۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

مرگ خاموش جنگل‌های ایران

سهراب مهر –  ویرانی جنگل‌های ایران رقمی در حدود ۱۲۵ هزار هکتار در سال است. از طرفی ایران جزو ۵۶ کشور دارای پوشش جنگلی کم است. آمارهایی که خبر از مرگ تدریجی طبیعت ایران می‌دهد.
ناصر کرمی –  ۹۰ درصد مساحت جنگل‌های زاگرس در۵۰ سال اخیر نابود شده و به واقع آنچه در زاگرس جنگل‌ نامیده می‌شود عمدتاً نامی است تاریخی بر یک درختزار، بوته‌زار و یا حتی مرتع فقیر.
فشار گروه‌های مافیایی، دست‌اندازی به منابع جنگلی، کمبود نیروهای حفاظتی و ناکارآمدی قوانین موجود باعث شده تا سالانه بخش وسیعی از جنگل‌های ایران قربانی قاچاق چوب شود.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در آستانه «روز جنگل» هشتم مرداد، گفته با روند فعلی، تا ۵۰ سال آینده در اغلب نقاط شمال ایران اثری از جنگل‌های دوره سوم زمین‌شناسی بر جای نخواهد ماند.
اعضای ۴۳ سازمان مردم‌نهاد محیط زیست همزمان با سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در «روز جنگل» به استان مازندران با ایجاد یک زنجیره انسانی خواهان توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها شدند.
سعید جعفری – آتش‌سوزی‌ پی در پی جنگل‌ها در سال‌های گذشته این پرسش را همواره مطرح کرده که چرا علیرغم این همه اتفاق مشابه، باز نهادهای مسئول در مهار آتش‌‌سوزی ناتوانند و نتوانسته‌اند که از تجربه‌های مشابه به خوبی بهره‌مند شوند؟
ساینس دیلی – تحقیقات تازه دانشگاه ارواین در کالیفرنیا نشان می دهد که تفاوت های موجود بین گونه های درختان در اوراسیا (اروپا و آسیا) و آمریکای شمالی، الگوهای آتش سوزی در قاره‌های مختلف را تغییر می دهد و این که هر چه شعله های آتش مهیب‌تر باشند، در حقیقت آب و هوا را سردتر می کنند.
سازمان محیط زیست می‌گوید امکانات کافی برای خاموش کردن آتش ندارد اما مجلس می‌گوید این‌‌ها بهانه است. جنگل‌بان‌های ایران نیز معتقدند سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند.
با فرارسیدن هفته محیط زیست در ایران (۱۵تا۲۱ خرداد)، تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل محیط زیست استان اصفهان و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) به امضا رسید که بر اساس آن، پهپادهای بومی ساخت ایران برای حفاظت از محیط زیست و جنگل‌های ایران به پرواز در می‌آیند.
نخستین گروه از سربازان به‌عنوان نیروهای محیط‌‌بان یگان حفاظت سازمان محیط زیست عازم استان‌های مختلف در ایران شدند.
تلاش ایران در سال ۱۳۹۰ برای ثبت این مناطق کم‌نظیر طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث طبیعی با شکست مواجه شده است. با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران سال ۱۳۹۴ را با دستوراتی برای حفظ محیط زیست آغاز کرده و از لزوم حفاظت از جنگل‌های حرا در جزیره قشم و مقابله با ساخت و ساز در سواحل دریایی ایران سخن گفته است.
گفت‌وگوی علی فتوتی با بیژن فرهنگ دره‌شوری – تلاش ایران در سال ۱۳۹۰ برای ثبت این مناطق کم‌نظیر طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث طبیعی با شکست مواجه شده است. با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران سال ۱۳۹۴ را با دستوراتی برای حفظ محیط زیست آغاز کرده و از لزوم حفاظت از جنگل‌های حرا در جزیره قشم و مقابله با ساخت و ساز در سواحل دریایی ایران سخن گفته است.
جنگل‌های ایران با سرعتی بیشتر از بسیاری از نقاط جهان در حال نابودی است. این هشدار نماینده فائو یا سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد در ایران است.
در میان مناطق جنگلی ایران، جنگل‌های شمال کشور در بدترین وضعیت به سر می‌برد. با تخریب بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌های هیرکانی، اکنون تنها ۱/۹ میلیون هکتار از آن‌ها باقی مانده است.
زوال و نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس از ۵ سال گذشته تاکنون گسترده‌تر شده است. هشدارها راه به جایی نبرده و هنوز راه حلی برای نگهداری این منابع طبیعی و ارزشمند به کار بسته نشده است. در میان برگزاری جلسات متعدد و سمینارهای فراوان، یک بیماری ناشناخته جان سبز بلوط‌های زاگرس را آرام آرام خشک می‌کند.
بررسی‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد با انجام سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها میزان استفاده از سوخت‌های هیزمی و به دنبال آن دست‌اندازی به چوب‌ درختان جنگلی به میزان ۶۰ درصد افزایش یافته است. استفاده از سوخت‌های بوته‌ای و در نتیجه بوته‌کنی و تخریب مراتع و دشت‌ها نیز به میزان ۱۰۰ درصد پس از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت‌ زیاد‌تر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: