۱۳۹۴ تیر ۱۱, پنجشنبه

طارق عزیز بیش از دو دهه به عنوان عنصر کلیدی دیپلماسی حزب بعث در جامعه بین المللی محسوب می شده است. طارق عزیز در سال 1936 در حوالی موصل و در خانواده ای مسیحی آشوری دیده به جهان گشود.



طارق عزیز بیش از دو دهه به عنوان عنصر کلیدی دیپلماسی حزب بعث در جامعه بین المللی محسوب می شده است.
طارق عزیز در سال 1936 در حوالی موصل و در خانواده ای مسیحی آشوری دیده به جهان گشود.
عزیز در سن 79 سالگی و در زندان درگذشت.
انتشار خبر مرگ طارق عزیز 79 ساله در زندان در حالی از سوی مدیریت زندان الناصریه به دلیل سکته قلبی بیان شد که پیامدهای اقدامات جنون آمیز وی و هم قطارانش هم چنان گریبان گیر مردمان عراق و منطقه می باشد.  
طارق عزیز از چهره های بسیار نزدیک به صدام حسین محسوب می شد که پایاپای وی مدارج قدرت را طی می نمود.
تفاوت بود. همین تمایز و تفاوت هم از او چهره‌ای مناسب برای پیشبرد دیپلماسی صدام در جهان ساخت.
طارق عزیز یک مسیحی آشوری است که توانسته به بالاترین سمت ها در عراق دست یابد.

از زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی و استیلای فرانسه و بریتانیا بر سوریه و عراق، طرفین پنهانی پذیرفتند که جهت تداوم نفوذشان در دو کشور فوق زمینه ایجاد حکومتی ضعیف و غیر مردمی را فراهم نمایند تا حاکمان این کشور ها جهت حکمرانی ناگزیر به اتکا به پاریس و لندن گردند. سقوط حکومت پادشاهی در عراق و منطقه شامات نیز مانع از رویه فوق نگردید و عملا موجب روی کار آمدن اقلیت ها در دو کشور فوق گردید. حزب بعث سوریه به رهبری حافظ اسد که به طایفه علوی ها وابسته است قدرت را در دمشق قبضه کرده و بر اکثریت سنی این کشور حکومت نمود. در عراق نیز حزب بعث به رهبری حسن البکر و صدام حسین وابسته به اقلیت سنی این کشور بر اکثریت شیعه عراق حکمرانی می نمود.
طارق عزیز در کنار دخترهایش زینب و مایا و نوه هایش

میخائیل یوحنا پس از سقوط حزب بعث اظهار داشته که علاقه ای به دین مسحیت نداشته و قلبا اسلام را ترجیح می داده ولی به دلیل آن که اطرفیان او را متهم به تلاش برای کسب قدرت ننمایند از بیان آن پرهیز نموده است.

طارق عزیز در گفتگو با نماینده هند در سازمان ملل متحد در نیویورک

مقامات ارشد حزب بعث من جمله صدام حسین و طارق عزیز غالبا در ملا عام مبادرت به سیگار کشیدن می نمودند.

طارق عزیز در طول روند گفتگوهای منجر به اتمام جنگ میان عراق و ایران نماینده اصلی کشورش در گفتگو با علی اکبر ولایتی بوده است.

طارق عزیز اعتراف نموده که اسپانیا، آلمان و فرانسه زمینه ورود و ساخت تسلیحات شیمیایی را برای عراق در طول جنگ تحمیلی فراهم نموده اند.

عزیز تلاش زیادی برای ورود تسلیحات کشتار جمعی به عراق از سوی کشورهای غربی انجام داده است.

طارق عزیز در دیدار با فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه پس از بمباران نیروگاه هسته ای عراق (اوزیراک)  توسط اسرائیل در سال 1981. نیروگاه فوق با حمایت و همکاری فرانسه ساخته شده بود.

از طارق عزیز در مقاطعی از تاریخ حکمرانی حزب بعث به عنوان شخصیت دوم حزب پس از صدام حسین یاد می شود.

اعضای ارشد حزب بعث هم چون طارق عزیز، علی حسن المجید (علی شیمیایی)، عدی و قصی صدام، حسین کامل و عزت الدوری در کنار صدام حسین.


طارق عزیز در کنار ابراهیم عزت الدوری (چپ) از فرماندهان بلند پایه عراق که در ماه های اخیر به حمایت از داعش می پرداخت. گفته می شود الدوری در حملات اخیر نیروهای مردمی عراق به هلاکت رسیده است.

حکومت بعث تلاش نمود تا با بهره گیری از مسیحی بودن طارق عزیز و رایزنی های وی مانع از حمله آمریکا به عراق گردد. دیدار عزیز با پاپ ژان پل دوم رهبر وقت کاتولیک های جهان چندی پیش از حمله آمریکا.
.

دونالد رامسفلد وزیر جنگ اسبق آمریکا در نوشته هایش تلویحا این امر را تایید می نماید. رامسفلد می کوید: «با تلاش طارق عزیز، ما بر صدام نفوذ داشتیم و بر این نکته تاکید کرده بودیم که او شخص مهمی است که می‌تواند سیاست‌های مشترک دو کشور را در منطقه راهبری کند.»
گفته می شود طارق عزیز هنر دیپلماسی بالایی داشته و موفقیت های بالایی را از آن دولت صدام حسین نموده است.
.
طارق عزیز در کنار همسرش

طارق عزیز در معدود گفتگوهایش پس از سقوط حکومت صدام حسین تلاش نموده خود را مسئول امور دیپلماتیک و نه امنیتی نشان داده تا بار مسئولیت جنایت های حزب بعث را بر عهده نگیرد، این در حالی است که شواهد گسترده ای دال بر مداخله مستقیم او در مرگ کردها و شیعیان وجود دارد.
روزنامه گاردین در مطلبی که پس از سقوط حکومت بعثی و با دسترسی به برخی آگاهان منتشر نموده به صحت مطلب فوق می پردازد. به طور نمونه در بخشی از مطلب گاردین آمده است که یکی از نخستین وظایف طارق عزیز برای اربابش، شرکت در کشتار رهبران سطح بالای حزب بعث برای تضمین پایگاه قدرت صدام بود. یک شاهد عینی به ما گفت: «شخصا دیدم که طارق عزیز از یک هفت‌تیر متوسط استفاده می‌کرد. او به قربانیان از فاصله کمتر از یک متر شلیک می‌کرد.»
طارق عزیز علاقه وافری به خوش گذرانی و گردش در مکان های لوکس داشته است. (پاریس)
بیماری روانی صدام

عزیز در اعترافاتش بر رقابت خانواده صدام به ویژه دامادش برای کسب قدرت هر چه بیشتر سخن می راند.

طارق عزیز در کنار نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی.

طارق عزیز در کنار حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر

گفته می شود که فرزندان صدام در مقاطعی به ویژه پس از حمله ناتو به عراق نسبت به نقش طارق عزیز دچار تردید می گردند اما حمایت تام صدام از او عاملی برای بقایش در هرم قدرت می گردد.

دیدار با کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل متحد
عراق را به دست گرگ ها نسپارید!

دیدار با ولادمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه


علی رغم گذشت 12 سال از سقوط حزب بعث، طارق عزیز هم چون سایر فرماندهان ارشد این حزب به صدام حسین وفادار مانده و از او تمجید می نمایند.
طارق عزیز دوستی دیرینه‌ای با صدام حسین داشت که از آغاز فعالیت آن دو در حزب بعث تا سقوط بغداد تداوم داشت. در دادگاه حاضر نشد به هیچ وجه علیه صدام حسین شهادت بدهد اما در عین حال مسئولیت همه اقداماتی را که در عراق انجام شده بود متوجه شخص صدام می‌دانست و خود و دیگر دولتمردان عراقی را مبرا می کرد.
وزیرخارجه پیشین عراق حمله به کویت را بزرگترین اشتباه تاریخی صدام بر می شمارد.
عزیز در سال ۲۰۱۰ بر خلاف سخنان پیشینش به روزنامه بريتانيايی گاردين گفته بود تا زمانی که از زندان آزاد نشود عليه صدام حسين حرفی نخواهد زد و افزود: «زمانی که بتوانم حقايق را بنويسم، ممکن است حتی عليه بهترين دوستم نيز صحبت کنم.»
علی رغم صدور حکم اعدام برای طارق عزیز به دلایل نامعلوم تا زمان انتشار خبر مرگ او چنین حکمی اجرا نگردید.
.
لحظه تحویل مدال به طارق عزیز از سوی دیکتاتور مخلوع عراق


طارق عزیز هم چون صدام حسین  
پس
طارق عزیز بر خلاف اکثر بعثی ها که اکنون به حمایت از داعش می پردازند، پس از سقوط حکومت حزب بعث مسیر انزوا در پیش گرفت.
نوه های طارق عزیز در کنار ساجده زن صدام حسین.

عدم محاکمه جدی طارق عزیز، صدام حسین و سایر رهبران حزب بعث مانع درک و فهم دقیق عوامل پشت پرده حامی آن ها در طول سال های حکمرانی شان بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: