۱۳۹۵ آذر ۲۹, دوشنبه

گامی دیگر به سوی برچسب‌زنی روی محصولات کوچ‌نشین‌های اسرائیلی، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه


وزارت اقتصاد فرانسه روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ توصیه‌ای در باره‌ی برچسب‌زنی روی محصولات کوچ‌نشین‌های اسرائیلی خطاب به فعالان اقتصادی منتشر کرد.
بر اساس این توصیه، خرده‌فروشان بایستی مواد غذایی محصول کوچ‌نشین‌های اسرائیل را با برچسبی مشخص کنند که دقیق منشأ کالا را نشان بدهد تا مصرف‌کنندگان گمراه نشوند. این بدان معناست که عبارت «کوچ‌نشین‌ اسرائیلی» یا مشابه آن بایستی در پرانتز ذکر شود.
این توصیه پاسخی به فشار سازمان‌های غیردولتی و جامعه‌ی مدنی است که از پیشرفت در اجرای اطلاعیه تفسیری اتحادیه‌ی اروپا در باره‌ی اظهار منشأ کالاها در سرزمین‌های اشغالی استقبال کرده‌اند.
این گام مثبت بخشی از اقدام‌هایی است که کشورها، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل در سال‌های اخیر برای محکوم کردن مشارکت اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بهبود بخشیدن به موازین رفتار مورد انتظار از تمام مؤسسه‌های اقتصادی برداشته‌اند و این به لطف فشار کمپین ساختِ غیرقانونی به دست آمده است. در مارچ ۲۰۱۶، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای ایجاد پایگاه اطلاعاتی در باره‌ی کلیه مؤسسه‌های اقتصادی فعال در ساخت، نگهداری و گسترش کوچ‌نشین‌ها تصویب کرد [1]. بریتانیا از سال ۲۰۰۹ رهنمودهای داوطلبانه‌ای برای برچسب‌زنی را به اجرا گذاشته که محصولات کرانه باختری تولید شده در کوچ‌نشین‌های اسرائیلی را از محصولات فلسطینی در کرانه باختری متمایز می‌کند. رهنمودهای مشابهی در بلژیک و دانمارک به اجرا درآمده‌اند.
با وجود این‌که این گام‌ها مثبت و مهم هستند، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بر این باور است که مصرف‌کنندگان اروپایی نباید به‌تنهایی مسؤول تصمیم‌گیری در باره‌ی حمایت یا عدم حمایت از کوچ‌نشین‌های غیرقانونی با خرید کالاها و محصولات باشند. این مسوؤلیت بیش از هر چیز و در وهله‌ی نخست به عهده‌ی اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن است که تمام اقدام‌های لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند که در حفظ کوچ‌نشین‌های غیرقانونی سهم ندارند و آنها را به رسمیت نمی‌شناسند. برای این کار، ممنوعیت واردات کالا از کوچ‌نشین‌ها ضروری است، زیرا تجارت با کوچ‌نشین‌های اسرائیلی امکان زیست آنها را تقویت می‌کند.
يادداشت
[1] نگاه کنید به «گزارش هیأت بین‌المللی مستقل حقیقت‌یابی برای تحقیق در باره‌ی پیامدهای کوچ‌نشین‌های اسرائیلی برای حقوق سیاسی و مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم فلسطین در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شامل بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی»، ۷ فوریه ۲۰۱۳، سند سازمان ملل A/HRC/22/63 ، بند ۹۶، در: http://ap.ohchr.org/documents/dpage...
امضاکنندگان
جامعه‌ی حقوق بشر (LDH) فرانسه
Ligue des Droits de l’Homme (LDH)

هیچ نظری موجود نیست: