۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

دیوان عالی آمریکا پرداخت غرامت از دارایی‌های بلوکه شده ایران را تأیید کرد


Image copyrightAFP
دیوان عالی آمریکا تایید کرده است که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.
به این ترتیب دیوان عالی آمریکا دعوای طرح شده از طرف بانک مرکزی ایران را رد کرده و خانواده قربانیان حوادثی که آمریکا می‌گوید ایران در آنها نقش داشته نزدیک به دو میلیارد دلار غرامت می‌گیرند.
این حکم به شکایت گروهی از بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی که سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند برمی‌گردد.
در سال ٢٠٠٧ دادگاهی در آمریکا ایران را محکوم کرد که به خانواده‌های قربانیان آن بمبگذاری غرامت بپردازد. حدود دو سال پیش دادگاه دیگری حکم کرد که حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده شود.
بانک مرکزی ایران سال پیش در مورد این حکم درخواست فرجام داد که دیوان عالی آمریکا با تقاضای بانک مرکزی برای تجدید نظر در این زمینه موافقت کرد.
بانک مرکزی استدلال کرده بود که کنگره آمریکا در سال ٢٠١٢ مصوبه‌ای داشته که مشخصا درباره انتقال دارایی‌های بانک به خانواده قربانیان بوده و چنین مصوبه‌ای مداخله در امور دادگاه‌های فدرال محسوب می‌شده است.
اما قضات دیوان عالی با آرای شش به دو استدلال بانک مرکزی را رد کردند.
چند ماه پس از اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان مشکلات ایران در دسترسی به دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش انتقاد مقام‌های ایرانی و به ویژه محافظه‌کاران را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست: