۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه

دست‌کم ۱۲ زندانی در زندان کرج اعدام شدند



دست‌کم ۱۲ زندانی در زندان کرج اعدام شدند


Sat 27 08 2016 


Zendanian-Rajaeishahr.jpg
دویچه وله: به‌رغم درخواست گزارشگر سازمان ملل برای توقف اجرای حکم ۱۲ زندانی، این عده صبح روز شنبه در زندان کرج اعدام شده‌اند. این ۱۲ نفر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر محاکمه و به اعدام محکوم شده‌ بودند.

"هرانا" ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید حکم اعدام ۱۲ زندانی صبح روز شنبه، ۶ شهریور در ندامتگاه کرج به اجرا درآمده است. این ۱۲ نفر دو روز پیش به سلول‌های انفرادی در زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده‌ بودند.

هویت نه تن از این زندانیان که "هرانا" موفق به احراز آنان شده عبارت است از: «علیرضا مددپور، بهمن رضایی، آرمان بهرامی، علی رضا اسدی، محسن اسلامی، حسین بایرامی، مهدی رستمی، امیر سرخاه و علیرضا سرخاه.»

علیرضا مددپور یکی از این اعدام‌شدگان کسی است که به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر در سال ۱۳۹۰ ناخواسته و بدون اطلاع وارد منزلی شده که در آن مواد مخدر تولید می‌شد و سپس دستگیر شده بود.

مددپور در تیرماه ۱۳۹۱، در دادگاهی که تنها ۲۰ دقیقه طول کشیده به اتهام "مشارکت در تولید و توزیع ۹۹۰ گرم شیشه" به اعدام محکوم شده است.

بنابر گزارش نهاد حقوق بشری "بنیاد برومند"، قاضی دادگاه به انکارهای مکرر علیرضا و شهادت سایر متهمان پرونده در مراحل تحقیقات و در جلسه دادگاه مبنی بر اینکه علیرضا فقط برای نظافت به آن خانه رفته بود و سایر متهمان را نمی‌شناخته و هیچ دخالتی در تولید مواد مخدر نداشت، توجهی نکرده است.

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز گذشته (جمعه ۲۶ اوت/ ۵ شهریور) در اطلاعیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم دوازده زندانی از جمله علیرضا مددپور شده بود.

آقای شهید در اطلاعیه‌ خود در باره علیرضا مددپور نوشته، وکیل تسخیری مددپور هرگز با او دیدار نداشت و درخواست این جوان برای عفو و محاکمه مجدد رد شده است.

احمد شهید ابراز تاسف کرده که ایران همچنان از مجازات اعدام برای جرایمی استفاده می‌کند که طبق با قوانین بین‌المللی در زمره جرائم جدی نیستند. به گفته گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل این عمل ایران مغایر با "میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی" است که دولت ایران نیز آن را امضا کرده است.

احمد شهید هم‌چنین ابراز نگرانی کرده که دادگاه‌های ایران نه تنها با استانداردهای بین‌المللی بلکه با قوانین داخلی خود ایران نیز مطابقت ندارند.

ایران در کنار عربستان سعودی در صدر فهرست کشورهایی هستند که بیشترین تعداد اعدام‌ها را دارند.

اوایل ماه جاری (دوم اوت ۲۰۱۶) دست‌کم ۲۰ نفر به‌صورت دسته‌جمعی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. این عده همگی زندانیان سنی‌مذهب بودند که به عضویت در گروه اسلام‌گرای "توحید و جهاد" متهم بودند؛ گروهی که به گفته نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در عملیات بمب‌گذاری، ترور و سرقت دست داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: