۱۳۹۳ خرداد ۱, پنجشنبه

کشته شدن ندا آقاسلطان به ضرب گلوله مأموران دولتی در حالی که تلفن‌های دستی صحنه را ضبط می‌کردند در خاطره من پايدار نقش بسته است. او تقريبا هم‌سن من بود و به‌خاطر اعتراض به دولتش کشته شد، در حالی که من در يک انتخابات عادلانه و شفاف انتخاب شدم

برای يک اروپای قدرتمند، ماريچه اسخاکه (نماینده پارلمان اروپا)

ماريچه اسخاکه
کشته شدن ندا آقاسلطان به ضرب گلوله مأموران دولتی در حالی که تلفن‌های دستی صحنه را ضبط می‌کردند در خاطره من پايدار نقش بسته است. او تقريبا هم‌سن من بود و به‌خاطر اعتراض به دولتش کشته شد، در حالی که من در يک انتخابات عادلانه و شفاف انتخاب شدمطی پنچ سال گذشته، در سمت نماينده شما در حزب "دموکراتهای ٦٦"۱ ، و در پارلمان اروپا، انجام وظيفه کرده ام. نوشتار زير برای کسانی است که برای انجام اين ماموريت به من اعتماد کردند و همچنين برای کسانی که ازطريق رسانه ها يا گردهم آيی ها اطلاعات کافی راجع به فعاليت من به دست نيآورده اند.
من از يک دارنده شغل آزاد به يک نماينده پارلمان اروپا تبديل شدم. درواقع، تفاوت آنچنان زياد نبود که ابتدا تصور می کردم. در پارلمان اروپا هم شما هدفهايی را برای خودتان تعيين می کنيد و تلاش می کنيد که با کسب اکثريت آنها را به حيطه عمل درآوريد. بدينطريق من توانستم با استفاده از شور وهيجانی که در مورد طرح دستورکار ديجيتال به وجود آمده بود، آزادی ديجيتال را به فهرست ضوابط پذيرش کشورهای جديد اضافه کنم. بعلاوه، ما موافقت نامه تجاری ضد محصولات تقلبی (ACTA - "آکتا") را رد کرديم و من وضع قانون بيطرفی شبکه اينترنتی در اتحاديه اروپا را عملی ساختم. بعضی وقتها لازم است که خود مثل يک گزارشگر ابتکار عمل را به دست گرفت، مثلا کاری که ضمن گزارش دهی راجع به آزادی ديجيتال، آزادی مطبوعات و فرهنگ در سياست خارجی اتحاديه اروپا انجام دادم. درائتلاف ليبرالها و دموکراتهای اروپا ما، حزب دموکراتهای ٦٦ ، از موقعيت خوبی برخورداريم. ما سومين فراکسيون بزرگ را که اغلب تفاوتی را می تواند موجب شود، تشکيل می دهيم.
درکنار فعاليت پارلمانی، می توان از طريق ارائه آموزشها، ماموريت نظارت بر انتخابات و شرکت در سفرهای هياتهای نمايندگی در تماس مستقيم با مردم مشاهده کرد که چطورعمل سياسی تاثير عملی از خود به جای می گذارد. از جمله فعاليتهای ما اين بود که همراه با همکاران ديگر، احزاب ليبرال افريقای شمالی و خاور ميانه را گرد هم آورديم. همينطور، راجع به يک معاهده تجاری با ايالات متحده به مذاکره پرداختيم. در نيجريه ديدم که چطور مردم تمام روز را زير آفتاب سوزان در صف انتظار ايستادند تا رايشان را به صندوق بيندازند. همينطور، به عنوان سخنران ميهمان در کنفرانسهای متعددی حضورداشتم وديدارهای کاری، ميزگردها و جلسات بحث مختلفی درهلند برگزار نمودم.
در سال ٢٠٠٩ ، علاوه بر انتحابات اروپا، در ايران هم انتخابات رياست جمهوری برگزار شد. در واکنش به نتايج انتخابات، که احمدی نژاد را پيروز اعلام کرد، هزاران نفر با فرياد "رای من کو؟" به خيابانها ريختند. به برکت وجود فنآوری های جديد شاهد حرکتهای جنبش سبز و همچنين سرکوب آن توسط نيروهای دولتی بوديم. کشته شدن ندا آقاسلطانی به ضرب گلوله ماموران دولتی در حالی که تلفنهای دستی صحنه را ضبط می کردند در خاطره من پايدار نقش بسته است. او تقريبا همسن من بود و به خاطر اعتراض به دولتش کشته شد، درحالی که من در يک انتخابات عادلانه و شفاف انتخاب شدم. دولت ايران از فنآوری جديد برای پی جويی و شنود مکالمات استفاده می کند. من درسمت سخنگوی فراکسيون ليبرال پيشنهادهايی در اين زمينه مطرح کردم برای منع صدور سيستمهايی که برای جاسوسی و سانسور مورد بهره برداری قرار می گيرند. هردو پيشنهاد تصويب گرديد.
سپس، در تونس، مصر، بحرين و ترکيه نيز توده های جوانان به خيابانها ريختند. گرچه اروپا از سال ٢٠٠٩ يک سياست خارجی و داخلی مشترک دنبال می کند، مدتی طول کشيد تا يک استراتژی واحد يا جديد شکل گرفت. يک اروپای متفرق اروپايی ضعيف است. صحبت با خبرنگاران، بلوگ نويسها و فعالين حقوق بشر در ميدان تحرير قاهره و يا در خيابانهای اسلامبول مرا متقاعد ساخت که اگر بخواهيم در زمينه فرصتها و حقوق مردم کشورهای همسايه مان نقشی داشته باشيم کارخيلی بيشتری بايد انجام دهيم.
اين همچنين بدان معنی است که بايد وزنه سياسی خود رابا عمل ديپلماتيک يا نظامی هم آهنگ کنيم.
تاسف آورترين موضوع اين بود که اتحاديه اروپا برای متوقف کردن تصاعد خشونت در سوريه خيلی کم کاری کرد. به جای اينکه ابتکار عمل ديپلماتيک را به دست بگيريم، آنرا به ايالات متحده و روسيه واگذار کرديم، که پس از تصميم انهدام سلاحهای شيميايی کار ديگری برای پايان دادن جنگ و فاجعه عظيم انسانی در سوريه انجام ندادند.
پرسش مهم ديگر اينست که در يک دنيای متحول چطور بايد آزادی را تامين کنيم؟ تحولات عظيم تکنولوژی سياستهای اروپايی متناسبی را ايجاب می نمايند. جنبشهای مردمی اروپايی و حتی جهانی به طور گسترده به طرحهای پيشنهادی ما رای دادند. برای عرضحال عليه آکتا ٨,٢ ميليون نفر و برای بيطرفی اينترنت ١,١ ميليون نفر امضا کردند. از پيشنهاد اصلاح قانون حق التاليف استقبال کمتری شد، هرچند درآن زمينه هم اقداماتی در جهت ايجاد بازار ديجيتال داخلی به عمل آمد. اين موضوع برای رشد اقتصادی اروپا حايز اهميت است. چرا ما يک "دره سيليکُن"۲ اروپايی نداشته باشيم و چطور بايد آزادی های اساسی مان را در حوزه مجازی تسجيل کنيم؟ اينها سئوالاتی است که به ابتکارهای شخصی نياز دارند، نظير قطعنامه ای که برای تدوين اولين استراتژی برای آزادی های ديجيتال در سياست خارجی اتحاديه اروپا پيشنهاد نمودم، که به تصويب رسيد و به اجرا درآمد. اين پيشنهادی بود که در ابتدای تصدی من نگاههای متعجبانه ای را بر می انگيخت، اما بعد از خيزشهای مردمی درکشورهای عربی، ويکی لينکس و افشاگری های مربوط به شنود مکالمات رهبران اروپايی توسط ارگانهای امنيتی امريکا، در داخل پارلمان زمينه مساعدی پيداکرد.
علاوه برتلاش برای حفظ ارزشهای ما، همراه با همکاران ديگر اولين گامها را در جهت معاهده تجارت و سرمايه گذاری ترانس اتلانتيک برداشتيم. برداشتن موانع در تجارت و سرمايه گذاری به معنای رشد اقتصادی و ايجاد شغلهای جديد خوادهد بود. البته تجارت مهم است، اما نه به هرقيمتی. از انسانها و محيط زيست بايد خوب حافظت شود. در ايالات متحده راجع به امکان ورود شرکتهای اروپايی در بازار برای مناقصات دولتی گفتگوهای ثمربخشی داشتيم. معاهده تجارت و سرمايه گذاری ترانس آتلانتيک در سالهای آتی جزو اولين اقلام دستورکار اتحاديه اروپا خواهد بود.
الهام بخش ترين تجربه پنج سال گذشته تماس با افراد وشخصيتهای مختلف، از نخست وزير گرفته تا روسا و مقامهای اجرايی تا پناهجويان و اعضای انجمنها شهری، بوده است. همينطور، داشتن فرصت و امکان شکل بخشيدن به سياستهايی که بر اين گروهها تاثير می گذارد. از جمله اين گروهها دانشجويانی هستند که تعداد بيشتری بورس تحصيلی اراسموس برايشان فراهم شد و فعالينی که خيلی از وقتها ما تنها پيوند آنها با دستگاه سياسی اروپايی هستيم.
لحظه ای که من مايکل نبيل ، اولين بلاگ نويس دستگير شده بعد از سقوط مبارک را که بعد از ماهها اعتصاب غذا در زندانهای مصر فقط پوست و استخوانی از او مانده، اما حی و زنده بود، ملاقات کردم، لحظه عزيزی برايم بود. همينطور ملاقات با نسرين ستوده، شيرزن ايرانی در تهران، که برای نامزدی جايزه ساخاروف پيشنهادش کرده بودم. نسرين باوجود بهای سنگينی که می پردازد همچنان در دفاع از حقوق بشر هم ميهنانش تلاش می کند. همچنين بود ملاقات با هَکرها يا مهندسانی که باشکيبايی پيشرفتهای تکنولوژيک را برای من توضيح می دادند تا بهتر بتوانيم سياستهای مربوط به آنرا ارزيابی کنيم. شرح همه فعاليتهايی که ظرف پنج سال با جان و دل انجام داده ايد در يک نوشتار امکان پذير نيست. برای اطلاعات بيشتر و فهرست تقريبا کاملی از اين فعاليتها می توانيد به تارنمای من مراجعه کنيد .
پيش به سوی پنج سال آينده!
ماریچه اسخاکه
نماينده پارلمان اروپا و از اعضای هيئت اروپايی روابط ايران - اروپا

________________
۱. حزب پيشرو ليبرال هلند.
۲. نام غير رسمی منطقه‌ای در جنوب شرقی سانفرانسيسکو، کاليفرنيا. شهرت اين منطقه به دليل قرار داشتن بسياری از شرکت‌های مشهور جهان در قلمرو انفورماتيک در آنست.


هیچ نظری موجود نیست: