۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

آذر :بحران مالی جهان 63 ميليارد دلار به درآمد نفتی ايران لطمه...

مهر:

معاون برنامه ريزی استانداری مازندران با اشاره به اثرات بحران جهانی در اقتصاد کشورها اظهار داشت: بحران مالی جهان، 63 ميليارد دلار به درآمد نفتی ايران صدمه وارد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در ساري، ولی الله فرزانه ظهر دوشنبه نخستين همايش کاربردی مديريت بنگاه های اقتصادی ايران در شرايط رکود اقتصادی جهانی با بيان اينکه عصر حاضر دانش محور است، گفت: پايه های قدرت ديگر محورهای نظامی و اقتصادی استوار نيست بلکه بر پايه دانايی است و ثمره آن نيز به اقتصاد ملی بازمی گردد.

وی با اشاره به اينکه بحران مالی اقتصادی جهانی حدود 63 ميليارد دلار بر درآمد نفتی ما صدمه وارد کرد افزود: کاهش تقاضای نفت و کاهش قيمت آن بر درآمد نفتی کشور تاثيرگذار بود.

فرزانه اذعان داشت: بين رکود اقتصادی و تورم تسلسلی وجود دارد و کسی موفق است که در ميان اين متغيرها تعادل ايجاد کند.

وی تصريح کرد: برای بهبود اشتغال ، از صندوق ذخيره ارزی بی رويه استفاده کرديم اما در اين ميان دچار افراط و تفريط شديم که منجر به تورم شد و برای کنترل تورم نيز دچار رکود شديم.

فرزانه با بيان اينکه ريشه همه بحرانها حتی در آمريکا که يک اقتصاد تعريف شده دارد به سه عامل اصلی باز می گردد، گفت: ترجيح منفعت آنی بر منافع بلند مدت و عدم نظارت دولت ها ريشه بحران کنونی است.

وی افزود: بايد ترکيب مناسبی بين مکانيزم بازار و دخالت دولت وجود داشته باشد تا به تعادل برسيم تا هم دولتيان، تنگ نظر و بخش خصوصی ، فزون خواه ، خوانده نشوند.

فرزانه با اشاره به اينکه اصل 44 زبان مشترک درجهت گيری های نظامی و اقتصادی است، گفت: هنوز در روشها به زبان مشترک دست نيافته ايم.

وی اظهار داشت: برای دست يافتن به زبان مشترک در جهت گيريها از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش شده و چنانچه رسيدن به زبان مشترک در روش ها نيز 30 سال به طول بينجامد از دنيا عقب خواهيم ماند.

فرزانه گفت: بسياری از علمای اقتصاد معتقدند که می شود از شرايط فعلی اقتصاد جهانی در جهت رونق اقتصادی کشور بهره برد.

وی تصريح کرد: نظام اداری و بانکی کشور آن قدر خسته کننده است که سرمايه گذاران ساکن خارج از کشور که قصد سرمايه گذاری در داخل کشور داشتند به علت بروکراسی اداری از تصميم خود منصرف شدند و ما نتوانستيم از اين فرصت طلايی برای رونق کشورمان استفاده کنيم.

فرزانه افزود: اين حقيقت وجود دارد اگر بانک مرکزی ما را برای جذب سرمايه گذار درست هدايت می کرد، سرمايه های خوبی وارد کشور می شد.
2آذر :بحران مالی جهان 63 ميليارد دلار به درآمد نفتی ايران لطمه زد

هیچ نظری موجود نیست: