۱۳۹۵ دی ۲۵, شنبه

عکس تکان دهنده سعید شیرزاد فریاد مرگ خاموش یک زندانی است


کسی نیست که این عکس سعید شیرزاد را با لبانی دوخته بعد از ۳۸ روز اعتصاب غذا ببیند و لی بر خود نلرزد.خطر مرگ سعید بسیار جدی است


عصر آنارشیسم


ای آدمها ،که در خانه نشسته شاد و خندانید، یک نفر در زندان دارد می سپارد جان

کسی نیست که این عکس سعید شیرزاد را با لبانی دوخته بعد از ۳۸ روز اعتصاب غذا ببیند و لی بر خود نلرزد.خطر مرگ سعید بسیار جدی است. نمی توان این عکس سعید را دید و یاد رابرت بابی ساندرز ، هولگر مینز و…..نیفتاد.




رابرت بابی ساندرز ، عضو ارتش آزادیخواه ایرلند که درسال ۱۹۸۱ پس از ۶۶ روز در اثر اعتصاب غذا درگذشت .چند مبارز دیگر ایرلندی علیه سیاست‌های دولت محافظه‌کار مارگارت تاچر دست به اعتصاب غذا زدند و ده نفرشان در این راه جان خود را از دست دادند.

گروه زیادی از جوانان با شنیدن خبر مرگ ساندز به خیابان‌های بلفاست ریختند، در خیابان‌ها سنگر بسته و با پلیس درگیر شدند. همزمان با این واکنش‌ها، صدها تن از مردم در مقابل دفتر شرکت هواپیمایی بریتانیا در نیویورک به حمایت از اعضای زندانی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند دست به تظاهرات زدند و خواستار خروج فوری ارتش بریتانیا از خاک ایرلند شدند.



هولگر مینز از اعضا ارتش سرخ آلمان که در تاریخ ۹ نوامبر ۱۹۷۴ در اثر اعتصاب غذا در زندان‌های آلمان جان سپرد. هولگر مینز ۵۳ روز در اعتصاب غذا بود و هنگامی که درگذشت با حدود ۱۸۰ سانتی متر قد، وزنش به ۳۹ کیلوگرم رسیده بود.

ترکیه در سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ شاهد اعتصاب غذای زندانیان کرد بود. در آن زمان حدود ۱۰۰ زندانی سیاسی که اعتصاب غذا کرده بودند جانشان را از دست دادند.“


هیچ نظری موجود نیست: