۱۳۹۶ تیر ۱۳, سه‌شنبه

دادگاه تجدید نظر در کانادا حکم مصادره دارایی‌های میلیاردی ایران را «تایید کرد»

۱۳/تیر/۱۳۹۶

یک دادگاه تجدیدنظر در کانادا حکم مصادره اموال ایران به نفع قربانیان آمریکایی تروریسم را که در دادگاه‌های آمریکا صادر شده بود تایید کرد. بر اساس این حکم ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع شهروندان آمریکایی مصادره می‌شود.
به گزارش روزنامه محلی نشنال پست، چاپ کانادا، این دادگاه درخواست تجدیدنظر ایران را رد کرده و تهران را به تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت در مورد قربانیان تروریسم متهم کرده است.
از سوی دیگر در ایران محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، صبح روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه در حاشیه جلسه هیئت دولت از صدور این حکم ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفت که دستور بررسی این موضوع را صادر خواهد کرد.
تیرماه سال ۹۳ یک دادگاه تجدیدنظر در نیویورک حکم داد که یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به خانواده‌های آمریکایی‌هایی داده شود که در جریان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت کشته شدند.
این پول در حقیقت بخشی از مبلغ دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری است که یک قاضی دادگاه آمریکا در سال ۲۰۰۷ حکم داده بود که ایران به این خانواده‌ها پرداخت کند. اما به دلیل اموال کم به جا مانده از دولت ایران در آمریکا، این قربانیان برای دستیابی به غرامت خود به دادگاه‌های کانادا مراجعه کردند.
مخالفت دادگاه اونتاریو با تقاضای تجدید نظر ایران پیروزی دیگری برای قربانیان تروریسم محسوب می‌شود که ایران را به حمایت از حماس و حزب‌الله در حوادث تروریستی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۲ از جمله انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت متهم می‌کنند.
این رای بر اساس قانون «عدالت برای قربانیان تروریسم» صادر شده که مصونیت دولتی افرادی را که حامی تروریسم هستند نقض می‌کند.
پیش از این نیز دادگاهی در ایالت اونتاریوی کانادا دولت ایران را به پرداخت هزینه‌ حقوقی شاکیانی محکوم کرده است که به اتهام «حمایت از تروریسم» علیه جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند. این دادگاه یک ماه به ایران فرصت داد تا مبلغ ۳۰۰ هزار دلار را بپردازد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه اما در پاسخ اعلام کرد که قاضی کانادایی «بدون توجه به مقررات بین‌المللی و اصل برابری دولت‌ها» اقدام به صدور این حکم کرده و این حکم از نظر ایران «مردود» است.
خردادماه سال ۹۵ نیز دادگاه اونتاریو حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی گروگان‌گیری‌ها و حملات در آرژانتین، اسرائیل، لبنان و عربستان سعودی بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ پرداخت شود.
مصادره برج ۵۰۰ میلیون دلاری
روز پنج‌شنبه هشتم تیرماه نیز هیئت منصفه دادگاهی در منهتن نیویورک به این نتیجه رسید که وکلای دفاع دولت ایالات متحده ثابت کرده‌اند که بنیاد خیریه علوی نقش ایران در کنترل آسمانخراش شماره ۶۵۰ در خیابان پنجم منهتن نیویورک را مخفی نگه داشته است.
به گفته جون کیم، وکیل موقت دولت آمریکا، این حکم به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا این ساختمان ۳۶ طبقه‌ای را در خیابان پنجم منهتن ضبط کند.
او افزود که ارزش این ساختمان ۵۰۰ میلیون دلار است که بزرگ‌ترین جریمه مربوط به اقدامات تروریستی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.
خبرگزاری رویترز ارزش این ساختمان را نزدیک به یک میلیارد دلار ارزیابی کرده است.
ایران سال گذشته به طور رسمی از ایالات متحده آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد. در این شکایت آمده است که دادگاه‌های ایالات متحده ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران «با ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا» صادر کرده‌اند
nts

هیچ نظری موجود نیست: