۱۳۹۴ تیر ۲۵, پنجشنبه

رسانه‌های ترکیه: یافته‌های تازه از 'ارتباط طلایی' بابک زنجانی و رضا ضراب

  • 7 ساعت پیش
بابک زنجانی که خود را "بسیجی اقتصادی" می‌داند از دو سال قبل به اتهام فساد مالی در تهران زندانی است.
رسانه‌های ترکیه از یافته‌های وزارت گمرک و تجارت این کشور درباره ارتباطات تجاری میان رضا ضراب، بازرگان ایرانی تبار مقیم ترکیه، و بابک زنجانی خبر داده‌اند.
این گزارش که یازده ماه پیش نهایی شده ولی به تازگی به مطبوعات ترکیه راه یافته، تایید می‌کند که روابط مالی و تجاری گسترده و پیچیده‌ای میان شبکه‌ای از شرکت‌های متعلق به رضا ضراب و بابک زنجانی و نزدیکان آنها وجود داشته است.
آقای زنجانی از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به اتهام فساد مالی در تهران زندانی است.
نام بابک زنجانی نخستین بار در اواخر سال ۱۳۹۱ و پس از آن مطرح شد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت ایران در جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس، علیه یکی از برادران لاریجانی افشاگری و او را به تلاش برای سوءاستفاده از قدرت برادرانش (روسای قوای مجریه و قضائیه) در ازای دریافت امکانات مالی از آقای زنجانی متهم کرد.
همچنین رضا ضراب از متهمان پرونده فساد گسترده مالی در ترکیه در سال ۲۰۱۳ بود که در پی بازداشت برخی متهمان از جمله افراد نزدیک به دولت نخست وزیر وقت، رجب طیب اردوغان، مدتی زندانی و سپسآزاد شد.
به نوشته روزنامه حریت، بازرسان وزارت گمرک و تجارت ترکیه به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد رضا ضراب و بابک زنجانی روابط مالی داشته‌ و در مواردی معاملات طلا انجام داده‌اند.
رسانه‌های ترکیه پیشتر، آقای ضراب و آقای زنجانی را متهم کرده‌اند که از طریق شبکه‌ شرکت‌های وابسته به خود در ایران به دور زدن تحریم‌های بین المللی علیه تهران کمک کرده‌اند.
null
رضا ضراب در سال ۲۰۱۳ به اتهام فساد مالی در ترکیه بازداشت و مدتی بعد آزاد شد.
نام آقای زنجانی به دلیل "فعالیت ناقض تحریم‌های جمهوری اسلامی" در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.
وکلای رضا ضراب رابطه تجاری او با بابک زنجانی را که در ایران به اتهام فساد مالی در زندان است رد می‌کنند.
مجمع صادرکنندگان ترکیه ماه گذشته به رضا ضراب به خاطر فعالیت‌های تجاری یکی از شرکت‌هایش در صادرات جواهرات از ترکیه جایزه داد.
شرکت "ولگام گدا" متعلق به آقای ضراب چهاردهمین صادرکننده بزرگ ترکیه شناخته شده است.

یافته‌های میلیارد دلاری

گزارش منتشر شده به دستور حیاتی یازیجی، وزیر گمرک و تجارت سابق ترکیه، و در پی بازداشت آقای ضراب در سال ۲۰۱۳ تهیه شده است.
بازرسان این وزارتخانه پس از هشت ماه تحقیق در اوت ۲۰۱۴ این گزارش را آماده کردند ولی، به نوشته روزنامه حریت، دولت ترکیه در این باره اقدامی نکرده است.
بازرسان برای تهیه این گزارش، مبادلات مالی ۴۳ شرکت متعلق به آقای ضراب با ایران، امارات عربی متحده، روسیه و چین را در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند.
یکی از یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که یکی از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۴۲ کیلوگرم طلا به یکی از شرکت‌های وابسته به بابک زنجانی فروخته است.
از سوی دیگر، یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به نام "رویال شیپینگ" در ماه مه ۲۰۱۲ از طریق شعبه بانک ملت در استانبول، پنج میلیون و یکصد هزار لیر به حساب یکی از شرکت‌های وابسته به آقای زنجانی واریز کرده است.
null
این گزارش نشان می‌دهد که یکی از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۴۲ کیلوگرم طلا به یکی از شرکت‌های وابسته به بابک زنجانی فروخته است
این گزارش همچنین از واریز مبالغ قابل توجهی ارز از سوی شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به کشورهای امارات عربی متحده، ایران و روسیه خبر داده است.
یافته‌های وزارت گمرک و تجارت ترکیه همچنین نشان می‌دهد که شرکت "رویال شیپینگ" وابسته به آقای ضراب در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ حدود ۱۵۱ تن طلا به ارزش ۸ میلیارد دلار به ایران و امارات عربی متحده صادر کرده است.
به گزارش مطبوعات ترکیه، بازرسی‌های صورت گرفته از شرکت "ولگام گدا" با ابهام‌های زیادی همراه بوده است.
از جمله ابهام‌ها مربوط به صدور ۱۱۰ کیلوگرم طلا به ارزش حدود ۵ میلیون دلار به دوبی است در حالی که اسناد شرکت بیانگر صدور محصولات خوراکی بوده است.

'ارتباطات طلایی'

در ژانویه ۲۰۱۳ حدود یک و نیم تن شمش طلا که به طور غیرقانونی از غنا به ترکیه ارسال شده بود در یک هواپیمای باربری خصوصی کشف شد.
بر اساس گزارش‌ها، هزینه اجاره هواپیمای باربری شرکت حمل و نقل هوایی "یو ال اس" به وسیله یکی از شرکت‌های متعلق به آقای زنجانی پرداخت شده است.
در پی انتشار این خبر، رسانه‌ها آقای زنجانی را متهم کردند که به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه، مبادلات طلای مورد نیاز را از طریق آقای ضراب انجام داده است.
وکیل آقای ضراب با رد این ادعا از نمایندگان مجلس ایران خواسته است تا با سفر به ترکیه پرونده او را بررسی کنند.
به گزارش روزنامه حریت، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در آنکارا گفته است ایران شواهدی در اختیار ندارد که بیانگر ارتباط میان رضا ضراب و بابک زنجانی باشد.

هیچ نظری موجود نیست: