۱۳۹۶ بهمن ۳۰, دوشنبه

ادامه عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن هواپیمای آسمان به فردا موکول شد

ادامه عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن هواپیمای آسمان به فردا موکول شد

تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کردهحق نشر عکسTASNIM
تلاش گروه‌های امداد و جست‌وجو برای پیدا کردن لاشه هواپیمای سقوط کرده شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران-یاسوج امروز هم نتیجه نداد و گزارش‌ها حاکی است که به دلیل تاریک شدن هوا، ادامه جست‌وجو به فردا موکول شده‌است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جعفر گوهرگانی، معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گزارش کرده بود که لاشه هواپیما در "منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم پیدا" شده است، اما همین خبرگزاری بعدا به نقل محمد سعید شرفی، مدیر کل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت که "تاکنون لاشه هواپیما پیدا نشده و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد."
تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کردهحق نشر عکسTASNIM
روز یکشنبه که هواپیما ناپدید شد، اعلام شده بود که به دلیل بدی آب و هوا هلیکوپترهای امدادی موفق به پرواز در منطقه نشده‎‌اند، و تجسس و امداد از طریق تیمها از طریق زمین ادامه خواهد یافت.
حق نشر عکسTASNIM
رسانه‌های ایران به نقل از جلال پوران‌فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد نوشتند که عملیات جستجو با "۸۰ تکنسین" در روز دوم آغاز شده است.
آقای پوران‌فرد در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: "در این عملیات ۴۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۵ تیم جست وجو و امدادی حضور دارند."
تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کردهحق نشر عکسTASNIM
تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کردهحق نشر عکسTASNIM
تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کردهحق نشر عکسTASNIM
همزمان گزارش شده که در یاسوج ۳ روز عزای عمومی اعلام شده است.
هواپیمای آی تی آر شرکت هواپمیایی آسمان که روز گذشته (یکشنبه ۱۸ فوریه/۲۹ بهمن) ساعت ۸:۰۵ صبح به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد و در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.
سفر هیئت فرانسوی به ایران
در همین حال ایرنا گزارش کرده است که یک هیئت فرانسوی هفت نفره به منظور بررسی علت سقوط هواپیمای "ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان به تهران سفر خواهند کرد.
رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، به این خبرگزاری گفته است که این هیئت دوشنبه شب وارد تهران می‌شود.
به گفته آقای جعفرزاده ۳ نفر از اعضای هیئت فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی این کشور و ۴ نفر دیگر از کارخانه سازنده هواپیمای "ای تی آر" هستند.
تلاشحق نشر عکسTASNIM
وی همچنین گفته است که "شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده که در صورت نیاز، کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما به ایران اعزام کند."
روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه و مذاکره با شرکت ای تی آر (سازنده هواپیما) خبر داد و گفت: "در مذاکراتمان با شرکت ATR قرار بر این شد که این شرکت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به کشورمان اعزام کنند و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام کنند."
تابلو اطلاعات پروازحق نشر عکسTASNIM
خانواده‌های قربانیان سانحه هواییحق نشر عکسEPA
Image captionخانواده‌های قربانیان سانحه هوایی
حادثه سقوطحق نشر عکسAFP
Image captionاعضای خانواده مسافران
در مورد تعداد سرنشینان این هواپیما در طول روز چند اطلاعیه از سوی شرکت هواپیمایی آسمان منتشر شده که هم از نظر تعداد سرنشینان و هم از نظر هویت آنها ضدونقیض بوده است.
براساس آخرین اطلاعیه این شرکت، هواپیمای سقوط کرده ۶۰ مسافر، دو مهماندار، یک خلبان، یک کمک خلبان و ۲ مأمور امنیت پرواز داشته است. دست کم سه نام در فهرست‌های قبلی بود که در آخرین فهرست شرکت آسمان نیست.
سقوط هواپیما در ایران؛ گفت‌وگو با یکی از ساکنان منطقه و خانواده یک مسافر
هواپیمای ای تی آرحق نشر عکسTASNIM
Image captionهواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان از نوع "ای تی آر" بوده است (عکس از آرشیو)
نقص فنی یا خطای انسانی؟

دستور بررسی سانحه

درپی وقوع این سانحه، حسن روحانی، رییس جمهوری، دستور تشکیل ستاد بررسی سانحه سقوط هواپیما را بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرد.
براساس این دستور، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مأموریت پیدا کرد با تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، "ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید."
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور هم اعلام کرد که برای بررسی جزییات این سانحه، کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور تشکیل شده است.
گفته شده که خلبان این هواپیما یک بار دیگر در جریان پرواز یاسوج به تهران در سال ۱۳۹۲ با وجود از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما توانسته بود در شرایط اضطراری هواپیما را به سلامت در فرودگاه یاسوج فرود بیاورد.
نقشه محل سقوط هواپیما
در سال‌های اخیر صنعت هواپیمایی ایران بویژه به دلیل تحریم‌ها علیه این کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و در موارد مختلفی شاهد سوانح هوایی بوده است.
برخی از این تحریم‌ها با توافق هسته‌ای بین این کشور و قدرت‌های جهانی برداشته شده است اگرچه هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.
براساس همین توافق ایران قراردادهایی با شرکت‌های مهم تولید کننده هواپیماهای مسافربری به امضا رسانده، اما اخیرا گفته شد که چون بانک‌های بین‌المللی با ایران همکاری نمی‌کنند، این کشور در پرداخت پول به شرکت‌های سازنده هواپیما مشکل دارد.
شرکت هواپیمایی آسمان توافقی با شرکت بوئینگ برای خرید دستکم ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ اس به امضا رسانده بود.

هیچ نظری موجود نیست: