۱۳۹۷ فروردین ۲۰, دوشنبه

در حالی که رسانه‌های ایران از رسیدن قیمت دلار آزاد به مرز شش هزار تومان و نایاب شدن آن در بازار خبر داده‌اند، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرده قیمت ارز در روزهای آینده متعادل شود.
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بارها گفته بود که قیمت ارز کاهش می‌یابد
به گزارش خانه ملت، خبرگزاری مجلس ایران، آقای سیف امروز دوشنبه (بیستم فروردین) پس از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران گفته: "جلسه خوبی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد در خصوص مسائل ارزی کشور برگزار شد و نقطه نظرات نمایندگان مجلس شنیده شد."
اظهارات رئیس بانک مرکزی در حالی است که قیمت هر دلار آمریکا امروز به حدود ۶۰۰۰ تومان هم صعود کرد.
همزمان قیمت پوند بریتانیا هم در بازار آزاد با افزایشی چشمگیر به حدود ۸۸۰۰ تومان رسید و قیمت هر یورو هم برای اولین بار به بالای ۷ هزار تومان رسید.
تحولات اخیر بازار طلا را هم بی نصیب نگذاشت و قیمت تمام سکه طلا (امامی) هم به مرز دو میلیون تومان رسیده است.
قیمت ارز و سکه در معاملات دوشنبه بیستم فروردین (۶ بعدازظهر)
دلار آمریکا۵۹۶۵ تومان
یورو۷۰۴۵ تومان
پوند انگلیس۸۸۰۰ تومان
تمام سکه طلا(طرح جدید)۱۹۹۵۰۰۰۰ تومان
منبع: ایسنا
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم پیشتر در واکنش به این تحولات، گفته که وضعیت بازار ارز "به هیچ وجه قابل قبول نیست".
آقای نوبخت امروز (دوشنبه ۲۰ فروردین) به خبرنگاران گفت که در زمینه بازار ارز "قطعا انتقاد به دولت وارد است" و از مسئولان خواست تلاش بیشتری برای کنترل بازار انجام دهند.
آقای نوبخت گفت به دلیل آن که این وضعیت به "سیاستی وسیع‌تر از بانک مرکزی" نیاز داشته، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، "ماموریت ویژه‌ای" به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود داده و درباره این موضوع جلسات متعددی برگزار شده است.
دو ماه پیش و هم‌زمان با نزدیک شدن قیمت دلار آمریکا به مرز ۵۰۰۰ هزار تومان، آقای نوبخت وعده داده بود که برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار "به‌زودی اجرا خواهد شد" و از مردم خواسته بود که "برای وارد شدن به بازار ارز هول نزنند".
سخنگوی دولت در آن زمان اطمینان داد که "ارز حتما به جایگاه حقیقی خود باز خواهد گشت".
بسیاری از شاهدان درباره معاملات امروز بازار ارز گفته‌اند که دلار در صرافی‌ها خرید و فروش نمی‌شد و قیمت آن از روی تابلو ها حذف شده بود.
بنابر این گزارش‌ها بعضی صرافی‌ها با چک کردن ویزا، بلیت سفر خارجی، کارت ملی و کارت بانکی، مقدار اندکی دلار به مسافران خارجی می‌فروشند و به همین دلیل در مقابل این صرافی‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از حضور پررنگ نیروهای انتظامی و فضای امنیتی در خیابان فردوسی تهران خبرداده بود.
صرافیحق نشر عکسILNA
Image captionهم‌زمان با تشکیل صف‌های طولانی، ماموران نیروی انتظامی هم در مقابل بعضی صرافی‌ها مستقر شده‌اند
هم‌زمان با این وضعیت در بازار ارز یک شرکت پتروشیمی در ایران گفته است که در حال تزریق ارز به بازار است و پیش‌بینی کرده "با یک اقدام همه‌جانبه از سوی شرکت‌های پتروشیمی" حجم عرضه ارز در بازار افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا حسین میرافضلی، مدیر عامل "پتروشیمی جم" گفته است که این کار با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای استفاده بهینه از منابع ارزی، " مقابله با سوداگران و حمایت از اقتصاد ملی" انجام شده است اظهار کرد: "پتروشیمی جم برای تنظیم بازار ارز، مقابله با سوداگران و حمایت از اقتصاد ملی، ارز حاصل از فروش صادراتی خود را از طریق بانک مرکزی به بازار تزریق کرد."
قبلا گزارش شده بود که شرکتهای پتروشیمی عرضه ارز حاصل از صادرات خود به بازار را محدود کرده بودند.
الگوی صعودی نرخ ارز در ایران باعث شده تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی، ارز (به خصوص دلار) را به عنوان منبعی مطمئن برای سرمایه‌گذاری یا دست‌کم حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب کنند.
قیمت دلار در فروردین ماه سال پیش خورشیدی (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود و از آن زمان تا کنون بطور مرتب افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: