۱۳۹۵ دی ۲۵, شنبه

خشکسالی بسیار شدید مراکز مهم جمعیتی کشور


به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران حدود ۸۴ درصد مساحت این کشور با

درجات گوناگونی از خشکسالی مواجه است. ده درصد پهنه ایران در معرض خطر 

"خشکسالی شدید" قرار دارد. شهروندان ایرانی باید الگوی مصرفی آب خود را 

تغییر دهند.
تصویر نمادین خشکسالی در ایران
 « بر اساس شاخص SPEI (سیستم معتبر بین‌المللی برای اندازه‌گیری میزان خشکسالی) دوازده ماهه منتهی به آذرماه، در بسیاری از مناطق کشور خشکسالی‌های خفیف تا شدید وجود دارد.»
 در بخش‌هایی از استان‌های فارس، اصفهان، چهار محال و بختیاری، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی و کردستان خشکسالی‌های شدید و در برخی نقاط خشکسالی‌های بسیار شدید دیده می‌شود.
در ادامه گزارش ایسنا آمده است: «۳۳ درصد مساحت کشور خشکسالی خفیف، ۴۱ درصد خشکسالی متوسط، ۱۰درصد خشکسالی شدید و دو دهم درصد خشکسالی بسیار شدید دارند.»
 "خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید" در  بسیاری از نقاطی را که به عنوان منابع تامین آب کشور یا به عنوان مراکز مهم جمعیتی از جمله تهران، البرز و خراسان شمالی شناخته می‌شوند، "نگران‌کننده" خوانده است.
فاتح با بیان اینکه «در بخش‌هایی از شمال اردبیل، آذربایجان شرقی، شرق گلستان ترسالی مشاهده می‌شود» گفته است: «بقیه مناطق کشور در این بازه زمانی ۱۲ ماهه در حالت طبیعی قرار دارند.»

ایرانی‌ها باید الگوی مصرفی آب خود را تغییر دهند
ایرانی‌ها باید الگوی مصرفی آب خود را تغییر دهند
وضعیت در بلندمدت
بر اساس اظهارات شاهرخ فاتح، با تکیه بر شاخص SPEI  ۸۴ ماهه منتهی به آذرماه ۹۵، ۸۳ درصد مساحت ایران با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. «از این میزان ۲۱ درصد خشکسالی خفیف، ۴۰ درصد خشکسالی متوسط، ۱۸ درصد خشکسالی شدید و سه درصد خشکسالی بسیار شدید دارد و در مقابل تنها سه درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی قرار دارد و مابقی مساحت کشور که شامل ۱۴ درصد است در شرایط طبیعی به سر می‌برند.»
پیش‌تر، گری لوئیس که در دفتر سازمان ملل متحد در تهران مسئولیت هماهنگی‌های لازم برای اجرای منشور سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، در این زمینه هشدار داده بود.
به گفته این مقام وابسته به سازمان ملل، شهروندان ایرانی دو برابر میزان لازم از آب استفاده می‌کنند.
لوئیس هشدار داد که ایران در آینده گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود و اگر ایرانیان الگوی مصرف آب خود را تغییر ندهند وضعیت به حد بحرانی می‌رسد.
او همچنین مدعی شد که تصمیم‌های دولت‌های ایران در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته از دلایل اصلی چالش‌های زیست‌محیطی امروز این کشور هستند.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز در مردادماه نسبت به خطر خشکسالی شدید هشدار داده بود. او به این نتیجه رسیده است که اگر در میزان مصرف آب تجدید نظر نشود، بحران آب "تمدن ایرانی" را تهدید خواهد کرد.
default
تصاویر خشکسالی شدید در سیستان
سال‌هاست اهالی نقاط مختلف ایران از جمله در شرق ایران با مشکل خشکسالی شدید روبه‌رو هستند.

هش

هشدار وزارت خارجه آلمان نسبت به وخامت وضعیت جسمی زندانیان سیاسی ایران

آرش صادقی زندان

ی سیاسی، بیش از ۶۸ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد. در روزهای اخیر وزارت امور خارجه‌ی آلمان نسبت به شدت وخامت وضعیت جسمی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، آیت‌الله محمدرضا نکونام و مرتضی مرادپور ۴ تن از زندانیان سیاسی ایران که در حال اعتصاب هستند، هشدار داد و خواهان رعایت موازین حقوق بشر و محاکمه‌ی عادلانه‌ی آنان شد.د

هشدار وزارت خارجه آلمان نسبت به وخامت وضعیت جسمی زندانیان سیاسی ایران

آرش صادقی زندانی سیاسی، بیش از ۶۸ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد. در روزهای اخیر وزارت امور خارجه‌ی آلمان نسبت به شدت وخامت وضعیت جسمی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، آیت‌الله محمدرضا نکونام و مرتضی مرادپور ۴ تن از زندانیان سیاسی ایران که در حال اعتصاب هستند، هشدار داد و خواهان رعایت موازین حقوق بشر و محاکمه‌ی عادلانه‌ی آنان شد.ار وزارت خارجه آلمان نسبت به وخامت وضعیت جسمی زندانیان سیاسی ایران

آرش صادقی زندانی سیاسی، بیش از ۶۸ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد. در روزهای اخیر وزارت امور خارجه‌ی آلمان نسبت به شدت وخامت وضعیت جسمی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، آیت‌الله محمدرضا نکونام و مرتضی مرادپور ۴ تن از زندانیان سیاسی ایران که در حال اعتصاب هستند، هشدار داد و خواهان رعایت موازین حقوق بشر و محاکمه‌ی عادلانه‌ی آنان شد.

هیچ نظری موجود نیست: