۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

برخورد با دانشجویان ادامه دارد؛ دولت در جستجوی راه حل نهایی

با شروع سال تحصیلی دانشگاه های ایران ، موج تازه ای از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های بزرگ و مهم ایران آغاز شده است. در اتفاقی نادر، دامنه این اعتراضات به دانشگاه های غیر دولتی و برخی مراکز آموزشی که پیش از این سابقه اینگونه اعتراضات را نداشتند، کشیده شده و به موازات این رخدادها، مسوولان نظامی و امنیتی نسبت به تداوم اعتراضات به دانشجویان هشدار داده اند. به نظر می رسد در این شرایط اقدامات حکومت از هشدار فراتر رفته و برخورد گسترده و سازماندهی شده با دانشجویان دردستور کار حاکمیت قرار گرفته است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه ها گفت که در مقابله با نا آرامی های احتمالی در دانشگاه ها واکنش نشان دهند و منتظر فرمان مافوق نباشند. در همین از دانشگاه های مختلف خبر می رسد که روند برخورد و احضار دانشجویان افزایش یافته است.

در تازه ترین اتفاق چند تن از فعالان دانشجوئی دانشگاه های اصفهان، بابل، تربیت معلم تهران، چهارمحال بختیاری، شهید بهشتی، شیراز، امیر کبیر، رازی کرمانشاه، قزوین، علم و صنعت، مازندران و دانشگاه تهران به کمیته های انضباطی و یا نهادهای امنیتی احضار شده اند.

نمونه ای از اعمال فشار و برخورد با دانشجویان و دانشگاهیان در چند هفته اخیربه شرح زیر است:
- بازنشسته کردن سه استاد مطرح حقوق در دانشگاه علامه طباطبايی
- حذف اجباری ترم دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
- احضار دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به کمیته انضباطی
- احضار و ارعاب فعالین دانشجوئی استان چهارمحال و بختیاری
- احضار سه دانشجوی دانشگاه مازندران به دادگاه انقلاب
- احضار و صدور احکام انضباطی برای دانشجویان دانشگاه علم وصنعت
- محرومیت از تحصیل برخی از قبول شدگان کنکور کارشناسی ارشد
- صدور 15 ترم حکم منع تحصیل برای دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران
- احضار 10 تن از دانشجویان دانشگاه رازی به وزارت اطلاعات و ضرب و شتم آنها
- احضار گسترده‌ی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی به حراست
- بازداشت اعضای شورای مرکزی و شورای تهران دفتر تحکیم وحدت

همچنین در اقدامی دیگر در چند هفته اخیر، وزارت اطلاعات ضمن احضار دانشجویان، اقدام به تهدید خانواده های آنها نمود. به عنوان نمونه اداره اطلاعات اصفهان با احضار دانشجویان و هشدارهای تلفنی به خانواده آنها ، این فعالین دانشجویی را به صدور احکام سنگین در دادگاه انقلاب شهر اصفهان تهدید کرد.

پیش از این نیز رسانه ها گزارش کردند چند هفته مانده به آغاز سال تحصیلی جدید ، تشکلهای دانشجویی نظامی وابسته به دولت، چندین جلسه هماهنگی برای مقابله با اعتراضات دانشجویی احتمالی برگزار کرده اند. در این جلسات اعلام شده که دانشجویان فعال سیاسی شناسایی شده اند و این احتمال وجود دارد از انتخاب واحد برخی از آنها جلوگیری گردد. همچنین به بسیج دانشجویی وظایف ویژه ای، از جمله آمادگی برای مقابله با تجمعات دانشجویی محول شده است.

یک مقام امنیتی در این جلسات اشاره می کند: "باید به خانواده ها خطرات همراهی فرزندانشان با جریانات ضد انقلاب و پیاده نظام کودتای مخملی در دانشگاه ها به طور جدی گوشزد گردد تا بین حضور آرام فرزندانشان و انصراف از شرکت در دانشگاه یکی را انتخاب کنند".

همچنین در یکی از این جلسات، فرمانده یکی از پایگاه های بسیج دانشجویی نیز پیشنهاد نمود افراد کادر بسیج دانشگاه ها و برخی از اعضای انجمن های مستقل دانشجویی، به برخی لوازم و امکانات ضد شورش مجهز شوند.

در همین حال خبرگزاری مهر به نقل از مهدی قمصری، معاون دانشجوئی دانشگاه تهران، در واکنش به اعتراض دانشجویان به حضور حداد عادل در این دانشگاه گفت: "دانشگاه تهران قطعا با هر تخلفی که توسط دانشجویان صورت گرفته باشد، برخورد می کند. دانشگاه برای اعتراض و برخورد ناشایست با حداد عادل از سوی دانشجویان، ساز و کارهای خاص خود را دارد و این موضوع را به عنوان تخلفی که صورت گرفته، بررسی می کند".

هفته گذشته همزمان با حضور حداد عادل در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران، دانشجویان به سر دادن شعارهایی علیه وی و دولت محمود احمدی نژاد پرداختند. این نماینده هوادار دولت مجبور شد پس از پایان کلاس در حلقه محافظین خود دانشگاه را ترک نماید.

گرچه اقدامات امنیتی برای سرکوب دانشجویان معترض در دانشگاه های سراسر کشور افزایش یافته است، اما بر دامنه اعتراضات دانشجویی و میزان مشارکت دانشجویان نیزافزوده شده است. به نحوی که این اعتراضات، مختص فعالین سیاسی و اجتماعی دانشجویی نیست و بسیاری از دانشجویان غیر فعال و غیر سیاسی هم به جمع فعالین دانشجویی سنتی پیوسته اند.

به نظر می رسد راهکار "مشت آهنین" برای ایجاد آرامش گلخانه ای در دانشگاه ها با شکست روبرو شده و باید در انتظار قدم بعدی نهادهای نظامی و امنیتی هوادار دولت بود.

هفته گذشته، همزمان با اعتراضات دانشجویی در دانشگاه تهران و صنعتی شریف منابع خبری گزارش کردند که برخی اعضای هیات دولت و نمایندگان نهادهای نظامی و امنیتی و نماینده رهبری در دانشگاه ها در جلسه ای به بررسی راه های برون رفت از این شرایط پرداختند. در این جلسه طرح تعطیلی دانشگاه های برای یک ترم بار دیگر توسط اسفندیار رحیم مشایی مطرح شد.

وی مدعی شد " آقای احمدی نژاد معتقد هستند بهترین و کم هزینه ترین راه حل، تعطیلی برخی و در صورت گسترش اعتراضات، همه دانشگاه ها برای یک ترم به بهانه ی بیماری های واگیردار است". به نظر می رسد با ناتوانی نهادهای امنیتی در کنترل دانشگاه ها، بار دیگر "تعطیلی دانشگاه ها" به عنوان "راه حل نهایی" در دستور کار دولت دهم قرار گرفته است.

مهدی محسنی
جرس

هیچ نظری موجود نیست: