۱۳۹۵ بهمن ۳۰, شنبه

سهم مساجد و حوزه‌های علمیه از بودجه کشور؛۱۷۰۰ میلیارد تومان

Ali-Khamenei-Amadnews
۱۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری تهران هزینه مساجد و حوزه‌های علمیه می‌شود. نهادهای مذهبی بیش از چهار هزار میلیارد تومان از بودجه سالانه ایران و شهرداری تهران را می‌بلعند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد سالاری عضو شورای شهر تهران سه‌شنبه ۲۶ بهمن از افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه مساجد و حوزه‌های علمیه در لایحه بودجه سالانه شهرداری تهران خبر داد.
او گفته است که بخش زیادی از این بودجه «در محل‌ها و پروژه‌هایی غیر از مساجد و حسینه‌ها که محل رجوع مردم برای مناسبت‌های مختلف و اقامه نماز است هزینه می‌شود».
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران بدون افشای نام خاصی، از هزینه کردن بخش قابل توجهی از اعتبار فرهنگی سالانه شهرداری تهران در «مساجد و حوزه‌های علمیه خاص» انتقاد کرده و گفته است که توزیع بودجه فرهنگی شهرداری تهران ناعادلانه است.
به گفته سالاری ۱۰۰۰ حسینه و مسجد در تهران فعال و خواستار دریافت کمک از شهرداری و شورای شهر تهران هستند. او گفته است که به برخی از مساجد ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان کمک می‌شود.
عضو شورای شهر تهران همچنین از تخصیص ۲۰۰ میلیون تومانی بودجه شهرداری به مداحان منطقه خبر داده و خواسته است که «معلوم شود که این مساجد و حسینیه‌ها برای کیست و چرا این ارقام به آنها کمک می‌شود.»
بودجه‌خوارهای مذهبی
علاوه بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار شهرداری تهران برای مساجد و حوزه‌های علیمه، دولت حسن روحانی نیز در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۲ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای نهادهای مذهبی و حوزه‌های علیمه در نظر گرفته است.
بر اساس جداول پیوست لایحه بودجه برای نهادهای بالادستی حوزه‌های علیمه در مجموع یک هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است. سهم این نهادها در بودجه به شرح زیر است:
شورای عالی حوزه‌های علیمه ۳۶۷ میلیارد تومان
شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علیمه خواهران ۲۲۹ میلیارد تومان
مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۷۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
جامعه المصطفی ۲۶۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان
هیئت دولت همچنین ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به بنیاد بین‌المللی و فرهنگی امام رضا و ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به کانون فرهنگی مساجد تخصیص داده است.
اعتبار برآورد شده دولت برای سازمان تبلیغات اسلامی ۳۷۷ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز ۳۵ میلیارد تومان به مرکز رسیدگی به امور مساجد اختصاص یافته است.
همچنین ستاد اقامه نماز ۱۷ میلیارد تومان و شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از بودجه تبلیغات اسلامی سهم می‌برند.
سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی و اوقاف و امور خیریه دو نهاد مذهبی دیگر هستند که به ترتیب ۲۸۵ میلیارد و ۱۳۸.۸ میلیارد تومان از بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده‌اند.
علاوه بر این در لایحه بودجه دولت نام برخی از حوزه‌های علمیه و نهادهای مذهبی در فهرست کمک‌بگیران حقیقی و حقوقی به چشم می‌خورد.

هیچ نظری موجود نیست: