۱۳۹۵ آذر ۱۰, چهارشنبه

یکی لیکس و اسناد محرمانه آمریکا درباره انقلاب ۵۷

- بحران گروگان‌گیری ایران منجر به تضعیف ریاست‌جمهوری جیمی کارتر و انتخاب رونالد ریگان شد
- انقلاب ایران و ظهور صدام حسین با انقلاب ساندینیستا در نیکاراگوئه ارتباط پیدا می‌کند
«ویکی لیکس» به تازگی اقدام به انتشار ۵۰۰ هزار پیغام و گزارش کرده است که بخش‌هایی از آن مربوط به اسناد محرمانه دولت آمریکا در خصوص انقلاب اسلامی در ایران است.

جولی آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس
جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس
خبرگزاری مهر به نقل از سایت روسی اسپوتنیک، این خبر را نوشت، اما هیچ کدام چیزی از این اسناد منتشر نکردند. خبرگزاری مهر در خبری کوتاه نوشت: «در بسته جدید مدارک و اسناد موضوعاتی نظیر انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری دیپلمات‌های سفارت آمریکا، تصمیم آمریکا مبنی بر استقرار موشک‌های کروز (پرشینگ) در اروپا، اعزام نیروهای شوروی به افغانستان و سایر موضوعات ارائه شده است.»
این خبرگزاری همچنین افزوده است: «بر این اساس، بخش نخست مکاتبات دیپلماتیک ایالات متحده درست شش سال پیش در این سایت افشا شده بودند. در آن افشاگری‌ها بیش از ۳،۳ میلیون مدرک و سند در مورد دخالت‌های آمریکا در امور سایر کشورها پرده‌برداری شده بود».
اما ویکی‌لیکس این‌بار در مورد ایران چه اسنادی منتشر کرده؟
جولیان آسانژ می‌نویسد: در روز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۶ ویکی‌لیکس مجموعۀ خود دربارۀ دیپلماسی آمریکا را  با بیش از نیم میلیون تلگراف دیپلماتیک مربوط به سال ۱۹۷۹ گسترش می‌دهد.
اگر بتوان از یک سال به عنوان سال صفر تاریخ دوره مدرن نام برد، سال ۱۹۷۹ خواهد بود.
در خاورمیانه، انقلاب ایران، خیزش اسلامی عربستان و همچنین پیمانِ کمپ‌دیوید بین مصر و اسرائیل نه فقط تحرکات قدرت منطقه‌ای، که رابطۀ تحول‌یافتۀ بین نفت، اسلام ستیزه‌جو و جهان را نیز نشان می‌دهد.
بحران گروگان‌گیری ایران منجر به تضعیف ریاست‌جمهوری جیمی کارتر و انتخاب رونالد ریگان شد.
انقلاب ایران و ظهور صدام حسین در میدان قدرت و به دنبال آن جنگ ایران و عراق با انقلاب ساندینیست‌ها در نیکاراگوئه ارتباط پیدا می‌کند که منجر به ماجرای «ایران‌کنترا» یا ماجرای مک‌فارلین و کیفرخواست ۱۲ مقام آمریکایی از جمله وزیر رفاه وقت، کاسپر واینبرگر، شد.
از سرگیری روابط چین و آمریکا؛ فرار شاه ایران؛ دیدار رهبر چین دنگ شیائوپینگ با مقامات آمریکا؛ بازگشت خمینی به ایران؛ تشکیل شورای انقلاب اسلامی توسط خمینی؛ انقلاب ایران؛ آغاز بحران گروگانگیری ایران پس از حمله دانشجویان ایران به سفارت آمریکا و گروگانگیری ۶۶ نفر از کارکنان سفارت؛ ابلاغ دستور اجرایی مصادره تمام دارایی‌های ایران از سوی کارتر؛ اخراج آنتونی بلانت به عنوان چهارمین فرد حلقه جاسوسی کمبریج برای شوروی؛ بحران گروگان‌گیری حج در عربستان؛ به آتش کشیده شدن سفارت آمریکا در اسلا‌م‌آباد پس از گزارش غلط خمینی مبنی بر اشغال مکه توسط آمریکا؛  از جمله اسناد مربوط به سال ۱۹۷۹ است که توسط ویکی‌لیکس فاش شده است.
جولیان آسانژ در بخش مربوط به ایران می‌نویسد که ۵۶۹۲ سند تازه در مورد ایران منتشر شده است. سال ۱۹۷۸ آغاز انقلابی است که به سرنگونی شاهِ منصوب از سوی آمریکا و بریتانیا در سال ۱۹۷۹ می‌انجامد. در ۸ سپتامبر، یعنی یک روز پس از آن‌که دولت ایران اعلام حکومت نظامی کرد، هزاران نفر از معترضان در میدان ژاله تهران گردهم آمدند تا تظاهرات کنند.
ارتش نهایتاً به روی آنها آتش گشود و بعدها تخمین زده شد که هزاران نفر در آن روز کشته شدند.  روزی که در رسانه‌ها به آن «جمعه سیاه» می‌گویند، لحظه‌ای کلیدی در انقلاب ایران است. در سال ۱۹۷۸راهپیمایی‌های بزرگی علیه شاه انجام گرفت.
حال باید منتظر ماند و دید جزییات این اسناد که ویکی لیکس درباره آنها سخن می‌گوید، کی منتشر می‌شوند و چه مسایلی را افشا می‌کنند که تا کنون در پرده مانده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: