۱۳۹۷ فروردین ۲۹, چهارشنبه

عنوان تصویر یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی در نسخه قبلی این گزارش که با عنوان "انتشار تصویر 'پایگاه ایران در سوریه' به وسیله رسانه‌های اسرائیلی" منتشر شده بود، از این تصویر به عنوان پایگاه ادعایی ایران در سوریه استفاده کرده بود. ر

رسانه‌های اسرائیلی تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد را به عنوان یک پایگاه هوایی ایران در سوریه منتشر کردند


تصویر مهرآباد
رسانه‌های اسرائیلی تصویری هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران را به عنوان تصویر یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند.
بی‌بی‌سی فارسی در نسخه قبلی این گزارش که با عنوان "انتشار تصویر 'پایگاه ایران در سوریه' به وسیله رسانه‌های اسرائیلی" منتشر شده بود، از این تصویر به عنوان پایگاه ادعایی ایران در سوریه استفاده کرده بود.
رسانه‌های اسرائیلی از جمله سایت‌های جروزالم پست و یدیعوت آحارانوت علاوه بر تصویر هوایی مهرآباد، یک تصویر هوایی دیگر و نقشه‌ای از پایگاه‌های نظامی ادعایی ایران در سوریه (هر دو در پایین) منتشر کرده‌اند و می‌گویند این اطلاعات از طرف ارتش اسرائیل به دست آنها رسیده است.
ارتش اسرائیل خود توضیحی درباره این تصاویر نداده و مشخص نکرده است که چرا تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد را در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.
در تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد بخشی که در آن چند هواپیمای غیرنظامی دیده می‌شود، بزرگ‌نمایی شده است.
پیشتر منابع نزدیک و وابسته به اسرائیل بارها ایران را متهم کرده بودند که با استفاده از هواپیماهای غیرنظامی تسلیحات و نیرو به سوریه می‌فرستد.
جروزالم پست به نقل از منابع نظامی اسرائیل نوشته است که حضور نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران در پنج فرودگاه سوریه شناسایی شده است: تی-۴، حلب، دیرالزور، فرودگاه بین‌المللی دمشق و یک میدان هوایی دیگر در جنوب شرق پایتخت.
این رسانه‌ها به نقل از منابع نظامی مدعی شده‌اند که این تصاویر و نقشه‌ها مربوط به استقرار یگان‌های پهپادی سپاه پاسداران و هواپیماهای مسافربری غیرنظامی ایران است که در انتقال سرباز و تسلیحات به سوریه نقش دارند.
بنا بر این گزارش‌ها این اطلاعات، از جمله تصویر هوایی مهرآباد، با بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل بعد از حمله به پایگاه تی-۴ در سوریه و کشته شدن ۷ عضو سپاه پاسداران منتشر شده است.

تصویری که رسانه‌های اسرائیلی از یکی از پایگاه‌های هوایی ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند - بی‌بی‌سی قادر به تأیید این تصویر نیستحق نشر عکسISRAELI MEDIA
Image captionتصویری که رسانه‌های اسرائیلی از یکی از پایگاه‌های هوایی ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند - بی‌بی‌سی قادر به تأیید این تصویر نیست
هم‌زمان، رسانه های اسرائیلی از آمادگی ارتش این کشور برای مقابله با حملات تلافی‌جویانه احتمالی ایران خبر داده‌اند و به نقل از تحلیلگران انتشار این اطلاعات را نشانه "اشراف اطلاعاتی" این کشور عنوان کرده‌اند. به نوشته روزنامه جروزالم پست، چنین حملاتی می‌تواند با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده یا پهپاد صورت بگیرد.
این روزنامه به نقل از یک سخنگوی نظامی اسرائیل نوشته است که این کشور با هرگونه عملیات نظامی ایران که از داخل سوریه هدایت شود، مقابله خواهد کرد.
سوریهحق نشر عکسISRAELI MEDIA
Image captionنقشه‌ای که رسانه‌های اسرائیل از پایگاه‌های ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند
منابع اسرائیلی همچنین ایران را متهم کرده‌اند که از دو شرکت هواپیمایی غیرنظامی سیمرغ و پویا برای انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه استفاده کرده است.
این گزارش ها در حالی منتشر شده اند که در ۲۴ ساعت گذشته گزارش های ضد و نقیضی از حمله به دو پایگاه سوریه منتشر شده است.
رسانه‌های سوری در ابتدا از مقابله پدافند هوایی این کشور با حمله هوایی به پایگاه شعیرات در حمص خبر دادند. منابع خبری حزب الله لبنان هم از حمله مشابهی به یک پایگاه در نزدیکی دمشق خبر دادند.
اما این گزارش ها که در ابتدا به اسرائیل نسبت داده شده بود، بعدا رد شد.
حمله هوایی هفته گذشته به پایگاه تی-۴ هم به اسرائیل نسبت داده شده ولی اسرائیل بنا بر سیاست معمول خود از تأیید یا تکذیب نقش داشتن در چنین حملاتی خودداری می‌کند.
با این حال، یک مقام ارشد ارتش اسرائیل که نامش منتشر نشده در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز نقش اسرائیل در این حمله را تأیید کرد.
این مقام نظامی اسرائیل به نیویورک تایمز گفت: "این نخستین بار است که شاهد بودیم ایران به طور مستقیم و نه از طریق واسطه علیه اسرائیل اقدام کند... و این اولین بار است که اسرائیل مستقیما به اهداف نظامی ایران، شامل تاسیسات و نفرات حمله کرده است.
یگان پهپادی ایران در این پایگاه مستقر است و این حمله با کشته شدن ۷ عضو سپاه پاسداران و مجروح شدن تعداد دیگری همراه شد.
پایگاه تی-۴ سوریه پس از حمله اسرائیلحق نشر عکسTASNIM
Image captionپایگاه تی-۴ سوریه پس از حمله اسرائیل
دور تازه تنش ایران و اسرائیل پس از آن شروع شد که اسرائیل در ماه فوریه از انهدام یک پهپاد مسلح ایران در حریم هوایی این کشور خبر داد.
حملات هوایی تلافی جویانه اسرائیل به مواضعی در سوریه با انهدام یک جنگنده اف ۱۶ اسرائیل همراه شد.

روسیه هفته گذشته در آستانه حملات هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به تاسیسات شیمیایی ارتش سوریه به اسرائیل هشدار داده بود که دست به اقدامی نزند که منجر به بالا گرفتن تنش با ایران شود.

هیچ نظری موجود نیست: