۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

در پی حمله هوایی بامداد شنبه یازدهم آذر به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، رسانه‌های عربی مدعی کشته شدن دستکم دوازده ایرانی در این حمله شده‌اند


در پی حمله هوایی بامداد شنبه یازدهم آذر به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، رسانه‌های عربی مدعی کشته شدن دستکم دوازده ایرانی در این حمله شده‌اند. همزمان، نخست وزیر اسرائیل نیز در یک ویدیو، بدون اشاره به حمله صورت گرفته، گفت که کشورش «به ایران اجازه نمی‌دهد در سوریه حضور نظامی داشته باشد».
بخش انگلیسی تایمز اسرائیل شامگاه شنبه بر اساس گزارش‌های تلویزیون لبنانی المستقبل و شبکه سعودی العربیه نوشت، حساب‌های کاربری شبکه تلگرام که نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند، نام و مشخصات دوازده ایرانی را که در این حمله کشته شده‌اند، منتشر کرده‌اند.
تلویزیون سوریه شنبه گفت «دشمن» اسرائیلی به انبار مهمات نظامی در حومه پایتخت حمله «گستاخانه» کرده است.
سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیز ارتش اسرائیل را عامل شلیک موشک به سوی این پایگاه نظامی معرفی کرد. اما ستاد ارتش و دولت سوریه در این باره سکوت کرده و ایران نیز به ادعای کشته شدن دوازده تن از شهروندانش در موشک‌باران پایگاه نظامی حومه دمشق واکنشی نشان نداده است.
وبسایت روزنامه هاآرتص و شبکه بریتانیایی اسکای نیوز به عربی شنبه گزارش داده بودند که در این حمله یک پایگاه نظامی در نزدیکی دهکده الکسوه در ۱۴ کیلومتری جنوب دمشق که در ماه‌های اخیر از سوی ایران در دست تکمیل بوده، هدف قرار گرفته است.
با وجود سکوت رسمی ارتش و دولت اسرائیل نسبت به این حمله، بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد که در آن می‌گوید، اسرائیل هیچ گاه به ایران مجال نخواهد داد که در سوریه پایگاه نظامی تاسیس کند.
براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو ویدیوی خود را شامگاه جمعه، ساعاتی پس از حمله هوایی منتسب به اسرائیل ضبط کرده بود.
نتانیاهو در این ویدیو همچنین مدعی شد که ایران هدف نابودی اسرائیل را دنبال می‌کند و می‌خواهد بمب اتم داشته باشد.
نخست وزیر اسرائیل پیشتر نیز مدعی شده بود که ایران در حال ساخت پایگاه نظامی برای آوردن «هزاران نظامی و شیعیان طرفدار خود از سراسر جهان» و «گشودن جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل از خاک سوریه» است.
اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته در مصاحبه با وبسایت اسرائیلی وای.نت گفت که ایران تنها چند کارشناس و مستشار در سوریه دارد.
وبسایت وای.نت به لیبرمن گفته بود، این اظهارات شما در تضاد با سخنان نخست وزیر در مورد حضور نظامی ایران در سوریه است. لیبرمن نیز در پاسخ گفت، اسرائیل با چشمان گشوده و حفظ هوشیاری، نمی‌گذارد که ایران سوریه را به پایگاه دیگری برای دست اندازی علیه اسرائیل مبدل کند.
رسانه‌های عربی هفته گذشته گزارش داده بودند که نتانیاهو توسط عوامل سوم به بشار اسد هشدار داده که اگر پای نظامیان ایران به سوریه باز شود، اسرائیل سوریه را بمباران می‌کند.
در این میان، رسانه‌های عربی شنبه مدعی شدند که سوریه از سامانه روسی برای انحراف موشک‌های شلیک شده اسرائیلی در حمله بامداد شنبه استفاده کرد و دستکم یکی از موشک‌ها در هوا شکار شد.
سانا، خبرگزاری سوریه، مدعی شده بود که دو موشک شلیک شده اسرائیلی توسط سامانه پدافند هوایی واقع در فرودگاه المزه در حومه دمشق رهگیری و منهدم شد.
سانا گفته بود که اسرائیل موشک‌های زمین به زمین به پایگاه نظامی حومه دمشق شلیک کرد؛ برخی از رسانه‌های عربی گفتند که موشک‌های به کار رفته اسرائیلی از نوع «جریکو» بود.
اما چند رسانه طرفدار حکومت بشار اسد و همسو با حزب الله در لبنان عنوان کردند، حمله اسرائیل نه با موشک بلکه مانند اکثر حملات پیشین با تعرض جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی لبنان و شلیک موشک‌های هوا به زمین از آسمان لبنان انجام شد.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته درگزارش دوره‌ای به شورای امنیت در مورد وضعیت لبنان، در خصوص تعرض‌های پی درپی هواپیماهای اسرائیلی به آسمان لبنان ابراز نگرانی کرد و نوشت که این تعرض‌ها در یک دوره ده ماهه، چند برابر شده است.
در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه دوازدهم آذر در تحلیلی نوشت، روسیه سامانه پدافند هوایی در سوریه دارد که از آن تا به حال برای تلافی به حملات منتسب به اسرائیل استفاده نشده است.
هاآرتص در همین حال اضافه کرد که حمله منتسب به اسرائیل علیه پایگاه نظامی ایرانی در سوریه، یک «پیام» هم به ایران و هم به روسیه است.

هیچ نظری موجود نیست: