۱۳۹۷ مهر ۱۲, پنجشنبه

وی تاکید کرد که آیت‌الله‌ها «ایران را به یک کشور یاغی تبدیل کرده‌اند». مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین به توئیت روز چهارشنبه محمدجواد ظریف واکنش نشان داد که آمریکا را یک «رزیم یاغی» خطاب کرده

جان بولتون: دعوای آمریکا با آیت‌الله‌هاست و نه مردم ایران


جان بولتون،مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۱ مهر گفت که ایران برنامه هسته‌ایش را متوقف نکرده و گزارش‌ها حاکی از افزایش فعالیت‌های تهران در این زمینه است.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، جان بولتون گفت که دعوای آمریکا با آیت‌الله‌هاست و نه مردم ایران.
وی تاکید کرد که آیت‌الله‌ها «ایران را به یک کشور یاغی تبدیل کرده‌اند».
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین به توئیت روز چهارشنبه محمدجواد ظریف واکنش نشان داد که آمریکا را یک «رزیم یاغی» خطاب کرده بود.
آقای بولتون گفت: ایران یک «رژیم یاغی» و بانک مرکزی آن «تروریسم بین‌المللی» است و «اظهارات مقامات ایران را جدی نمی‌گیرم».
وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست «تغییر رژیم در ایران»، بار دیگر تاکید کرد که سیاست آمریکا «تغییر رژیم در ایران» نیست و ما به دنبال تغییر اساسی در رفتارهای این رژیم هستیم.
مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «رئیس‌جمهوری به همه ما در دولت دستور داده‌اند که محور فعالیت خود را روی اعمال دوباره تحریم‌ها و سایر مواردی که ضرورت دارد بگذاریم تا اطمینان حاصل شود که فشار حداکثری روی این رژیم گذاشته شود».
آقای بولتون هدف از این اقدامات را «دست کشیدن ایران از فعالیت‌های مخرب خود نه تنها در حوزه برنامه هسته‌ایش، که حتی در ورای مرزهای خودش» دانست.
ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از توافق اتمی شش قدرت جهانی با تهران خارج شد و در اواسط مردادماه تحریم های تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند.
دو کشور در ماه‌های گذشته جنگ لفظی شدیدی علیه هم به راه انداخته‌ و یکدیگر را به نقض مقررات و توافق‌های بین‌المللی متهم کرده‌اند.
تنش تازه میان دو کشور در روز چهارشنبه رخ داد که دیوان بین‌المللی دادگستری از آمریکا خواست تا اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه ایران بر کالاهای اساسی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.
تهران این حکم را یک «پیروزی سیاسی» برای خود دانست و ساعاتی بعد، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» میان دو کشور خارج می‌شود.
جان بولتون در سخنان روز چهارشنبه خود با اشاره به اینکه «ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری سوءاستفاده می‌کند» گفت:‌ «ما کل قراردادهای بین‌المللی که ممکن است همچنان دست‌وپای ایالات متحده را از نظر حقوقی ببندد، یعنی حل اختلاف از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری، را بررسی می‌کند».
مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد که «ایالات متحده در برابر ادعاهای بی‌پایه و اساس سیاسی که علیه ما مطرح می‌شود ساکت نخواهد نشست».
خروج آمریکا از «پروتکل غیرالزام‌آور کنوانسیون وین»
جان بولتون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا از یک پروتکل غیرالزام‌آور کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین درباره حل منازعات خارج شود.
مشاور امنیت ملی آمریکا دلیل این کار را شکایت فلسطینی‌ها از واشینگتن به خاطر انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم عنوان کرد.
آقای بولتون اظهار داشت: «مایلم تاکید کنم که ایالات متحده به عنوان عضوی از کنوانسیون اصلی وین در خصوص روابط دیپلماتیک باقی خواهد ماند و انتظار داریم که همه طرفین از مقررات بین‌المللی ذیل این کنوانسیون پیروی کنند».
تشکیلات خودگردان فلسطینی روز ششم مهرماه با شکایت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، از این دادگاه خواسته بود تا واشینگتن را به تجدیدنظر در تصمیمش برای انتقال سفارتش به اورشلیم وادار کند.
این تشکیلات در شکایت خود به کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین استناد کرده است که می‌گوید سفارت کشورها باید در منطقه تحت حاکمیت رسمی دولت میزبان باشد.
تشکیلات خودگردان در شکایت خود استدلال کرده که اسرائیل «با نظامی‌گری» از ۵۱ سال پیش بر بخش شرقی اورشلیم مسلط شده و این «حاکمیتِ مورد سوال» از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: