۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

برگزاری دادگاه 10 دانشجوی دانشگاه مازندران و اعتراض این دانشجویان به شکنجه آنها در دوران بازداشت

صبح دوشنبه گذشته دادگاه دسته جمعی 10 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران که پس از حوادث خرداد ماه این دانشگاه بازدا شت شده بودند برگزار شد. محاکمه ی این دانشجویان در حالی در شعبه ی 101 دادگاه عمومی و انقلاب بابلسر برگزار گردید که برای نیمی از این دانشجویان هیچ احضاریه ای برای حضور در دادگاه ارسال نشده بود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی، علی دنیاری، رحمان یعقوبی، مجید آقایی و سمکو بابکری، 10 دانشجویی بودند که پس از انکه مدتی را به دلیل تجمعات 25 و 26 خرداد در بازداشت اداره اطلاعات بابل بودند، در روز دوشنبه مورد محاکمه قرار گرفتند.

براساس آنچه که در احضاریه ی این دانشجویان ذکر شده، اتهام این دانشجویان «اخلال در نظم عمومی» عنوان شده است. اما هنگام حضور دانشجویان در دادگاه، در کیفرخواستی که بدون حضور مدعی العموم توسط خود قاضی قرائت شد، این اتهام به «برگزاری تجمع غیرقانونی» تغییر کرده بود. در این دادگاه برخلاف رویه ی قانونی دادستان یا نماینده ی مدعی العموم جای خود را به نماینده ای از وزارت اطلاعات داده بود که نقش شاکی خصوصی پرونده را ایفا می کرد. این فرد که در دادگاه نقش شاکی دانشجویان را ایفا می کرد با حمله به دانشجویان و تهدید آنها مانع از دفاع مناسب آنها از خود می شد. این فرد در حمله به یکی از دانشجویان که به قاضی اعلام کرده بود هم توسط نیروهای بسیجی و سپاهی در حمله ی آنها به دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و هم توسط مامورین اطلاعات در طول بازداشت، گفت «آنها نیرو های مردمی بودند از محلات اطراف و سربازان امام زمان هم کسی را شکنجه نمی کنند و ادعای شما دانشجویان دروغ است.»

دو تن از دانشجویان نیز دراین دادگاه با بیان اتفاقاتی که در اداره آگاهی بابلسر برایشان روی داده است از قاضی پرونده خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. این دو دانشجو با بیان این که سروانی در اداره ی اگاهی به نام «سید جوادحسینی » با تهدید انها به تجاوز جنسی اقدام به برهنه کردن آنها کرده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دو دانشجو مدعی شدند که این سروان اداره آگاهی با ضرب و شتم شدید آنها و با تهدید به شکنجه ی جنسی، آنها را برهنه کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده است.

به گزارش فعالین دانشجویی این دانشگاه این سروان اداره آگاهی در روز های 25 و 26 خرداد که حدود 150 نفر از دانشجویان این دانشگاه تحت بازداشت نیروی انتظامی قرار گرفتند، مسئول شکنجه و تهدید دانشجویان دختر و پسر بازداشتی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: