۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

گزارش روزنامه سرمایه از تایید و تکذیب منع فعالان دانشجویی از ورود به خوابگاه

اخبار منتشرشده در برخی رسانه ها و گفت وگو با دانشجویان فعال استان های مختلف نشان می دهد با آغاز مهر ماه، دست کم ده ها دانشجوی فعال سیاسی و اجتماعی از ورود به خوابگاه های دانشجویی منع شده اند.

با این حال روز گذشته، قائم مقام معاونت دانشجویی وزارت علوم در تماس با خبرگزاری کار، این مساله را تکذیب کرد و گفت: «این مساله صحت ندارد چرا که فعالیت سیاسی دانشجویان و سابقه آنها در این مسائل ربطی به مزایای خوابگاهی ندارد.» با این حال او تکذیب نکرد که برخی فعالیت های دانشجویی که از نظر وی «بر هم زننده محیط خوابگاه باشد»، این آزادی عمل را به مدیران خوابگاه می دهد که دانشجویان خاطی را اخراج کنند. او گفت: «طبق آیین نامه داخلی خوابگاه ها و آیین نامه انضباطی که به امضای دانشجویان ساکن خوابگاه ها می رسد، مدیران خوابگاه هرگونه اقدام که موجب بر هم زدن محیط خوابگاه ها توسط هر دانشجو شود، می توانند برخورد کنند.» برخی رسانه های حامی دولت این اخراج ها را با بدحجابی یا بلند کردن صدای موسیقی در محیط خوابگاه و مسائل اخلاقی دیگر مرتبط دانسته اند.

حسن مسلمی نائینی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایلنا» مبنی بر اینکه «در طول چند روز اخیر شاهد اخراج تعدادی از دانشجویان در برخی دانشگاه ها در کوی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و اصفهان بودیم، آیا این موضوع می تواند مصداقی برای این امر باشد»، گفت: «به احتمال زیاد این اخراج ها یه دلیل بر هم زدن محیط خوابگاه ها و طبق قانون بوده است.»

اما همزمان با انتشار این خبر از سوی این مسوول وزارتخانه، خبرنامه امیرکبیر- خبرگزاری غیر رسمی دانشجویان ایران- در تیتری نشان داد آمار دانشجویانی که به دلایل سیاسی از خوابگاه محروم می شوند، نه تنها «هیچ» نیست بلکه روز به روز در حال افزایش است. تیتر خبرنامه امیرکبیر از این قرار است: «احضار 30 دانشجو به کمیته انضباطی، هشت تن به ستاد خبری اطلاعات و محرومیت بیش از 50 دانشجو از خوابگاه در دانشگاه بین المللی قزوین.» هرچند خبرگزاری فارس- خبرگزاری حامی دولت- بلافاصله در خبری دیگر این موضوع را تکذیب کرد.

سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در گفت وگو با فارس گفت: «هیچ دانشجویی به کمیته انضباطی احضار یا از خوابگاه محروم نشده است.»

عبدالعلی آل بویه در این گفت وگوی خبری ضمن تکذیب برخی اخبار مبنی بر احضار 30 تن از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی و محرومیت 50 تن دیگر از دانشجویان از امکانات رفاهی و خوابگاه، اظهار داشت: «هیچ دانشجویی در این دانشگاه به دلیل اتفاقات اخیر یا به دلیل فعالیت های سیاسی به کمیته انضباطی احضار نشده و اگر احضاری هم صورت گرفته باشد، به دلیل تخلفات انضباطی و اخلاقی بوده و هیچ دلیل سیاسی نداشته است.»

در جریان حوادث پس از انتخابات، اعتراضات گسترده ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به وقوع پیوست که از جمله مهم ترین آنها تجمع دوهزار نفری دانشجویان در روز دوشنبه 25 خرداد 88 یعنی سه روز پس از برگزاری انتخابات در این دانشگاه بود.

اخباری از این دست در رسانه ها کم نیست. در خبری دیگر از سایت خبری تحلیلی «خبرنامه امیرکبیر» درباره خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 11 مهر آمده است: «همزمان با افزایش موج احضارها در سایر دانشگاه های کشور، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز از این امر مستثنا نماندند به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه به صورت گسترده به حراست این دانشگاه فراخوانده شدند و در ارتباط با تجمعات اعتراضی پس از انتخابات مورد بازخواست قرار گرفته اند.»

یکی از دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه شهید بهشتی که نخواست نامش منتشر شود و خود شاهد این وضعیت بوده است، در گفت وگو با «سرمایه» بیان کرد: «حجم احضارها به حدی بوده که در روزهای اول، دانشجویانی که از مقابل حراست عبور می کردند، شاهد صفی طولانی از دانشجویانی بودند که در مقابل در آن، در انتظار ورود بوده اند. اغلب دانشجویانی که در این صف حضور داشتند، علت این احضارها را شرکت در راهپیمایی های بعد از انتخابات می دانستند.»این دانشجو همچنین به «سرمایه» گفت: «برخی از دانشجویان معتقد هستند فیلم هایی که در روزهای تظاهرات گرفته می شد، مورد بررسی قرار گرفته و دانشجویانی که در آنها شناسایی شده بودند، احضار و مواخذه شدند.»

در خبری دیگر در تاریخ 13 مهرماه از سوی سایت خبری تحلیلی «خبرنامه امیرکبیر» آمده است: «مدیریت دانشگاه تهران، اقدام به احضار مرحله ای دانشجویان کرده است به گونه ای که در مرحله اول احضار های کمیته انضباطی، دانشجویان ساکن ساختمان های شماره یک و سه خوابگاه دخترانه فاطمیه کوی و چند ساختمان خوابگاه پسران احضاریه کمیته انضباطی و نیز ابلاغیه محرومیت از خوابگاه خود را دریافت کرده اند و در مراحل بعدی احضاریه های دانشجویان ساکن ساختمان های دیگر خوابگاه ها نیز به آنان ابلاغ خواهد شد.»

خبرنامه امیرکبیر در خبری دیگر که سه شنبه 14 مهر منتشر شد از اخراج هشت دانشجوی دختر از خوابگاه خبر داد: «گفته می شود کمیته انضباطی دانشگاه و اداره امور خوابگاه ها دستور اخراج دانشجویان دختر را صادر کرده اند. مسوولان کمیته انضباطی و اداره خوابگاه ها به بهانه رعایت نکردن قوانین و مقررات خوابگاه اقدام به اخراج دانشجویان کرده اند. اخراج این دانشجویان با ارسال نامه ای از سوی کمیته انضباطی و سپس به صورت حضوری به آنها ابلاغ شده است. تاکنون از تعداد دقیق اخراجی ها آمار مشخصی در دست نیست ولی اخراج هشت نفر محرز شده است.»

اما اخبار مربوط به محرومیت دانشجویان فعال سیاسی و اجتماعی از خوابگاه ها تنها منحصر به تهران و قزوین نیست. اخبار از استان های دیگر هم می رسد. در مطلبی که روز 16 مهر منتشر شد، خبر از انتقال دانشجویان فعال سیاسی خوابگاه دانشگاه شیراز به خوابگاهی در بیرون از شهر داده شد. در این خبر به نقل از خبرنامه امیرکبیر آمده است: «رئیس حراست دانشگاه شیراز و رئیس کمیته انضباطی این دانشگاه شرط ورود این دانشجویان به دانشگاه را امضای تعهدنامه از سوی دانشجویان و والدین آنها دانسته و بسیاری از فعالان دانشجویی را از خوابگاه مفتح که در مرکز شهر واقع است به خوابگاهی در 15 کیلومتری شیراز منتقل کرده اند.» گفتنی است چندی پیش نیز رئیس دانشگاه شیراز نسبت به «الله اکبر» گفتن دانشجویان ساکن خوابگاه ها اعتراض کرده و گفته بود: «عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند.» او همچنین در مصاحبه با خبرگزاری «مهر» خواستار برخورد با 10 تا 15 دانشجویی شده که به گفته وی این دانشجویان «باعث ایجاد اخلال و بی نظمی هایی در خوابگاه های دانشگاه شیراز شده اند. او همچنین اظهار کرده بود پرونده 20 تا 30 نفر از دانشجویان در کمیته انضباطی به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است.

عبدالجلیل رضایی دانشجوی رشته شیمی محض دانشگاه شیراز، ضمن تایید اخبار منتشر شده در سایت های غیررسمی مبنی بر اخراج دانشجویان فعال سیاسی از خوابگاه ها به «سرمایه» گفت: «دانشگاه شیراز از دی ماه سال گذشته شروع به ممنوع الورود کردن دانشجویان فعال سیاسی به خوابگاه ها کرد و تا قبل از انتخابات حدود 40 دانشجو از خوابگاه های خود و بعد از انتخابات دست کم پنج نفر محروم شدند.»

عبدالجلیل رضایی که خود به دلیل شرکت در تظاهرات 16 آذر روز دانشجو به دو ترم تعلیق محکوم شده بود هم اکنون با ارسال نامه دانشگاه شیراز به انضمام پرونده اش به کمیته انضباطی وزارت علوم، در آستانه اخراج از دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه شیراز از وزارت علوم «درخواست اخراج» این دانشجو را کرده است.

یکی دیگر از دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه گیلان که به دلیل وعده های این دانشگاه مبنی بر تخفیف جرائمش، نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با «سرمایه» بیان کرد: «دست کم 10 نفر را از نزدیک می شناسم که به دلیل فعالیت های سیاسی و اجتماعی از ورود به خوابگاه منع شده اند. البته تعداد دانشجویان ممنوع الورود به خوابگاه ها خیلی بیشتر از این 10 نفر است.» اخبار رسمی و غیررسمی موید وضعیت مشابهی در دانشگاه هایی چون اصفهان، مازندران و... است.

در تاریخ اول مهر، خبرگزاری مهر با تیتر «اخطار به خانواده 50 دانشجوی صنعتی اصفهان»، «از مهرورزی و رافت اسلامی» رئیس این دانشگاه خبر داد و نوشت: «رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه 50 دانشجوی خاطی این دانشگاه مورد رافت اسلامی قرار گرفتند، گفت برای خانواده های 50 نفر از دانشجویان خاطی دانشگاه صنعتی اصفهان در حوادث پس از انتخابات نامه ویژه ارسال و در آن تذکراتی ارائه شد.» غلامرضا قربانی در گفت وگو با مهر گفت: «در این نامه ها به خانواده های دانشجویان خاطی از روند و چگونگی ایجاد اغتشاش توسط فرزندشان اطلاع رسانی شده است. طی این نامه های ویژه ای که برای خانواده ها ارسال شده یادآوری کرده ایم این دانشجویان مورد مهرورزی و رافت اسلامی واقع شده اند و می توانند همچنان به تحصیل خود ادامه دهند.»محدود سازی فعالیت های سیاسی در حالی دامن این دانشجویان را می گیرد که رئیس دولت دهم، در نخستین سخنرانی خود در جمع استادان دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی گفته بود: «دانشگاه باید پرچمدار اقدامات اصلاحی باشد.» محمود احمدی نژاد افزوده بود: «باید در دانشگاه، اصلاح امور، روحیه خودباوری و توانستن موج بزند.»

شکوفه آذر
روزنامه سرمایه

هیچ نظری موجود نیست: