۱۳۹۵ بهمن ۲۰, چهارشنبه

تحلیل CIA از تسخیر سفارت آمریکا در تضاد کامل با ادعا‌های مضحک فخرآور
ایرج مصداقی

امیرعباس فخرآور که «صدای آمریکا»‌ می‌کوشد به دروغ او را که کوچکترین سواد حقوقی ندارد، «استاد قانون اساسی آمریکا در دانشگاه ایالتی تگزاس» جا بزند، در کتاب حاوی دروغ‌های عجیب و غریب خود «رفیق آیت‌الله» که برای مطرح کردن یکی از ادعاهای غیرواقعی آن می‌بایستی خیلی «پررو» بود، ادعا می‌کند اشغال کنندگان سفارت آمریکا، نیروهای ویژه سپاه پاسداران بودند که توسط چریک‌های سازمان آزادیبخش فلسطین زیر نظر افسران سازمان امنیت شوروی تعلیم دیده بودند و این علمیات با هدایت خامنه‌ای و موسوی خویینی‌ها صورت گرفت.
متأسفانه «صدای آمریکا» بصورت کاملاً غیرحرفه‌ای به تبلیغ برای کتابی می‌‌پردازد که تقریباً تمامی ادعا‌های مطرح شده در آن، از سوی CIA  تخصصی‌ترین سازمان اطلاعاتی آمریکا رد شده است و این بیش از هرچیز سؤال‌برانگیز است.  
 گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را می‌توانید در مقاله‌‌های قبلی‌ام ملاحظه کنید:‌
ادعاهای مضحک از سوی فخرآور که مورد حمایت لابی اسرائیل و بخشی از محافظه‌کاران آمریکایی است در حالی مطرح می‌شوند که هنگام اشغال سفارت آمریکا خامنه‌ای در ایران حضور نداشت و همراه با هاشمی رفسنجانی به سفر حج رفته بود و حتی از شنیدن خبر اشغال سفارت آمریکا نیز تعجب کرده بود.
 اشغال‌کنندگان سفارت نیز در حالی که همه‌جا از موسوی خوئینی‌ها و نقش‌اش در اشغال سفارت صحبت می‌کنند هیچ صحبتی حتی در مورد اطلاع خامنه‌ای از مقاصدشان به میان نیاورده‌اند.
رفسنجانی در خاطراتش از ۱۳ آبان ۵۸ و تصرف سفارت آمریکا می‌نویسد:
«در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، من و آیت‌الله خامنه‌ای در مکه بودیم، که خبر تصرف سفارت آمریکا را شب هنگام در پشت‌بام محل اقامت‌مان، هنگامی که آماده خواب می‌شدیم، از رادیو شنیدیم، تعجب کردیم، زیرا انتظار چنین حادثه‌ای را نداشتیم.»
(هاشمی رفسنجانی – انقلاب و پیروزی خاطرات سال‌های ۵۷ و۵۸؛  زیر نظر محسن هاشمی به اهتمام عباس بشیری، نشر معارف انقلاب ۱۳۸۳؛  ص ۳۷۰)
اما مهم‌تر از شهادت هاشمی رفسنجانی، گزارش و ارزیابی جامع و کامل CIA در نوامبر  ۱۹۸۱ است که از جنبه‌های مختلف به موضوع اشغال سفارت آمریکا پرداخته است. اگرچه در مورد دانشجویان اشغال‌کننده‌ی سفارت آمریکا گفتنی بسیار است، اما در این نوشته‌ برای بطلان جعلیات فخرآور تنها به گزارش CIA می‌پردازم.
نکته‌ی حائز اهمیت آن که کلیه گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA قبل از انتشار جعل‌نامه «رفیق آیت‌الله» انتشار عمومی یافته و چنانچه قصد روشنگری و یا کار تحقیقی در میان بود به سادگی می‌شد به آن‌ها رجوع کرد. منتهی فخرآور و حامیانش و کسانی که پشت این جعلیات هستند به صرف خود ندیده‌اند که به گزارش‌های متعدد این سازمان اشاره کنند.
در گزارش نوامبر ۱۹۸۱ سازمان CIA از اشغال سفارت آمریکا آمده است:‌
«اشغال سفارت آمریکا توسط ستیزه‌جویان ایرانی با حمایت یا رضایت رهبران سیاسی و مذهبی، طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا شده است. بررسی جامع شواهد نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای دال بر این که یک دولت خارجی یا گروه سیاسی بطور مستقیم درگیر برنامه‌‌ریزی یا اجرای اشغال سفارت بوده یا بطور قابل توجهی روی تصمیمات گرفته شده از سوی ستیزه‌جویان در بحران طولانی‌مدت تأثیر داشته باشد در دست نیست. »
 
در صفحه‌ی ۸،  این گزارش به درستی تأکید می‌کند که سازمان مجاهدین خلق هوادارانش را بصورت ثابت در مقابل سفارت، سازماندهی کرده بود.  
بایستی اضافه کنم اگرچه مجاهدین نقشی در اشغال سفارت آمریکا نداشتند اما در کنار حزب توده از پشتیبانان اصلی آن بودند و در این میان نقش بسیار مهم‌تری از حزب توده به عهده داشتند و یکی از عوامل طولانی شدن بحران گروگان‌گیری به شمار می‌روند.
کلیه‌ی تحرکات جلوی سفارت آمریکا، از دادن آش نذری یا نمایش فیلم، برگزاری نماز جماعت، روزه‌ی سیاسی و ... توسط  مجاهدین یا با هدایت مستقیم آن‌ها انجام می‌گرفت. شعارهای در حمایت از دانشجویان پیرو خط امام و لزوم افشاگری‌ها و ... نیز از سوی مجاهدین طراحی و توسط هواداران تشکیلاتی این سازمان سر داده می‌شد. مهم‌ترین این شعارها عبارت بودند از:
 ۷۰ هزار کشته با صد هزار زخمی، ای ننگ بر سازش ، ای ننگ بر سازش، دانشجوی پیرو خط  امام افشاکن افشاکن، نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا، درود بر خمینی، سلام بردانشجو، و ....
در صفحه‌ی ۱۲ گزارش دوباره تأکید می‌شود:
ستیزه جویانی که سفارت را اشغال کردند یک گروه سازماندهی شده سیاسی یا نظامی نبودند. همچنین گزارش تأکید می‌‌کند که حداقل دو نفر از رهبران گروه از طبقات متوسط خانواده‌های تهرانی هستند که مدت زمان‌های طولانی در آمریکا به عنوان دانشجو بوده‌اند.
گزارش سیا در مورد نقش سازمان آزادیبخش فلسطین در ماجرای گروگانگیری می‌نویسد:
مقامات فتح ابتدا تلاش کردند تا بحران را تعدیل کنند با این امید که تصویر خودشان در ایالات متحده بهبود ببخشند و روابط خودشان را با ایران تقویت کنند. گزارش سیا نتیجه‌گیری می‌‌کند سازمان آزادیبخش پس از شکست ابتکاراتش، بطور کلی خودش را از بحران گروگان‌گیری کنار کشید.  
  
گزارش همچنین در مورد  آموزش اشغال کنندگان سفارت می‌نویسد:‌
ستیزه‌جویان از منابع متعددی آموزش‌ کلی دریافت کرده‌اند.
بعضی از آن‌ها آموزش استفاده از سلاح‌های سبک را که در اشغال سفارت مورد استفاده قرار گرفت توسط سپاه‌ پاسداران دیده بودند.
بعضی از پاسداران  به نوبه‌ی خود توسط فلسطینی‌ها آموزش دیده‌اند.
به هر حال هیچ شواهدی مبنی بر این که فلسطینی‌ها مستقیماً در آموزش ستیزه‌جویان دست داشته باشند در دست نیست. یکی از ستیزه‌جویان ادعا می‌کرد که در کنار فلسطینی‌ها جنگیده و مدتی را در زندان‌های اسرائیل به سر برده است، هرچند نمی‌توانیم ادعای او را تایید کنیم. بعضی از ستیزه‌جویان ممکن است در جریان‌های دانشجویی رادیکال در آمریکا شرکت کرده باشند.
 
گزارش به خاستگاه سیاسی و ایدئولوژیک گروگانگیران از جمله‌ی نفرات اصلی و هدایت‌کننده و همچنین ۴۰ -۵۰ نفری که حول آن‌ها بودند می‌پردازد و هیچ‌یک از آنان را عضو سپاه پاسداران معرفی نمی‌کند تا چه رسد به نیروهای ویژه‌ی آن. سپاه پاسداران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و شش ماه بعد از تشکیل در آبان‌ماه ۱۳۵۸ مطلقاً دارای نیروی ویژه و ... نبود.   
همچنین گزارش تأکید می‌کند ۱۶ نفر از دانشجویان که با همدیگر اسناد سفارت را ترجمه می‌کردند عضو کنفدراسیون دانشجویان ایرانی - یک گروه ضد شاه -بودند که در دوران شاه در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کردند.
گزارش CIA به درستی نتیجه‌گیری می‌کند که در سایه‌ی این گروگان‌گیری، ضمن برکناری دولت بازرگان و بخش میانه‌‌روی نظام، قانون اساسی رژیم که دست پخت مجلس خبرگان بود به تصویب رسید.
این گزارش به درستی به نقش اتحاد شوروی و یا حزب توده در اشغال سفارت آمریکا اشاره نمی‌کند. چرا که تهیه کنندگان آن، قصد فریب دولت متبوع‌شان را ندارند و خود را متعهد به منافع آمریکا می‌دانند و می‌کوشند تحلیل درست و جامعی در اختیار تصمیم‌گیرندگان و حاکمان کشورشان قرار دهند. از همه مهم‌تر ‌آن‌ها خود را مسئول و پاسخگو در مقابل مراجع قانونی و سیاسی کشورشان می‌دانند. 

ایرج مصداقی ۷ فوریه ۲۰۱۷


هیچ نظری موجود نیست: