۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

روز گذشته (پنج‌شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر) تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای در مشهد، شاهرود، کاشمر و نیشابور برگزار شد که روز جمعه در شمار دیگری از شهرها و استان‌های ایران تکرار شده است.

نماینده مجلس: قایق نظام را سوراخ کنیم همه غرق می‌شویم

 Iran KW52 Protest (MyStealthyFreedom)
روز گذشته (پنج‌شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر) تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای در مشهد، شاهرود، کاشمر و نیشابور برگزار شد که روز جمعه در شمار دیگری از شهرها و استان‌های ایران تکرار شده است.
مطابق گزارش‌ها، عکس‌ها و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده تظاهرکنندگان به وضعیت بد معیشتی، گرانی و فساد اعتراض کرده‌اند و عده‌ای نیز علیه سیاست‌های کلی حکومت و دولت حسن روحانی شعار داده‌اند.
گفته می‌شود برخی منتقدان و مخالفان دولت از نارضایتی مردم برای بدبین کردن آنها به سیاست‌ها و عملکرد دولت مستقر سوءاستفاده می‌کنند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو هیئت رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض‌های روز گذشته نسبت به پیامدهای بدبین کردن مردم به دولت هشدار داده است.
Iran Demonstration in Mashhad (rowzane)
ناخشنودی از کل نظام
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، جعفرزاده گفت: «افرادی که فقط می‌گویند مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مردم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند.»
گرچه اعتراض‌های دیروز با تجمع "نه به گرانی" مقابل شهرداری مشهد آغاز شد ویدیوهای متعددی که در فضای مجازی منتشر شده حکایت از آن دارد که بسیاری از شعارها از مخالفت با سیاست‌های دولت روحانی بسیار فراتر رفته و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.
در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعارهایی از این قبیل شنیده می‌شود: «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «پلیس برو دزدو بگیر»،‌ «نه غزه، نه لبنان، ‌جانم فدای ایران» و «نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم.
 Iran KW52 Protest gegen Gesundheitssystems (ILNA)
حسن حیدری، دادستان مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از دستگیری ۵۲ نفر در این شهر خبر داده و تظاهرکنندگان را "عده‌ای ساختارشکن" خوانده که به زعم او "شعارهای تند" سرداده‌اند.
Protest welle gegen iranische Regierung (iranema.com)
خطر غرق شدن "قایق سوراخ نظام"
نماینده رشت در مجلس با اشاره به حوادث روز گذشته در خراسان گفته است: «ما همه سوار بر یک قایق هستیم و هر کسی این قایق را سوراخ کند همه با هم غرق می‌شویم، لذا امیدوارم تمام افرادی که فقط می‌گویند دولت را هدف بگیریم و مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مردم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند و زمانی که بدبین شوند نسبت به همه بدبین می‌شوند و کسی سعی نکند که این کشتی را سوراخ کند.»
"بدبینی مردم به کل نظام" که جعفرزاده نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهد در شعارهای تظاهرکنندگان روز جمعه در کرمانشاه و شمار دیگری از شهرهای ایران نیز تبلور یافته است.

مطابق آنچه در ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی شنیده و دیده می‌شود تظاهرکنندگان در کرمانشاه ضمن تکرار برخی "شعارهای تند" معترضان روز گذشته، از جمله شعار داده‌اند: «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «ملت گدایی می‌کند، آخوند خدایی می‌کند»، «مرگ بر دیکتاتور.»
در کرمانشاه مانند روز گذشته در مشهد، پلیس و نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان حمله برده و به ضرب و شتم تظاهرکنندگان پرداخته‌اند.
"استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"
در ویدیویی که در "یوتیوب" منتشر شده و ظاهرا در یکی از خیابان‌های کرمانشاه گرفته شده است، تظاهرکنندگان شعار می‌دهند "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" و از نیروی انتظامی می‌خواهند که به جای حمله به مردم از معترضان حمایت کنند.
در شبکه‌های اجتماعی تصویرها و ویدیوهایی نیز از تجمع‌های اعتراضی در برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله شیراز و خرم‌آباد منتشر شده است.
مطابق گزارش‌های غیررسمی، پلیس و نیروهای امنیتی در برخی کلان‌شهرها و مراکز استان، نظیر تبریز کرمان و تهران از بامداد روز جمعه در میدان‌های اصلی شهر حضور یافته تا مانع تجمع و حرکت‌های اعتراضی مردم شوند. برخی منابع این اقدام را "حکومت نظامی اعلام نشده" توصیف کرده‌اند.
حمایت از سوریه، غفلت از زلزله‌زدگان کرمانشاه
این وضعیت دست‌کم در شهر تهران به طور رسمی تائید شده است. محسن نسج همدانی معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران صبح جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری "تسنیم" با اشاره به آنچه "نقش و تاثیر عناصر ضدانقلاب در برپایی تجمعات در پایتخت" خوانده، تهدید کرده است در صورت برگزاری چنین تجمعاتی در تهران نیروی انتظامی با آن "برخورد قاطع" می‌کند.
معاون امنیتی استاندار تهران ادعا کرد: «عده‌ای ضدانقلاب به دنبال ساماندهی مطالبات مردم و مصادره آن هستند و معمولا استارت اینها از خارج از کشور از جمله سلطنت‌‌طلب‌ها و منافقین زده می‌شود بنابراین ما اطلاع داریم از کجا شروع شده و از کدام سایت و شبکه شکل گرفته است.»

برخلاف این ادعا شعار "پلیس برو دزدو بگیر" که در اغلب شهرها تکرار شده بیانگر ناخشنودی عمیق مردم از فساد گسترده در جمهوری اسلامی است. شعار "سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن" در استان کرمانشاه نیز که زلزله‌زدگان یک ماه و نیم پس از وقوع زلزله هنوز در محرومیت به سر می‌برند، می‌تواند یک مطالبه طبیعی و منطقی ارزیابی شود.

هیچ نظری موجود نیست: