محروميت از وکالت کاهش داد.

رضا خندان پيشتر در مصاحبه ای با کمپين در خصوص وضعيت همسرش در سلول انفرادی گفته بود: « در سلول انفرادی مطلقا هيچ امکاناتی وجود ندارد. به نسرين فقط يک جلد کتاب، عينک مطالعه اش و يک کيسه آب گرم داده اند. او در سلولی با سه ديوار و يک در فقط با همين وسايل زندگی می کند. من اميدوارم او زودتر به بند عمومی منتقل شود تا رسيدگی ها به او بيشتر شود. روز دوشنبه ۲۲( آبان ماه) بچه ها توانستند مادرشان را دقايقی ملاقات کنند اما آنها نمی توانستند تصوير درستی از وضعيت مادرشان بدهند، فقط می گفتند خيلی لاغر شده است، متاسفانه به هيچکدام از نزديکان ديگر نسرين اجازه ديدار ندادند تا حداقل بدانيم وضعيتش تا چه اندازه رو به وخامت است.»

هیچ نظری موجود نیست: