۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

ادامه اعتصاب


آغاز اعتصاب در مریوان

ادامه اعتصاب عمومی در بانه و  پیرانشهر، آغاز اعتصاب در مریوان

اعتصاب عمومی در بانه و پیرانشهر که از شنبه ۵ اسفند در اعتراض به مسدود شدن گذرهای مرزی محل تردد کولبران و بیکاری آغاز شده ادامه دارد. اعتراض عمومی چهارشنبه ۹ اسفند به مریوان گسترش یافت.
مسدود شدن گذرگاه‌ها که با توافق دولت‌های ایران و عراق صورت می‌گیرد کولبران را  بیکار و کسب و کار مغازه‌داران را به رکود می‌کشاند.
اعتصاب‌کنندگان بانه و پیرانشهر در سومین روز اعتصاب خود بیانیه‌ای حاوی مطالبات خود منتشر و اعلام کردند خواست محوری آن ها بازگشایی گذرگاه‌های مسدود شده، پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران و ایجاد اشتغال است.
چهارشنبه ۸ اسفند در چهارمین روز اعتصاب در بانه و پیرانشهر خبرگزاری‌های دولتی به نقل از مدیرکل گمرگ ایران از گشایش «نخستین مرز رسمی پیله‌وری کشور» خبر دادند که بنا بر تاکیدات روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی و طبق دستورالعمل هیات وزیران با هدف ساماندهی مبادلات مرزی و حذف کولبری ایجاد شده است.

بازنشستگان فولاد مقابل استانداری خوزستان

فولاد اهواز: بازنشستگان هم به کارگران اعتصابی پیوستند

 چهارشنبه ۹ اسفند یک بار دیگر استانداری خوزستان شاهد تجمع گسترده کارگران گروه ملی فولاد اهواز بود. این بار بازنشستگان فولاد نیز به آن‌ها پیوسته بودند.
هزاران کارگر اعتصابی به همراه بازنشستگان فولاد سپس در خیابان‌های شهر به راه افتادند و علاوه بر شعارهای روزهای پیش شعارهای جدیدی سر دادند. برخی از شعارها:
  • حقوق‌ها رو نمی‌دن، می‌رن هتل می‌خرن
  • با اعتبار شرکت، می‌رن یونان پز می‌دن
  • عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، استاندار بی‌‌عرضه صاحب عزاست امروز
  • مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر
  • استاندار بی‌عرضه، نمیخوایم، نمیخوایم
  • موسوی حیا کن، گروه ملی را رها کن
Video Player
00:00
00:20
بیش از ۴ هزار کارگر فولاد اهواز ۳ ماه است دستمزد نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان پرداخت نشده است. آن‌ها به حذف سرویس کارخانه نیز معترضند.
در این میان خبرگزاری‌های دولتی ایران به نقل از معاون استانداری خوزستان نوشتند «دولت در این بازه زمانی بیکار ننشسته و در حال چاره‌اندیشی» است. معاون استاندار از تشکیل جلسه‌ای در ۸ اسفند با حضور استاندار خوزستان و وزیر صنعت و معدن خبر دادند که در آن «تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.»
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان درباره نتیجه جلسه گفته است قرار شده دستمزد آذر کارگران پرداخت شود: «مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز سه شنبه حقوق آذر کارگران این شرکت را به خوزستان ارسال کرد و امروز و فردا حقوق به حساب کارگران واریز می‌شود.»
اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از اعتصاب چهارشنبه ۹ اسفند کارگران نوشته است کارگران به این که تنها حقوق یک ماه آن‌ها پرداخت شود بشدت معترضند.
چهارشنبه  فرمانده انتظامی اهواز با حضور در تجمع کارگران و بازنشستگان فولاد گفت نیروی انتظامی «تبعات ادامه این ماجرا و بی‌توجهی مسئولین را به همه مراجع ذیربط گزارش» کرده است. او افزود: «برخلاف ادعای مالک و خبرهای درج شده، درجلسه دیروز در وزارت صنعت و معدن ،موسوی مالک شرکت حضور نداشته است.»

۹ اسفند – سفره خالی بازنشستگان نیشکر هفت تپه

ادامه تجمع بازنشستگان نیشکر هفت‌تپه این بار با سفره خالی

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازنشستگان نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود چهارشنبه ۸ اسفند به تجمع مقابل شرکت ادامه دادند و سفره‌ای خالی را در کنایه به فقرشان روی زمین پهن کردند.
گروهی از بازنشستگان سال ۹۵ مبالغی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان از شرکت طلبکارند. بازنشستگان سال جاری نیز به دلیل عدم پرداخت سهم ۴ درصد کارفرما به تامین اجتماعی سیکل بازنشستگی‌شان تکمیل نشده است و نه دستمرد می‌گیرند و نه حق بازنشستگی.

دو واکنش به خودکشی علی نقدی کارگر نیشکر هفت‌تپه

سه شنبه ۷ اسفند علی نقدی کارگر نی‌بر نیشکر هفت تپه پس از آن که با خواست دریافت مطالبات خود به کارگزینی شرکت رفت و جواب منفی شنید، خود را در یک کانال غرق کرد. کارگران در پی شنیدن خبر خودکشی همکارشان تجمع اعتراضی برپا کردند. روابط عمومی شرکت با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد «فرد فوت شده از کارگران نیشکر هفت‌تپه بوده است» و افزود از اداره آگاهی شوش خواسته است علت فوت علی نقدی را «بطور ویژه» بررسی کند.
مصطفی نظری دادستان انقلاب شوش نیز اعلام کرد جسد علی نقدی اهل لرستان در نزدیکی محل سکونت و کمپ استقرار نی‌بران کشف شده و برای بررسی به پزشک قانونی شهرستان اهواز منقل شده است.
فرشاد اسماعیلی پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی و پروین محمدی فعال کارگری در اتحادیه آزاد کارگران ایران به خودکشی علی نقدی و برخورد مسئولان واکنش نشان داده اند.
یک داستان واقعی کارگری
فرشاد اسماعیلی خبر واریز دستمزد دی ماه کارگران نیشکر هفت‌تپه که چهارشنبه شب از سوی مدیریت کارخانه اعلام شده را مبنا گرفته و  در تویتی با عنوان  «داستان واقعی کارگری» نوشته است:
 «اسفند ۹۶ بود. عید خرج داشت، کارگری به نام #علی_نقدی ۳ بچه داشت. علی چندماه حقوق نگرفته بود. از بی‌پولی خودش را کشت. اسد بیگی، ساعت ۱۲شب همان روزی که سحرش جنازه نقدی را در کانال آب مزارع نیشکر #هفت_تپه پیدا کرده بودند، اعلام کرد: “فیش حقوقی دی ماه فردا توزیع میشود.»
یا مرگ یا زندگی
پروین محمدی نیز در یادداشتی با عنوان: یا مرگ یا زندگی پس از اشاره به اعتصابات و اعتراضات کارگری برای پرداخت مزدهای معوقه و چند مورد خودکشی کارگران، خطاب به مسئولان نوشت:
«آیا متوجه هستید خودکشی ما کارگران یعنی چه؟ یعنی ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و برای زندگی مان خواهیم جنگید و نخواهیم گذاشت بیش از اینها ما را برای خاطر لقمه نانی به خودکشی سوق دهید.»

۹ اسفند- کارگران شهرداری شوشتر

اعتصاب کارگران شهرداری شوشتر

چهارشنبه ۹ اسفند کارگران فضای سبز شهرداری شوشتر که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند تجمع اعتراضی برپا کردند.

چهارشنبه ۹ اسفند – تجمع جوانان بیکار مقابل کشت و صنعت کارون

تجمع مجدد جوانان بیکار مقابل کشت و صنعت کارون 

شرکت کشت و صنعت کارون چهارشنبه ۹ اسفند هم شاهد تجمع اعتراضی گروهی از جوانان بیکار از روستاهای حاجات عبدعون، دهنو باقر وعظیم بخش چغامیش دزفول بود که خواستار استخدام در این شرکت هستند.

چهارشنبه ۹ اسفند –  سفره خالی در برابر گمرک بوشهر در اعتراض به محدودیت‌های ته لنجی

تجمع لنجداران استان بوشهر مقابل گمرک با سفره خالی

در پی محدود شدن فعالیت لنج‌‌ها  طبق مصوبه «ته لنجی» اعضای تعاونی‌های لنجداران استان بوشهر در ادامه اعتراضات خود چهارشنبه ۹ اسفند مقابل گمرک بوشهر تجمع کردند و سفره‌ای خالی را در محل گستردند.
فیلمی که از این تجمع منتشر شده نشان می‌دهد گارد اداره بندر و ماموران نیروی انتظامی تلاش می‌کنند لنج‌داران خشمگین را متفرق کنند.

کارگران نفت جدید مقابل شرکت پخش فرآورده های نفتی

۴ اعتصاب و اعتراض در ارومیه

ارومیه این روزها شاهد ۴ اعتصاب کارگری و تجمع اعتراض آمیز بوده است: اعتصاب ادامه‌دار کارگران  فولاد ارومیه که یک سال مطالبات معوقه دارند و تجمع آنان مقابل استانداری، تداوم اعتصاب کارگران انبار نفت جدید با خواست پرداخت ۸ ماه مزد معوقه و تجمع آنان مقابل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعتصاب تراکتورداران روستای زینالو، و تجمع اهالی کوی کهرم که به عدم تحویل مسکن معترضند.
طبق گزارشی که از تجمع ادامه‌دار گروهی از اهالی کهرم منتشر شده، در جریان صدور مجوز و اخت و ساز مسکن برای کارگران و سایر اهالی تخلف و سوء استفاده صورت گرفته است.

ادامه اعتصاب کارگران مخازن سبز عسلویه

اعتصاب کارگران مخازن سبز عسلویه که تا ۶ ماه دستمزد معوقه دارند چهارشنبه ۹ اسفند ادامه یافت.

ادامه اعتصاب در پتروشیمی گچساران، ۵ کارگر در لیست سیاه

کارگران مجتمع پتروشیمی گچساران چهارشنبه ۹ اسفند سومین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاردند. کارگران شرکت پیمانی لیموچی از آبان تا کنون دستمزد نگرفته‌اند و مسئولان شرکت به تجمعات دو روز گذشته آنان نیز اعتنایی نشان نداده‌اند.
مسئولان شرکت به جای پرداخت مطالبات معوقه این کارگران که حدود ۸۰ تن هستند، ۵ تن از آنان را به جرم اعتراض در لیست سیاه قرار داده‌اند. یکی از کارگران اعتصابی گفته است:
«متاسفانه مسئولان شرکت به جای پاسخگویی و رفع مشکلات کارگران، ۵ نفر از کارگران را نیز در لیست سیاه قرارداده‌اند و حق ورود به مجتمع پتروشیمی را به آنها نمی‌دهند درحالی که آنها تنها خواستار دریافت مطالبات قانونی و به حق خود بودند.»
یک کارگر در واکنش به مدیران شرکت که  از کارگران خواسته‌اند برای دریافت مطالبات معوقه خود صبر کنند گفته است:
«از آبان تاکنون پولی دریافت نکرده ایم نزدیک عید است و واقعاشرایط سختی برخانواده‌های چند فرزندی تحمیل شده است ،یکی هم باید به داد ما برسد با این همه نداری و شب عید باید چکار کنیم؟ چرا کسی به فکر ما کارگران نیست؟»

 ادامه تظاهرات ایستاده رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری

رانندگان شرکت واحد عضو پروژه مسکن سپیدار ۲ و ۳ روز چهارشنبه برای نوزدهمین روز به تجمع اعتراضی مقابل شهرداری تهران ادامه دادند و خواستار پاسخگویی شهرداری به ۵ سال تاخیر در تحویل مسکن شدند. آن‌ها سه‌شنبه شعار می‌دادند:
  • شهردار حیا کن، چاره کار ما کن
به گزارش سندیکای شرکت واحد معاون حمل و نقل شهردار تهران روز سه‌شنبه با معترضان گفتگو کرده است.
رانندگان معترض امروز شعار می‌دادند:
  • یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه

۹ اسفند-اعتصاب کارکنان شرکت کیسون در پروژه راه آهن بافق به زرین شهر

اعتصاب کارکنان شرکت کیسون در پروژه راه آهن بافق به زرین شهر

کارکنان راه‌آهن تحت مسئولیت شرکت کیسون در در پروژه  راه آهن بافق به زرین شهر که ۱۲ تا ۱۹ ماه حقوق معوقه دارند چهارشنبه ۹ اسفند  اعتصاب و در قطعه شبنم_مشک در ایستگاه ورزنه تجمع کردند.

اعتصاب کارگران شرکت روغن نباتی نرگس شیراز

کارگران روغن نباتی نرگس شیراز که حقوق معوقه دارند دست به اعتصاب زده‌اند. فیلمی از اعتصاب کارگران منتشر شده است.

خودسوزی در اعتراض به پلمب مغازه در فردیس

یک مغازه‌دار در فردیس که ماموران قصد پلمب مغازه‌اش را داشتند خود را به آتش کشید. فیلمی که از این واقعه منتشر شده نشان می‌دهد این مغازه‌دار پس از درگیری لفظی با ماموران شهرداری خود را به آتش می‌کشد.

Video Player
00:00
00:40

تجمع سپرده‌گذاران آرمان وحدت در اهواز و ملایر

سپرده‌گذاران موسسه مالی آرمان وحدت چهارشنبه ۹ اسفند در اهواز و ملایر تجمع اعتراضی بر پا کردند.
سپرده‌گذاران این موسسه در اهواز مقابل شعبه کیانپارس آرمان وحدت تجمع کردند.
در ملایر نیز سپرده‌گذاران معترض پلاکاردهایی حاوی اعتراضاتشان در دست داشتند.

9چهارشنبه ۹ اسفند- تظاهرات کشاورزان ورزنه

تظاهرات کشاورزان ورزنه با شعار: مرگ بر کشاورز، درود بر ستمگر

تجمع و تظاهرات کشاوززان ورزنه که به خشکانیدن زاینده رود و از بین رفتن حق آبه‌شان معترضند چهارشنبه ۹ اسفند نیز ادامه یافت. کشاورزان چهارشنبه راهپیمایی و مقابل بخشداری ورزنه تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند:
  • مرگ بر کشاورز درود بر ستمگر
Video Player
00:00
00:43

ادامه تجمع اعتراضی بازنشستگان البرز مرکزی

گروهی از بازنشستگان البرز مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و همچنین عدم پرداخت حق بیمه چهارشنبه ۹ اسفند نیز مقابل دفتر بازنشستگان البرز مرکزی تجمع کردند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر

اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه هنر

دانشجویان دانشگاه هنر که چندی است با اشکال مختلف اعتراض خود را به وضعیت دانشگاه ابراز می‌کنند امروز در اعتراضی نمادین متن‌هایی حاوی مطالباتشان را همراه با روبان‌های سیاه بر روی تابلویی نصب کردند.

تحریم غذای سلف‌سرویس از سوی دانشجویان دانشگاه شهر کرد

دانشجویان دانشگاه شهر کرد سه شنبه ۸ اسفند در اعتراض به کیفیت غذای سلف سرویس از خوردن غذا امتناع کردند و ظرف‌های غذای خود را در مسیر ورودی دانشگاه قرار دادند.

متروی شیراز: اعتصاب کارگران شرکت پایاب کوثر و تعویق دستمزد کارگران پایاگستر

کارگران پیمانی مترو شیراز که تحت مسئولیت شرکت پایاب کوثر هستند در اعتراض به ۷ ماه تعویق مطالبات خود چهارشنبه ۹ اسفند مقابل ایستگاه شهید دوران متروی شیراز تجمع کردند.
در همین حال رسانه‌های ایران بیانیه مطبوعاتی مدیرعامل متروی شیراز را منتشر کردند که در آن گفته شده است کارگران مترو شیراز تحت مسئولیت شرکت پیمانی پایاگستر دو ماه دستمزد معوقه دارند.
اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل متروی شیراز گفته است سازمان متروی شیراز «عمده مطالبات پیمانکاران را براساس قرارداد پرداخت کرده و مبلغ ناچیزی از مطالبات آنان باقی مانده است». او وعده داده است مزدهای معوقه کارگران شرکت پیمانی پایاگستر تا ۱۰ روز اینده پرداخت شود.

هیچ نظری موجود نیست: