۱۳۹۵ آبان ۳۰, یکشنبه


نگرانی شدید عفو بین الملل از وضعیت روحی نازنین زاغری و احتمال خودکشی او


 نازنین زاغری شهروند بریتانیایی ایرانی که در سفر به ایران بازداشت شد
نازنین زاغری شهروند بریتانیایی ایرانی که در سفر به ایران بازداشت شد
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت وخیم سلامتی روحی و جسمی نازنین زاغری رتکلیف، زندانی ایرانی بریتانیایی در ایران، به شدت افزایش یافته است.
این نهاد حقوق بشری روز جمعه ۲۸ آبان با انتشار گزارشی از ضعف شدید جسمی و احتمال خودکشی خانم زاغری، که محکومیت ۵ ساله خود را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی می‌گذراند، خبر داد.
عفو بین‌الملل به نقل از ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری نوشت که وضع جسمی و روحی این زندانی چنان افت کرده است که مسئولان زندان یک ملاقات فوری را با خانواده او ترتیب دادند.
به گفته آقای رتکلیف، مادر نازنین زاغری در ملاقات روز جمعه با دیدن لاغری و ضعف جسمی دختر خود از حال رفت. البته خانم زاغری که از ۲۳ آبان دست به اعتصاب غذا زده بود، در پی این ملاقات به خاطر خانواده و دختر کوچکش تصمیم گرفت که اعتصاب غذای خود را بشکند.
هشدار همسر نازنین زاغری درباره احتمال خودکشی او در زندان
به نوشته عفو بین‌الملل، نازنین زاغری از تپش قلب شدید، درد دست، بازو و شانه و ضعف بینایی رنج می‌برد. همسر او به این سازمان گفت که خانم زاغری در هفته‌های اخیر به مرحله شکستن رسیده و روحیه او به شدت افت کرده است. به گفته آقای رتکلیف، نازنین زاغری در نامه‌ای به خودکشی اشاره کرده و این نامه به دست خانواده او رسیده است. او نامه را به همسلولی خود داده اما درباره آن صحبت نکرده بود.
در گزارش عفو بین الملل آمده است که خانم زاغری با وجود دو بار انتقال به مرکز درمانی زندان اوین، مراقبت‌های درمانی کافی دریافت نکرده است.
این سازمان اشاره کرده است که نبود مراقبت‌های پزشکی کافی در زندان به رنج و ناامیدی خانم زاغری اضافه می‌کند. فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه این سازمان نیز زندانی شدن خانم زاغری را «به اتهام ساختگی اقدام علیه امنیت ملی» ناعادلانه خواند.
نازنین زاغری ۳۷ ساله برای بنیاد خیریه تامسون رویترز کار می‌کرد، که وابسته به خبرگزاری رویترز است. او برای تعطیلات نوروز به همراه دختر دو ساله‌ خود به ایران سفر کرده بود، اما روز ۱۵ فروردین ماه امسال هنگام خروج از کشور در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد.
دختر خردسال خانم زاغری پس از بازداشت از او جدا شد و او ۴۵ روز را در سلول انفرادی سپری کرد.
سپاه پاسداران که در بازداشت نازنین زاغری نقش داشت، او را به مشارکت در پروژه‌های "براندازی نرم" متهم، و به عنوان یکی از "سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند" نام برد. همسر خانم زاغری اتهامات مطرح شده را به شدت رد کرد و آن را جنون آمیز دانست.
سرانجام در میانه شهریور ماه، دادگاه به ریاست قاضی صلواتی خانم زاغری را ۵ سال زندان محکوم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: