۱۳۹۶ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

بیش از هزار نفر در 'عملیات پلیس ترکیه علیه مخالفان' بازداشت شدند

پلیس ترکیهحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionحدود ۸۵۰۰ نیروی پلیس در عملیات سراسری امروز شرکت داشته‌اند
پلیس ترکیه امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل) در عملیاتی گسترده که در سراسر این کشور به اجرا درآمده، بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر از مخالفان دولت را دستگیر کرده است.
اتهام این افراد عضویت در "جنبش گولن" و نقش داشتن در کودتای نافرجام این کشور در تابستان گذشته بوده است.
علاوه بر این، پلیس در صدد بازداشت ۲۲۰۰ نفر دیگر هستند در حالیکه مقامات دولتی گفته‌اند که هدف از این عملیات، متلاشی کردن "یک ساختار مخفی" موجود در نیروی پلیس این کشور است.
دولت ترکیه گفته است نیروهای وفادار به فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت که در آمریکا سکونت دارد، کودتای سال گذشته را برای سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سازماندهی کردند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، کمتر از دو هفته پیش برنده همه پرسی تغییرات قانونی اساسی شد که به افزایش اختیارات قانونی او منجر می‌شود.
در این رفراندوم، حدود ۵۱ درصد رای‌دهندگان به تغییر مورد نظر آقای اردوغان در قانون اساسی رای مثبت دادند.
با کسب پیروزی در این همه‌پرسی، آقای اردوغان مجاز خواهد بود در صورت پیروزی در انتخابات بعدی تا سال ۲۰۲۹ در سمت ریاست جمهوری باقی بماند
حدود ۵۱ درصد رای‌دهندگان به تغییرات قانون اساسی رای مثبت دادنده‌اندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionحدود ۵۱ درصد رای‌دهندگان به تغییرات قانون اساسی رای مثبت دادنده‌اند
بر اساس گزارش‌ها پلیس ترکیه فهرستی ۳۲۰۰ نفره از مظنونان را در همه ۸۱ استان این کشور تهیه کرده است. تنها در شهر استانبول پلیس به دنبال ۳۹۰ مظنون است.
آقای اردوغان کمی پیش از این عملیات گفته بود: " ما می‌خواهیم پلیس، ارتش و قوه قضاییه را از اعضای جنبش گولن پاک‌سازی کنیم."
از زمان کودتای نافرجام این کشور در ژوئیه سال گذشته، جنبش گولن به نفوذ در نهادهایی نظیر ارتش، پلیس و قوه قضاییه متهم شده است.
این کودتا ۲۴۹ کشته بر جای گذاشت.
بر اساس اعلام دولت ترکیه، تا پیش از بازداشت‌های امروز حدود ۴۷ هزار نفر از مخالفان بازداشت شده‌اند که بیش از ۱۰ هزار نفر از آنها از نفرات نیروی پلیس بوده‌اند.
در نتیجه فشار آقای اردوغان بر مخالفان پس از کودتای نافرجام این کشور، هزاران نفر از جمله کارمندان دولت، معلمان، وکلا و روزنامه‌نگاران منتقد شغل خود ار از دست داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: