۱۳۹۴ مرداد ۲۴, شنبه

ش مقامات دولت احمدی‌نژاد در فساد سه هزار میلیاردی؛ «امضای خاص آقای خاص»


روزنامه اعتماد ضمن اختصاص عکس یک شماره شنبه خود را به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دولت پیشین، از انتشار اسنادی دربارهٔ نقش وی در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده‌است.
مهشید ستوده در گزارشی با تیتر «امضای خاص آقای خاص» نوشته‌است: پرونده «فساد سه هزار میلیارد تومانی که شهریور آرام سال ۹۰ را به هم ریخت هنوز هم پس‌لرزه دارد. پس‌لرزه‌هایش با اعدام مردی [مه آفرید امیرخسروی] که سحرگاه سوم خرداد سال گذشته اعدام شد هم تمام نشده‌است. حتی در روزهایی که زمزمه فسادهای دیگر هم پیچیده‌است هنوز فساد سه هزار میلیارد تومانی نقاط مبهم دارد» و حالا مصطفی پورمحمدی «وزیر دادگستری روحانی که در دولت سابق رئیس سازمان بازرسی بود با یک مصاحبه، آتش زیر خاکستر را شعله‌ور کرد. از نقش ویژه مردی در این فساد یاد کرد که کم‌کم رو به فراموشی بود؛ از توصیه نامه‌های رئیس دفتر رئیس دولت سابق، توصیه‌نامه‌هایی که تنها به اسفندیار رحیم‌مشایی ختم نمی‌شود.»
این روزنامه اظهارات تازه مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با روزنامه ایران را هم مورد اشاره قرار داده که گفته بود:  اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد «در پرونده سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشته‌است. در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دو طبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بود و نقش قابل توجهی داشت.»
این روزنامه با تأکید بر نقش اسفندیار رحیم‌مشایی در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی نوشته‌است: «اسفندیار رحیم‌مشایی هنوز هم مرد شماره یک توصیه‌ها برای گروه آریا است؛ گروهی سه نفره که برادر بزرگ‌تر اعدام شد و دو برادر دیگر حالا بیرون از مرزها به سر می‌برند. توصیه‌های محرمانه در جلسه‌ای با روسای بانک‌ها. میزبان اسفندیار رحیم‌مشایی بود و مدعو مدیران بانک‌ها تا هر آنچه می‌توانند را برای سهولت در امور این گروه به کار بگیرند.»
اعتماد با تأکید براینکه «توصیه‌نامه‌هایی که امضای اسفندیار رحیم‌مشایی پای آنها به چشم می‌خورد بیشتر از این حرف‌هاست»، یادآوری کرده‌است که «واگذاری‌هایی که به گروه آریا صورت گرفت و همه از غیرقانونی بودنش صحبت می‌کنند هم با توصیه شخص رئیس دفتر رئیس دولت سابق بوده‌است.
غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام در مجلس نهم که در مجلس هشتم دبیری کمیسیون اصل نود را بر عهده داشت به روزنامه اعتماد گفته‌است: «تا جایی که به یاد دارم خود آقای مشایی در بحث فساد سه هزار میلیاردی دخیل بود، جلساتی با آنها برگزار کرده و توصیه‌هایی برای آنها داشت. مسئولان ارشد بانک مرکزی هم در این مورد جلسات بسیاری داشتند. آقای مشایی از مدت‌ها پیش جلسه‌ای برقرار کرده و روسای همه بانک‌ها را دعوت کرده بودند و به آنان توصیه کرده بودند که در مجموعه بانک‌ها همه نوع همکاری لازم با گروه امیرمنصور آریا را داشته باشند. در واگذاری‌هایی هم که به این شرکت انجام شده بود همگی توصیه‌نامه‌هایی با امضای آقای مشایی دیده شده بود.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «گزارش کمیسیون اصل نود در همان زمان در صحن علنی قرائت شد»، گفته‌است: «در آن گزارش هم ما صراحتاً و مستقیماً به نقش آقای مشایی در فساد سه هزار میلیاردی اشاره کردیم و خواهان برکناری وزیر اقتصاد شدیم که در همان دوره بحث استیضاح آقای حسینی هم پیش آمد و در نهایت به جایی نرسید.»
غلامرضا اسداللهی همچنین گفته‌است که «بسیاری از معاونان وزرای سابق در بازداشت هستند و محکومیت گرفتند. در شرایط فعلی معاون وزیر راه وقت و معاون وزیر صنایع وقت محکومیت دارند و در بازداشت به سر می‌برند و پرونده بسیاری از مسئولان بانک مرکزی هنوز مفتوح است»، ضمن اینکه «در مورد مسئولان بانک مرکزی هم موارد بسیاری از تخلفات وجود دارد و بازرسان بانک مرکزی هم که برای بازرسی به این بانک رفته بودند برخی مدیران ارشد این بانک خواستار حذف بخش‌هایی از گزارش بازرسان شده بودند که این بازرسان مقاومت کردند و این کار صورت نگرفت و بعدها مسئولان متخلف بانک مرکزی در مورد فساد سه هزار میلیاردی، بازرسان را تهدید می‌کردند که این تخلفات را گزارش نکنند.»
روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه «سند از توصیه‌نامه‌های مردان دیگر دولت سابق هم بسیار است» از جمله به نقش محمد غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت محمود احمدی‌نژاد در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی نیز تأکید کرده هرچند از این وزیر سابق با اسم اختصاری «م-غ» نام برده و نوشته‌است که وی تنها «با یک امضایش سه هزار میلیارد تومان، گروه امیرمنصور آریا» را جلو انداخته بود.
غلامرضا اسداللهی نماینده مجلس نهم به این روزنامه گفته‌است: «در بحث آقای م-غ [محمد غصنفری] هم در حد ورود کالا و ثبت و سفارش توصیه‌هایی داشتند برای گروه آریا.»
اعتماد نوشته‌است که «حالا یک آزمون بزرگ پیش پای قوه قضائیه قرار دارد و زمزمه لزوم بررسی این تخلف‌ها به گوش می‌رسد.»


هیچ نظری موجود نیست: