۱۳۹۶ شهریور ۲۶, یکشنبه

سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی، خواستار رسیدگی فوری پزشکی به این زندانی سیاسی شده‌است.

عفو بین‌الملل: رضا شهابی فورا به مراقب‌های پزشکی تخصصی نیاز دارد

۲۶/شهریور/۱۳۹۶
سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی، خواستار رسیدگی فوری پزشکی به این زندانی سیاسی شده‌است.
سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ شهریور ماه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته با اشاره به بازگرداندن اجباری آقای شهابی به زندان در ماه گذشته و اعتصاب غذای او، می‌گوید این کنشگر صنفی، ۳۸ روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.
به گفته عفو بین‌الملل وضعیت تندرستی آقای شهابی وخیم است و او فورا به مراقبت‌های پزشکی تخصصی نیاز دارد.
عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران در اعتراض به زندانی‌شدن دوباره دست به اعتصاب غذا زده‌است. بر پایه گزارش‌ها رضا شهابی -در کنار شماری دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی- از جمله کسانی هستند که به‌خاطر اعتصاب غذا با «تهدید» مقام‌های زندان نیز روبه‌رو شده‌اند.
آقای شهابی، ۴۴ ساله، از جمله موسسان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. او ۱۹ ماه را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند و از سوی دادگاه انقلاب به شـش سال زندان و نیز محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی، محکوم شد.
اتهام‌های واردشده به آقای شهابی «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» را در بر می‌گرفت.
با این حال سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، بازداشت و حبس رضا شهابی و دیگر کنگشران صنفی و حقوق کارگران را در راستای «تهديد و فشار بر سنديکاهای کارگری مستقل» توصیف کرده‌اند. در سال‌های گذشته در موارد مختلفی فعالان کارگری با توسل به اتهام‌های امنیتی بازداشت و روانه زندان شده‌اند.
رضا شهابی در پی عمل جراحی گردن و کمر، به مرخصی خارج از زندان فرستاده شده بود، اما در میانه مرداد ماه، و در حالی‌که «وعده داده شده بود آزاد خواهد شد» دوباره زندانی شد. ←​بیشتر بخوانید
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه پیش از این خبر داده بود که محکومیت او، با در نظر گرفتن مرخصی استعلاجی، در سال ۹۴ پایان یافته است و مسئولان قضایی نیز این موضوع را به صورت «شفاهی» اعلام کرده‌اند.
دبیرکل کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی فوری رضا شهابی شده‌است.
کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری نیز در بهمن سال گذشته در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، از اقدامات مقام‌های قضایی و امنیتی ایران در تحت فشار قرار دادن آقای شهابی برای بازگرداندن دوباره او به زندان ابراز نگرانی کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: