۱۳۹۶ آبان ۱۸, پنجشنبه

پرستو فروهر سه روز پس از سالگرد قتل والدینش در تهران محاکمه می‌شود

پرستو فروهر، فرزند داریوش و پروانه فروهر، خبر داد که قراراست سه روز پس از سالگرد قتل پدر و مادرش، با شکایت وزارت اطلاعات و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شود.
پرستو فروهر از محاکمه خود با عنوان «پرونده‌‌سازی» نام برد و آن را «تاوان پافشاری بر یادآوری و دادخواهی» خواند.
خانم فروهر که درآلمان زندگی می کند، در مطلبی در وب‌سایت خود برگزاری مراسم قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای را امکانی برای «یادآوری دادخواهی ناتمام جنایت‌های سیاسی» خواند و اعلام کرد که مانند سال‌های گذشته برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرش به تهران سفر خواهد کرد.
وی همچنین خبر داد که شکایت وزارت اطلاعات از او در سال گذشته، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شده و قرار است دادگاهش سه روز پس از سالگرد قتل پدر و مادرش برگزار شود.
پرستو فروهر از این اقدام با عنوان «پرونده‌‌سازی» نام برد و آن را «تاوان پافشاری بر یادآوری و دادخواهی» خواند.
خانم فروهر تاکید کرد که این اقدام «نمونه‌ای» است «از موارد مشابه افزایش فشار بر مادران و خواهران و بستگان جان‌باختگان جنایت‌های سیاسی که دادخواه و یادآور سرگذشت عزیزان‌شان بوده‌اند».
وی اضافه کرد: «ما بازماندگان قربانیان جنایت‌های سیاسی چه حقوق و جایگاهی در جامعه خود داریم؟ امکان چه واکنشی جز سکوت و تحمل ظلمی که بر ما رفته است برای‌مان مانده، آنجا که دادخواهی معنای تبلیغ علیه نظام و … یافته و جرم محسوب می‌شود؟ و آیا مسئولان حکومتی در برابر دادخواهی ما هیچ پاسخی جز مغلطه و تهدید و سرکوب می‌شناسند؟».
خانم فروهر به دلیل شکایت وزارت اطلاعات اشاره ای نکرده‌است.
پیش از این نیز چند بار پاسپورت پرستو فروهر در هنگام ورود به ایران ضبط و او به دادگاه احضار شده بود.
وی سال گذشته نیز از احضارش به دادسرای اوین خبر داده بود.
در چند سال گذشته همچنین مامورین امنیتی با بستن کوچه منتهی به خانه داریوش و پرستو فروهر از برگزاری مراسم یادبود و گرامیداشت این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی جلوگیری کرده‌اند.
درهمین حال، پرستو فروهر خبر داد که از این اقدام ماموران امنیتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده اما این شکایت هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی اعلام کرد که در سفر خود به تهران این شکایت را نیز دنبال خواهد کرد.
خانم فروهر همچنین نوشت که نتیجه پرونده «دستبرد و تخریب خانه» پدر و مادرش «به صدور یک رأی بی‌‌پایه و پوشالی از سوی دادگاه انجامید که به معنای بن‌بست دادرسی خواهد بود».
وی اضافه کرد: «اگر راهی برای پیگیری باشد، این پرونده را نیز پی خواهم گرفت. اگر نه آن را نیز بار دیگر مصداق این برداشت می‌گیرم که بنا نیست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دادرس پایمال شدن حقوق ما باشد».
داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری، مشهور به فروهر، روز اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل‌شان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.
روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمد جعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.
وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد. سعید امامی (اسلامی) از معاونان سابق وزارت اطلاعات، در ارتباط با این پرونده بازداشت شد که بعدا اعلام شد که او در زندان خودکشی کرده است.
‌شماری از مقام‌های وزارت اطلاعات نیز همراه با سعید امامی (اسلامی) بازداشت شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: