۱۳۹۸ تیر ۶, پنجشنبه

مرگ دلخراش یک پناهجو و دختر ۲ ساله‌اش از کشور ال‌سالوادور یادآور مرگ کودک سوری به نام آیلان است؛ اما این بار در مرز آمریکا.

خبر غرق شدن این پدر و دختر در رودخانه مرزی مابین مکزیک و آمریکا و انتشار عکس تکان‌دهنده پیکرهای بی‌جان آن دو، باری دیگر وضعیت اسفبار پناهجویان را در نقاط مختلف جهان در اذهان زنده کرده است.

یک روزنامه مکزیکی در خصوص مرگ دلخراش این پدر و کودک نوشته است که آنها روز یکشنبه دوم تیرماه ۹۸ تصمیم می‌گیرند که از رود «ریوگراند» بگذرند؛ «اوسکار» دخترشان  «والریا» را بر پشت خود نشانده و از رودخانه گذشته و به خشکی رسیده بود و قصد داشت که برای کمک به همسرش برای گذر از رودخانه بازگردد؛ اما  ناگهان دختر در پی او می‌دود و به رودخانه می‌افتد.


پدر به قصد نجات او برمی‌گردد؛ اما به جای نجات فرزند، خودش هم غرق می‌شود. پلیس مرزی پس از چند ساعت جنازه آن دو را در فاصله ۵۰۰ متری پیدا کرده است. برخی رودخانه ریوگراند را کشتارگاه شماری از پناهجویان در آن نقطه مرزی می‌دانند.


انتشار عکس جنازه‌های اوسکار و والریای دوساله یادآور مرگ کودک سوری سه ساله، آیلان کردی در مدیترانه است که در سال ۲۰۱۵ در یکی از بنادر ترکیه پیدا شد.

مرگ دلخراش یک پناهجو و دختر ۲ساله‌اش

در هفته‌های اخیر سازمان‌های حقوق بشری به وضعیت ناهنجار پناهجویان در اقامتگا‌ه‌های مکزیک انتقاد کرده‌اند. به گفته آنها، وضعیت کودکان در این اقامتگا‌ه‌ها اسفبار است.

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، همزمان با روز جهانی پناهدگان، در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۹ خردادماه منتشر شد، شمار پناهجویان و آوارگان در سال گذشته میلادی را در مقایسه با بیست سال پیش دو برابر؛ یعنی ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد.



هیچ نظری موجود نیست: